امور زیربناییراه و ساختمان

راه اندازی ۲ قطار تهران ـ ترکیه از اوایل تیرماه/ پیش‌فروش بلیت قطارها با قیمت‌های جدید از ۱۹ خرداد

قطارهای تهران ـ آنکارا و تهران ـ وان، اوایل تیرماه امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، سعید رسولی امروز در نشست خبری ضمن اعلام این خبر بیان کرد: همچنین در توافق با ترکها مقرر شد قطار گردشگری ترکیه به ایران بیاید و همچنین قطارهای گردشگری ما هم به ترکیه برود.

وی  اظهار داشت: اواسط هفته گذشته با معاون بهره‌برداری و معاون مسافری راه‌آهن به ترکیه سفر کردیم و توافقاتی که یک ماه پیش با ترک‌ها در ایران در حوزه ریلی داشتیم، دنبال شد که مواردی که ذکر شد مورد موافقت قرار گرفت.

* تسهیل حمل و نقل ریلی بار بین ایران و ترکیه

رسولی اظهار داشت: در سفر به ترکیه در ارتباط با تسهیل حمل و نقل بار بین دو کشور دو موضوع نهایی شد؛ هر دو کشور برای افزایش مبادلات بار ریلی استقبال کردند، ضمن آنکه در مورد تعرفه، توافقات نهایی شد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در ارتباط با حرکت واگن‌های CIS از ایران به ترکیه موافقت صورت گرفت.

رسولی افزود: در مراسم افتتاحیه دومین قطار گردشگری از آنکارا حضور داشتیم، همان‌جا با وزیر گردشگری ترکیه مذاکراتی کردیم و مقرر شد قطارهای گردشگری ترکیه به ایران بیاید، همچنین قطارهای گردشگری ایران نیز به ترکیه برود.

* برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته 

مدیرعامل راه‌آهن گفت: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع وابسته و تجهیزات روزهای ۱۹ تا ۲۲خرداد با حضور ۱۵۲ شرکت که ۷ شرکت آن خارجی و از کشورهای روسیه، چین، لتونی و ترکیه هستند برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در این دوره نمایشگاه تلاش می‌کنیم مشکلات شرکت‌های ریلی را بشنویم و نمایشگاه محلی برای مبادلات و تبادلات شرکت‌ها و رفع مشکلات آنها باشد.

* جزئیات اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی از محل تبصره بودجه قانون سال ۹۷ 

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به استفاده از قانون تبصره ۱۸ برای تولید ناوگان در داخل گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار طرح از محل تبصره بودجه قانون اختصاص یافت که در تفاهم‌نامه وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۴۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ دراختیار این طرح قرار گیرد، ۴۰ درصد بانک‌های عامل و ۲۰ درصد سهم شرکت‌های متقاضی باشد.

رسولی افزود: در این طرح ۱۵ شرکت به عنوان خریدار هستند و ۱۰ شرکت وظیفه ساخت ناوگان را برعهده دارند. اعتبار طرح به ما ابلاغ شده است، همچنین مرحله اول تخصیص نیز اعلام شد، ضمن آنکه شرکت‌های سازنده و متقاضی که آمادگی بیشتر داشتند در اولویت قرار گرفتند .

وی گفت: دو بانک عاملیت طرح را پذیرفتند که یکی از بانک‌ها (صادرات) عاملیت ۵۰ درصد طرح را پذیرفته است، در این دو ماه مراحل اجرای طرح را به خوبی در سازمان برنامه و بودجه، نظام بانکی و بخش غیردولتی سازنده و متقاضی پیش بردیم.

* ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عملیاتی شد

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در مورد تبصره ۱۸ سازوکار اجرای قانون از اجرا مهم‌تر است که سازوکار در این زمینه عملیاتی شد و چند قرارداد در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد قبول واقع شد، ارزیابی‌ها و میزان صرفه‌ جویی مشخص شده است و در نمایشگاه ریلی امسال حداقل دو طرح از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نهایی شده و معرفی می‌شوند.

* افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار

مدیرعامل راه‌آهن گفت: به دلیل تحریم‌ها در مبادله و حمل کالا راه‌آهن نقش خطیری را برعهده دارد.

وی ادامه داد: ما هر سال رکورد حمل بار را نسبت به سال قبل پشت سر گذاشته‌ایم، ضمن آنکه برای سال ۹۸ نیز منابع و اعتباراتی که پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال محقق شود، به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: همچنین پروژه‌های کوچک زودبازده که در افزایش حمل بار مؤثر است رتبه‌بندی شد و جلسه نهایی، برنامه اجرایی سال ۹۸ در مورد حمل بار را برگزار کردیم.

وی افزود: در نشست حمل و نقل کشورهای سی‌آی‌اس کشور ایران گزارش خوبی ارائه کرد و از عضو ناظر به عضو وابسته ارتقا یافت که با این توافق، تبادل کالا و مبادله قطار بین ایران و کشورهای سی‌آی‌اس تسهیل می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در ارتباط با مبادله واگن‌ها از طریق ایران به ترکیه توافق کردیم و سهم بار ریلی را در کشور افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی در دستورکار است، برخی منابع بار کمتر از یک کیلومتر با شبکه ریلی فاصله دارند که باید به ریل متصل شوند و این مصوب شد و در این راستا به ادارات کل مناطق راه‌آهن هم تفویذ اختیار کردیم.

* پیش‌فروش بلیت قطارها با قیمت‌های جدید از ۱۹ خرداد

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تصویب افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار در شورای عالی ترابری گفت: از سال ۹۴ تا تیر ۹۷ هیچ افزایش قیمتی رخ نداد و در تیرماه ۹۷ هم ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت قطار داشتیم و این ۲۲ درصد افزایش فعلی قطعا زیان شرکت‌ها را جبران نمی‌کند، اما اراده خانواده راه‌آهن بر این است که نرخ‌های بلیت قطار افزایش چندانی نیابد.

وی افزود: پیش‌فروش بلیت قطار با قیمت‌های جدید (افزایش متوسط ۲۲ درصدی) از ۱۹ خردادماه امسال عملیاتی می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا