اقتصاد کلانصوت

سهم ۹,۲ درصدی مالیات از درآمدهای GDP

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هم اکنون سهم درآمدهای مالیاتی از درآمدهای جی. دی. پی (تولید ناخالص داخلی) در کشور تنها ۹,۲ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امیدعلی پارسا در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد از درآمد جی .دی. پی کشورهای پیشرفته را درآمدهای مالیاتی تشکیل می دهد که این میزان در کشورهای درحال توسعه ۱۲ تا ۱۸ درصد است.

وی با بیان اینکه مجموعه درآمدهای مالیاتی کشور قابل قبول نیست، اظهارداشت: با وجود اینکه طی ۱۲ سال اخیر تلاش های بسیاری در این رابطه صورت گرفته اما همچنان میزان درآمد مالیاتی حتی از کشورهای در حال توسعه نیز پائین تر است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام این مطلب که ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال فرار مالیاتی در کشوروجود دارد، ادامه داد: مسئله فرار گسترده مالیاتی و عدالت مالیاتی امری فرادستگاهی است و تمام ارکان نظام باید در نوین سازی نظام مالیاتی کشور و کاهش اتکا به نفت در بودجه عمومی دولت نقش آفرینی کنند.

وی با تاکید بر اینکه برخی قوانین، بخشنامه ها، روش ها، سبک های مدیریتی و میزان اختیارات استان ها نیازمند بازنگری است، گفت: طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم کشور تمام دستگاه های اجرایی از هر سه قوه باید همه ریزداده های خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

پارسا با اشاره به اینکه ارائه ریزده های مورد نیاز از سوی همه دستگاه های مدنظر ضمن افزایش پایه های مالیاتی منجر به تحقق عدالت مالیاتی می شود گام نخست این مهم را اجماع تمام ارکان نظام عنوان کرد.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: طبق آخرین آمار تورم نقطه ای در کشور ۵۲ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا