بانکبانک و بیمه

پرداخت ۴۷.۷ میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در فروردین

مدیر امور اعتباری بانک مسکن از پرداخت ۴۷ میلیارد و ۷۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات مشارکت مدنی (تسهیلات ساخت) طی ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن به عنوان تنها بانک حوزه مسکن و ساختمان به موازات تامین مالی خریداران مسکن، یکی از محورهای اصلی سیاست اعتباری خود را بر تحریک عرضه طی سال های اخیر قرار داده است. در این میان در سبد تسهیلاتی بانک مسکن برای بخش عرضه دو نوع تسهیلات بدون سپرده و با سپرده به متقاضیان حوزه ساخت و ساز وجود دارد.

محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک عامل بخش مسکن با اشاره به عملکرد مناسب این بانک در حوزه تسهیلات ساخت مسکن عنوان کرد: بانک مسکن از ابتدای سال جاری عمده تمرکز خود را در پرداخت هدفمند تسهیلات در مسیر رونق بخشی به بازار مسکن به خصوص ساخت و ساز (تحریک عرضه) قرار داد. به طوری که گزارش عملکرد فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که در این ماه معادل ۴۳۱ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به ارزش ۴۷ میلیارد و ۷۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به سازنده های سراسر کشور پرداخت شده است.

وی با اشاره به تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی به تفکیک نوع تسهیلات گیرنده طی بازه زمانی مذکور گفت: در این دوره تسهیلات انفرادی با سپرده و بدون سپرده معادل ۱۴ میلیارد و ۵۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تسهیلات پرداخت شده برای ساخت مجتمع های مسکونی معادل ۱۹ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن همچنین رقم تسهیلات متمم طرح مسکن مهر در سه شکل انفرادی، مجتمع مسکونی و تعاونی ها در ماه نخست سال جاری معادل ۱۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در فروردین ماه سال جاری رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات ساخت به اقشار خاص پرداخت شده است.

به گفته وی، در سال جاری شکل پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی برای کمک بیشتر به رونق عرضه مسکن در بسته اعتباری جدید بانک مسکن متفاوت پیش بینی شده است.

علمداری مجموع رقم تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی در این ماه را معادل ۴۷ میلیارد و ۷۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: تسهیلات بدون سپرده در چهار گروه شهری تهران، مراکز استان ‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، سایر شهرها و همچنین مناطق کمتر توسعه ‌یافته، با سقف‌ های ریالی متفاوت پرداخت می‌ شود و در هر گروه، بر حسب نوع سازنده و شیوه ساخت ‌و ساز، مبالغ تسهیلات در سه سطح مختلف تعریف شده است.

تسهیلات ساخت مسکن از محل بدون سپرده، اوراق یا توام، در تهران برای انفرادی یا مجتمع سازی ۷۰ میلیون تومان و برای سازنده های حرفه ای و همچنین سازنده های حرفه ای استفاده کننده از تکنولوژی فناوری های نوین ۱۴۰ میلیون و ۱۷۰ میلیون تومان است. در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر نیز این سه سطح تسهیلات در سقف های ۶۰، ۱۳۰ و ۱۶۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

همچنین در سایر مناطق شهری نیز سقف ها به ترتیب ۵۰ میلیون ،‌۱۱۰ میلیون و ۱۳۰ میلیون تومان است. در مناطق کمتر توسعه یافته نیز تسهیلات ساخت مسکن در سه سقف ۴۰ میلیون، ۹۰ میلیون و ۱۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا