ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

طراحی سیستم جمع‌آوری داده‌ها برای پروژه آشکارساز میونی

عکس آرشیوی است
طرح پژوهشی «سیستم جمع‌آوری داده‌ها توسط مجموعه لینک بورد برای پروژه آشکارساز میونی CMS» به همت پژوهشگران دانشگاه دامغان انجام و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هدف از انجام این پروژه، طراحی و ساخت مجموعه ارتقا یافته از سیستم‌های الکترونیک به نام «لینک سیستم» است که از آنها به منظور جمع‌آوری و پردازش سیگنال‌های خروجی آشکارسازهای RPC واقع در آشکارساز میونی (CMS) استفاده خواهد شد.

در مجموع بیش از ۱۵۰۰ برد در سیستم آشکارساز CMS در سال ۲۰۲۱ نصب خواهند شد. مجموعه لینک سیستم از بردهای لینک بوردMaster ، لینک برد Slave و کنترل برد به همراه نرم‌افزار رابط کاربری که تنظیمات اولیه، عملیات نظارت و خطایابی را برعهده خواهد داشت، تشکیل شده است. کارفرمای اصلی این پروژه مرکز تحقیقات اتمی اروپا است و هزینه اجرای آن نیز توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تامین شده است. تامین بخشی از نیروی فنی متخصص پروژه نیز به عهده دانشگاه دامغان است.

همچنین بخوانید

دستیابی به جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در سیستم‌های الکترونیک روز دنیا، آشنایی با چگونگی مدیریت و اجرای پروژه‌های بسیار پیچیده گران‌قیمت و چند ملیتی، حصول به جدیدترین روش‌های آشکارسازی تابش‌های ناشی از برخورد یون‌های سنگین با یکدیگر و به دنبال آن چگونگی شکل‌گیری ذرات بنیادی و معرفی توانمندی فنی و تکنولوژی ایران به کشورهای اروپایی و آمریکایی از دستاوردهای ویژه این طرح است.

پس از ساخت نمونه‌های اولیه و اطمینان از صحت عملکرد سیستم، تولید نمونه انبوه بردهای الکترونیک (۱۵۰۰ برد) به کمک امکانات و توانمندی بخش صنعتی داخل کشور انجام خواهد گرفت. این پروژه در ۵ فاز مطالعه اولیه و تدوین گزارش طراحی فنی، طراحی و ساخت نمونه اولیه، مرحله تست اولیه، مرحله پیش تولید و تست نمونه نهایی و مرحله تولید انبوه، نصب در آشکارساز GMS و بهره‌برداری به اجرا در خواهد آمد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، هم‌اکنون فاز اول پروژه به اتمام رسیده و فاز دوم یعنی طراحی و ساخت نمونه اولیه در حال اجرا است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا