امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

محصولات تراریخته در کشور کشت نمی شود

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  وحید مفید در گفتگو با رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه هیچ میوه تراریخته ای در کشور وجود ندارد، افزود: به استناد ضوابط و مقرراتی که در شورای ملی ایمنی زیستی به تصویب رسیده با شرایطی خاص محصولات تراریخته می تواند وارد کشور شود.

وی اظهارداشت: سه دستگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول محصولات تراریخته در شورای ملی ایمنی زیستی هستند.

همچنین بخوانید

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: چهار محصول سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه تراریخته هستند.

وی افزود: به استناد قانون ملی ایمنی زیستی که در سال ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده درخواست هایی برای واردات سه محصول تراریخته کلزا، سویا و ذرت صورت گرفته است.

مفید در ادامه گفت: در این راستا واردکنندگان قبل از واردات باید مستندات مربوط به رخدادهای تراریختگی محصولات مدنظر را به وزارت بهداشت ارائه دهند تا این مستندات با اطلاعات مراکز بین المللی و اتحادیه اروپا مقایسه شود که درصورت تایید می توان محصولات مزبور را وارد کشور کرد.

وی اظهارداشت: محصول تراریخته در گمرک نمونه برداری می شود و در صورت مطابقت رخدادهای تراریختگی با استانداردهای بین المللی می تواند وارد کشور شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: کارخانه هایی که از محصول تراریخته در تولید استفاده می کنند باید برچسب تراریختگی را بر روی محصول خود درج کنند.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند گزارش های خود را به سامانه های ۱۴۹۰ و ۱۹۰، شماره پیامکی ۲۰۰۰۰۸۸۲۲ و معانت های غذاو دارو ارائه تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا