بین الملل

بیانیه مشترک وزیران جی ۲۰ برای مالیات دیجیتال

وزیران کشورهای عضو گروه جی ۲۰ توافق کردند تا قانونی فراگیر برای مقابله با حفره‌های قانونی‌ وضع کنند که توسط غول‌های تکنولوژی جهان، برای کاهش مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، طبق پیش‌نویس بیانیه مشترک وزیران مالی کشورهای عضو گروه جی ۲۰ که به روئیت رویترز رسیده است، این وزیران توافق کردند تا قانونی فراگیر برای مقابله با آن دسته از حفره‌های قانونی وضع کنند که توسط غول‌های تکنولوژی جهان نظیر فیسبوک، برای کاهش مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیسبوک، گوگل، آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، همیشه به علت ثبت سود خود در کشورهایی که نرخ مالیات پایینی دارند، بدون در نظر گرفتن موقعیت مشتری نهایی مورد انتقاد بوده‌اند. چنین اقداماتی از دید بسیاری از کارشناسان غیرمنصفانه به شمار می‌روند.

در این بیانیه مشترک آمده است: ما از پیشرفت‌های اخیر در پاسخگویی به چالش‌های مالیاتی به وجود آمده از سوی دیجیتالی شدن جهان، استقبال می‌کنیم و تلاش‌های خود را برای رسیدن به راه‌حلی جمعی تا زمان اعلام گزارش پایانی در ۲۰۲۰ میلادی، دو برابر خواهیم کرد.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در این اجلاس از نگرانی عمیق خود در مورد هدف قرار گرفتن غیرعادلانه شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی توسط ۲ قانون مالیاتی جدید انگلیس و فرانسه، سخن گفت.

وزرای مالی انگلیس و فرانسه هم اعلام کردند که قانون جدید مالیات شرکتی آنها، هیچ شرکت خاصی را هدف قرار نداده است.

تغییر قانون مالیاتی دیجیتال بر اساس ۲ اصل خواهد بود. اصل اول این است می‌توان از یک شرکت در جایی که محصولات خود رو می‌فروشد مالیات اخذ کرد، حتی اگر این شرکت در آنجا حضور فیزیکی نداشته باشد.

بر اساس اصل دوم، در صورتی که باز هم شرکت‌ها بتوانند راهی برای دور زدن قانون مالیاتی و ثبت سود خود در کشورهای با نرخ مالیات پایین پیدا کنند، می‌توان از آنها با نرخ توافق شده حداقلی، مالیات دریافت کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا