انرژی

لزوم تبدیل نفت و گاز به کالاهای با ارزش

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت و گاز به محصولات با ارزش افزوده بالا در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هدایت الله خادمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ایران دارنده ذخایر فراوان نفت و گاز است بنابراین زمانی می توان از ذخایر مزبور سود برد که این مواد خام را به فرآورده های با ارزش دیگری تبدیل کرد.

وی اظهارداشت: اگر واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و پتروپالایشی در کشور ایجاد شود ضمن ایجاد اشتغال، جلوگیری از خام فروشی، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا می توان تنوع صادرات هم داشت.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کشوری تنوع صادرات داشته باشد دشمنان به راحتی نمی توانند چنین اقتصادی را تحریم کنند.

وی در ادامه احداث ۱۴ مجتمع پتروشیمی در کشور را یک اتفاق مبارک دانست وافزود: امید می رود هرچه سریعتر این طرح ها جنبه عملیاتی پیدا کنند.

خادمی اظهارداشت: متاسفانه طی سال های گذشته اقدامات مناسبی در راستای توسعه واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی در کشور انجام نشده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: پس از دوران انقلاب تنها دو پالایشگاه (بندرعباس واراک) در زمان «غلامرضا آقا زاده» وزیر وقت نفت در کشور احداث و سومین پالایشگاه نیز همین ستاره خلیج فارس بود که چندی پیش تکمیل و به بهره برداری رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه در زمینه توسعه واحدهای پتروشیمی نیزفعالیت های خوبی صورت گرفته نه درسطح مخازن نفت و گاز موجود در کشور بنابراین باید در این عرصه گام های بلندی برداشته شود.

وی اظهارداشت: تاکید موکد مقام معظم رهبری بارها به این نکته بوده که جلوی خام فروشی نفت گرفته شود و این ماده سودمند به دیگر کالاهای با ارزش تبدیل و سپس روی ریل صادرات قرار گیرد چرا که خام فروشی جزء به یغما بردن سرمایه ملی هیچ سودی برای کشور نخواهد داشت.

خادمی در ادامه یادآورشد: برای مثال اگر نفت به سایر فرآورده های با ارزش دیگر تبدیل می شد ایران امروز یک کشور تک محصولی نبود و آمریکا هم به راحتی نمی توانست کشور را تحریم کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا