امور زیربناییراه و ساختمان

عوارضی ۳۰ هزار تومانی برای قطعه یک آزادراه شمال منطقی است/ آزادراه همت – کرج شهریور امسال زیر بار ترافیک می‌رود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به نظر بنده نرخ عوارضی ۳۰ هزار تومانی برای قطعه یک آزادراه تهران – شمال نسبت به میزان سرمایه‌گذاری که انجام شده منطقی است اما رقم نهایی توسط کمیته مربوطه تعیین و اعلام می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، خیراله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال و آزادراه همت – کرج با بیان اینکه امروز معاون رئیس جمهوری از دو پروژه مهم آزادراهی در کشور بازدید کرد، گفت: آزادراه همت – کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر یکی از مهمترین پروژه‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند در روان‌سازی ترافیکی این مسیر بسیار موثر عمل کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: در حال حاضر پنج کیلومتر از این آزادراه زیر بار ترافیک رفته است و ۱۰ کیلومتر باقیمانده هم در دست اجرا قرار دارد.

وی افزود: در مجموع این پروژه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی دارد و تا پایان شهریورماه امسال به صورت موقت زیر بار ترافیک می‌رود و تا پایان امسال رمپ و لوف‌های آن به صورت کامل به بهره‌برداری کامل می‌رسد و این پروژه تحویل بهره‌بردار خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۴۶۰ مییلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است ادامه داد: سهم دولت در سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به یکی از مهتمرین موانع احداث این پروژه گفت: در اجرای این پروژه با بحث معارضین مواجه بودیم به طوری که باید ۶۰ واحد مسکونی تملک می‌شد که تملک این اراضی بسیار چالش برانگیز بود و در انتهای پروژه هم باید مراکز گردشگری و چند واحد رستوران خریداری شود.

خادمی ادامه داد: برای رفع معارض‌های باقیمانده نیاز به  اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی داریم که امروز از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست بخشش این اعتبارات در بازه زمانی کوتاه را داشتیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین با اشاره به آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: یکی از پروژه‌های بسیار خاص آزادراهی محسوب می‌شود و سعی کرده‌ایم که این پروژه با استانداردهای روز دنیا به احداث برسد.

وی ادامه داد: برخی از این هزینه‌ها برای افزایش استانداردها به این پروژه اضافه شد از جمله منظرآرایی آزادراه تهران – شمال که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه معماری راه این مسیر بوده است.

خادمی ادامه داد: همچنین هزینه‌های هوشمند سازی و روشنایی مسیر را بر عهده گرفتیم و این آزادراه با رویه بتنی در حال ساخت است که تمام این عوامل باعث افزایش هزینه‌های پروژه‌ و افزایش مدت زمان ساخت شد.

وی گفت: موضوع تامین منابع مالی و اختلافات حقوقی هم در سرعت اجرای این پروژه نقش داشت اما پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی این قطعه این آزادراه در طول ۳.۵ سال یک دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

خادمی تاکید کرد: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه در طول ۲۰ سال، زیر ۲۰ درصد بود اما توانستیم در کمتر از چهار سال پیشرفت فیزیکی را به ۹۵ درصد برسانیم. پس از خروج پیمانکار چینی تمام این پروژه به دست مهندسین و متخصصین داخلی انجام شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تعیین قیمت عوارضی این قطعه از آزادراه در حدود ۳۰ هزار تومان گفت: به نظر بنده نرخ عوارضی ۳۰ هزار تومانی برای قطعه یک آزادراه تهران – شمال نسبت به میزان سرمایه‌گذاری که انجام شده منطقی است اما رقم نهایی توسط کمیته مربوطه تعیین و اعلام می‌شود.

خادمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بخشی از هزینه‌های پیمانکار قرار بر این است که با ارائه اراضی تهاتر شود بنابراین بخشی از هزینه‌ها از این جبران می‌شود و نباید در قیمت عوارضی تاثیرگذار باشد تاکید کرد:‌ بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار این پروژه مدعی است که هنوز هیچ اراضی بابت سرمایه‌گذاری در این پروژه در اختیار نگرفته است و تحویل رسمی نشده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته در پردیس تهران اراضی به بنیاد مستضعفان ارائه شد اما مجددا دولت برای ساخت مسکن مهر این اراضی را از بنیاد مستضعفان پس گرفت.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا