بورسبورس اوراقكشاورزی و دامپروری

کشاورزان در برابر واسطه های زعفران قدرت گرفته اند

یک زعفران کار عملکرد بازار آتی طلای سرخ طی یکسال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و از مقاومت کشاورزان برای فروش ارزان قیمت محصول به دلالان به کمک شفاف سازی قیمت ها در بورس کالا سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بروس کالا، غلامرضا کریمی، در خصوص اثرگذاری بازار آتی زعفران بر معاملات این محصول عنوان کرد: راه اندازی این معاملات طی یکسال گذشته کمک کرده تا کشاورزان و زعفران کاران از فروش محصول خود به قیمت‌های پایین به دلالان امتناع کنند. چراکه معامله در بورس قیمت های واقعی را برای تولیدکننده شفاف کرده است.

وی ادامه داد: با استفاده از ساختار بورس، تولیدکننده نیز می‌تواند فروش محصول خود را در طول سال مدیریت کند؛ بطوریکه با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در انبارهای پذیرش شده در بورس، زمانیکه روند قیمت‌ها در بازار سنتی کاهشی باشد، کشاورز محصول خود را به انبارهای بورس تحویل داده و زعفران خود را با قیمت واقعی می‌فروشد. در مقابل، چنانچه قیمت‌های بازار رو به بالا باشد، کشاورز می‌تواند محصول را تحویل گرفته و در بازار آزاد بفروشد. به این ترتیب، تعادل بین بازار سنتی و بورس نیز برقرار شده و بازیگران بازار سنتی که در گذشته بورس را به عنوان رقیب خود تلقی می کردند، رفته رفته با مزایا و کارکرد بورس آشنا شده اند و امروز از این بستر استفاده می کنند.

بورس آسیب رسان نیست، یک توانمندی است

همچنین بخوانید

به گفته وی، فعالان بازار پس از گذشت یکسال از راه اندازی بازار آتی به این امر اعتقاد پیدا کرده اند که بورس نه تنها آسیبی برای بازار سنتی نیست، بلکه برای این بازار و بازیگران آن یک توانمندی و بازی برد برد محسوب می شود.

پیش بینی افزایش استقبال کشاورزان از بورس

کریمی با بیان اینکه در فصل برداشت سال جدید پیش بینی می شود کشاورزان و تولیدکنندگان بیشتری از عرضه زعفران خود در بورس کالا استقبال کنند، اظهار داشت: با توجه به مزایایی که بورس طی یکسال گذشته برای کشاورزان زعفران به ارمغان آورده، انتظار داریم استقبال از سمت تولیدکنندگان این محصول برای حضور در معاملات بورس در زمان برداشت سال جدید افزایش یابد. در این راستا، در حال حاضر در شهرستان تربت حیدریه جلسات متعددی نیز برای آشنایی تولیدکنندگان با مزایای حضور در بورس برگزار می شود تا از طریق مکانیسم های حاکم بر این بازار و ابزارهای معاملاتی آن جلوی نوسانات و آسیب های سنوات گذشته در بازار سنتی گرفته شود.

سه هزار کد معاملاتی داریم

وی از فعالیت بیش از سه هزار کد معاملاتی کشاورزان زعفران کار فعال در تربت حیدریه در بورس خبر داد و گفت: این تعداد هم شامل زعفران کاران و هم تجار بازار زعفران است و با ورود عموم مردم و سایر بازیگران به معاملات بورس این تعداد قابل افزایش بوده که به این ترتیب اشتغال زایی بیشتری را در حوزه زعفران پیش بینی می کنیم.

این زعفران کار باسابقه به امکان پیش بینی قیمت ها در بازار آتی برای ماه های پیش رو اشاره کرد و گفت: برای توسعه هر چه بیشتر بازار آتی، لازم است سطح آموزش های تولیدکننده را نسبت به مزایای معاملات آتی و آپشن در بورس کالا ارتقا دهیم تا کشاورزان نیز به معاملات پیشرفته قراردادهای آتی و اختیار معامله وارد شوند.

وی تقویت بُعد رسانه ای معاملات بورس در بین مردم را عاملی در توسعه این معاملات و بروز اتفاقات مثبت تر و جذب سرمایه های سرگردان جامعه به سمت بورس کشاورزی دانست و گفت: استان خراسان رضوی در تولید زعفران، پسته و زیره رتبه های برتر را در کشور در اختیار دارد و مردم می توانند به کمک بورس از قیمت های روز محصولات کشاورزی مطلع شوند.

موجودی ۸۰ تنی برای ۵ ماه مانده به فصل برداشت

کریمی با بیان اینکه طی هفت ماه گذشته از حدود ۳۵۰ تن محصول برداشت شده، نزدیک به ۲۷۰ تن آن صادر شده، اظهار کرد: هنوز حدود پنج ماه تا فرارسیدن فصل برداشت زعفران باقی مانده و این در حالی است که موجودی باقیمانده در بازار داخلی تنها حدود ۸۰ تن است و در طول مدت باقیمانده تا زمان برداشت سال جدید تجار و صادرکنندگان مجبور هستند به تعهدات خود عمل کنند و با توجه به حجم عظیم صادرات انجام شده، نیاز به خرید زعفران دارند. در نتیجه گاهی شاهد آن هستیم که برخی اخبار برای ایجاد هیجان منفی در بازار و خرید ارزان قیمت، نزدیک شدن به زمان برداشت محصول در سال جدید و نوسانات منفی نرخ ارز را عاملی در افزایش عرضه ها و کاهش قیمت ها عنوان می کنند. این در حالی است که هنوز پنج ماه تا فصل برداشت زعفران باقی مانده و بازه زمانی قابل توجهی نسبت به میزان موجودی محصول در کشور است؛ ضمن اینکه شیب منفی هفته های اخیر قیمت ها در بازار داخلی تحت تاثیر این هیجانات تنها عاملی برای زیان تولیدکنندگانی است که هنوز محصول خود را برای فروش به تجار و صادرکنندگان در اختیار دارند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا