امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

درخواست رهاسازی پنبه تراریخته تایید نشد

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بر اساس استعلام به عمل آمده از سازمان‌های ذیربط تاکنون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نظر خود را برای مصرف خوراکی روغن اعلام نکرده لذا این کمیته نیز تاکنون درخواست رهاسازی پنبه تراریخته را تایید نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با گزارش خبرگزاری تسنیم با عنوان (جلسات یواشکی درباره تراریخت/حجتی به مردم پاسخ دهد) درباره احتمال ورود پنبه تراریخته به عرضه و اراضی کشاورزی اطلاعیه ای را برای این خبرگزاری به شرح زیر منتشر کرد.
جلسات یواشکی درباره «تراریخت» / حجتی به مردم پاسخ دهد

قانون ایمنی زیستی در تاریخ ۱۳۸۸/۶/۴ توسط رئیس محترم جمهوری وقت ابلاغ شده است که بر اساس ماده ۴ این قانون صدور، تمدید و لغو مجوز فعالیت در امور مرتبط با فناوری زیستی جدید با رعایت قوانین مربوط به هر دستگاه ضوابط ایمنی زیستی موضوع ماده ۳ این قانون برعهده دستگاه‌های اجرایی ذیصلاح به شرح ذیل می‌باشد:

الف- وزارت جهاد کشاورزی در امور مرتبط با تولیدات بخش کشاورزی و منابع طبیعی

همچنین بخوانید

ب – وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور مرتبط با ایمنی و سلامت مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و مواد پزشکی.

ج- سازمان حفاظت از محیط زیست در امور مرتبط با حیات وحش و بررسی ارزیابی مخاطرات زیست محیطی بر مبنای مستندات علمی ارائه شده توسط متقاضی.

۲- با عنایت به اهمیت موضوع، وزیر جهاد کشاورزی با صدور نامه‌ای تشکیل کمیته صدور مجوز محصولات تراریخته را به شماره ۲۰/۲۹۱۲۱ به تاریخ ۱۳۹۴/۹/۲۸ ابلاغ کرد در این کمیته علاوه بر نمایندگان معاونتت‌ها و سازمان‌های اجرایی وزارت متبوع، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، انجمن‌های علمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور دارند، وظیفه این کمیته بررسی درخواست واردات، صادرات، ترانزیت، رهاسازی و تولید تجاری موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک است.

۳- درخواست رهاسازی پنبه تراریخته اواخر سال ۱۳۹۴ توسط کمیته صدور مجوز محصولات تغییر شکل یافته ژنتیک وزارت جهاد کشاورزی دریافت شد. بر اساس استعلام به عمل آمده از سازمان‌های ذیربط تاکنون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نظر خود را برای مصرف خوراکی روغن اعلام نکرده لذا این کمیته نیز تاکنون این درخواست(رهاسازی پنبه تراریخته) را تایید نکرده است.

در پایان لازم به ذکر است تمامی جلسات کمیته صدور مجوز به صورت رسمی تشکیل شده و هیچ جلسه پنهانی برگزار نشده است همچنین تمامی تصمیمات در قالب گزارش جلسه همواره در اختیار دستگاه‌های نظارتی نیز قرار داده شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا