تجارتصنعت، معدن، تجارت

وزارت صمت موافق ممنوعیت صادرات نبود

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق اعمال ممنوعیت بر کالاهای صادراتی نبود ولی ناگزیر بود این موضوع را رعایت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدرضا مودودی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: شرایط خاصی را اقتصاد کشور در سال گذشته متاثر از اعمال تحریم ها و شوک ارزی تجربه کرد.

وی همچنین اظهارداشت: دولت در چنین شرایطی می بایست تصمیمات خاصی اتخاذ تا مانع شوک قیمتی و کمبود کالا در بازار داخل شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کالاهای مانند شکر، روغن، آرد و بسیاری موارد دیگر که با ارز ارزان قیمت وارد کشور می شد قرار بر این بود محصولاتی که از این اقلام تولید می شود نیز با قیمت های پائین تر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بسیاری از کالا های مشمول ارز دولتی به بهانه صادرات از مرزهای کشور خارج می شد به همین دلیل ضرورت ایجاب می کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد این قضیه تصمیم خاصی اتخاذ کند تا مشکلی برای تامین نیاز داخلی ایجاد نشود واز طرفی برای بستن هر نوع عوارض بر اساس اعلام شورای اقتصاد بطورحتم می بایست مجوز این شورای دریافت می کرد.

مودودی تصریح کرد: فرآیند اخذ مجوز از شورای اقتصاد برای بستن عوارض بجای ممنوعیت یک فرآیند سخت وطولانی بود وزارت صمت ناگزیر بود برای بحث تنظیم بازار از ابزار ممنوعیت استفاده کند علی رغم اینکه موافق اعمال ممنوعیت بر کالاهای صادراتی نبود چون شرایطی که پیش می آورد چه به لحاظ ممنوعیت و چه به لحاظ آزاد سازی بازار صادراتی صادرکنندگان داخلی را به خطر می انداخت.

وی گفت: پس از مدتی که این موضوع پیگیری شد با توافق صورت گرفته در سطح سران سه قوه و هیئت دولت مجوز لازم به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعطا شد تا بتواند در این قضیه بجای ممنوعیت اعمال عوارض کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این ابزار فقط در حد اینکه وزارت صمت کنترل کند علاوه بر جلوگیری از تنش در فضای بازارداخل هیچ گونه ممنوعیت و محدودیتی برای صادرات کالا ایجاد نشود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا