انرژیپرداخت الکترونیک

نرخ برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تغییر می‌کند / برای ماینینگ، چه میزان از ذخایر انرژی ما مصرف می‌شود

به گفته معاون وزیر نیرو، به زودی نرخ برق برای ماینرها تغییر خواهد کرد. گسترش فعالیت ماینرها، تامین برق کشوردر فصل تابستان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بحث استخراج بیت‌کوین، دو روز پیش در جلسه هیات دولت مطرح شده و همایون حائری، معاون وزیر نیرو خبر است که احتمالا از هفته آینده، نرخ تعرفه برای واحدهایی که در حال استخراج پول الکترونیکی هستند، اصلاح می‌شود.

به گزارش روزنامه ایران، حائری درباره نحوه تشخیص متخلفان گفته است: «برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده می‌شود که ادامه چنین روندی خطرناک است. از این‌رو بعد از تصویب پیشنهاد ارائه‌شده، همکاران ما به دقت میزان مصارف را بررسی خواهند کرد و سپس سراغ هر مشترکی که مصرفش بالاتر از حد نرمال باشد، می‌روند.»

همچنین بخوانید

این مقام مسئول با ابراز نگرانی نسبت به سوءاستفاده عده‌ای از برق ارزان، اظهار کرده است: «اگر روند استخراج این ارزهای دیجیتال به همین نحو ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود مصرف آنها به بیش از ۲ هزارمگاوات برسد. تعیین نرخ واقعی برق صادراتی برای این فعالان کمک خواهد کرد استخراج ارز مجازی در مسیر درست قرار گیرد. بی‌توجهی به این موضوع منجر به کمبود برق در ساعات اوج مصرف (پیک) خواهد شد.» به گفته معاون وزیر نیرو بعد از شناسایی متخلفان با آنها برخورد خواهد شد.

معاون وزیر نیرو همچنین اشاره کرده که در حال حاضر در واحدهای کشاورزی، دامداری، اداری و حتی مدارس افرادی در حال استخراج رمزارز هستند.

برای استخراج هر بیت‌کوین، چقدر برق نیاز است؟

قیمت برق در ایران به ازای هر کیلووات ساعت، حدود ۶۶ تومان است که با دلار ۱۱ هزار تومان معادل ۶ دهم سنت یا ۶ هزارم دلار می‌شود. محاسبات نشان می‌دهد حداقل قیمت واقعی تمام‌شده برق در آبان ماه سال ۹۷ برای هر کیلووات ساعت ۷۲۱ تومان است.

ببینید: تب ماینینگ / استخراج هر بیت‌کوین نیازمند انرژی سوخت ۱۰۷ بشکه نفت خام یا ۱۵۰۰۰ مترمکعب گاز طبیعی است

برای استخراج هر بیت‌کوین، ۵۵ مگاوات ساعتی برق نیاز است. بر اساس این محاسبات، هزینه برق لازم برای استخراج هر بیت‌کوین در ایران، با برق یارانه‌ای حدود ۳۳۱ دلار می‌شود. در حالی که همین هزینه در صورتی که قیمت واقعی برق در نظر گرفته شود معادل ۳۶۰۵ دلار می‌شود. یعنی برای استخراج هر بیت‌کوین، دولت بیش از ۳۰۰۰ دلار یارانه می‌دهد.

استخراج بیت‌کوین، معضلات ایران در تامین برق را افزایش می‌دهد

تنها دغدغه ایران در خصوص برق استخراج‌کنندگان، بحث هزینه نیست. ایران سال‌هاست که در فصل تابستان، محدودیت‌هایی برای تامین برق موردنیاز شهروندان خود دارد. حالا ماینرها به صورت شبانه‌روزی، هفت روز هفته در حال استخراج رمزارز هستند و این مسئله به‌خصوص در ساعات اوج مصرف برق، به چالش‌های ایران در تامین برق می‌افزاید.

استخراج بیت‌کوین به‌صرفه است؟

برای بررسی به‌صرفه بودن یک فعالیت اقتصادی، باید هزینه‌ها و درآمدهای آن فعالیت را بررسی کرد. هزینه‌های ماینینگ، هزینه برق و البته تامین و نگهداشت تجهیزات است و درآمد، با توجه به نبود واسطه‌ها در فناوری بلاکچین، معادل همان نرخ بیت‌کوین بدون هدررفت است.

در حال حاضر، یک بیت‌کوین حدودا ۸ هزار دلار قیمت دارد. چنانچه یارانه برق برای استخراج بیت‌کوین وجود نداشته باشد، هزینه ۳۶۰۵ دلاری برق برای یک بیت‌کوین، در کنار سایر هزینه‌ها از جمله هزینه دستگاه‌های ماینر (حدودا ۵۰۰ دلار به ازای هر بیت‌کوین)، حاشیه سودی حدودا ۴ هزار دلاری ایجاد می‌کند.

اگر قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کند و یا نرخ برق به‌صورت پلکانی تعیین شود، این حاشیه سود تغییر می‌کند. کاهش حاشیه سود به کمتر شدن حضور ماینرها و در نتیجه امکان تامین بهتر برق مصرفی در کشور منجر می‌شود.

در این معادله دو نکته دیگر را هم باید در نظر گرفت. اول آنکه نرخ بیت‌کوین در طول زمان تغییر می‌کند. برای مثال قیمت بیت‌کوین در ماه‌های اخیر حدودا دو برابر شده و قیمت یک بیت‌کوین به ۸ هزار دلار رسیده است. این موضوع جذابیت بازار ماینینگ را افزایش می‌دهد.

اما نکته دوم این است که هر چه پیش‌تر می‌رویم، استخراج بیت‌کوین سخت‌تر می‌شود و میزان برق مصرفی برای آن و در نتیجه هزینه استخراج آن بیشتر می‌شود.

با توجه به صحبت‌های معاون وزیر نیرو، برای ماینرها، هزینه برق به‌صورت پلکانی تعیین خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که با نرخ‌گذاری پلکانی برق، استخراج بیت‌کوین همچنان به‌صرفه خواهد بود یا نه؟ آیا همچنان ماینرها با استفاده از منابع و ذخایر طبیعی کشورمان، درآمدهای چند هزار دلاری کسب خواهند کرد؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا