امور زیربناییراه و ساختمان

رانت ۳۵۰ هزار میلیاردی مسکن با معاملات صوری

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: معاملات صوری موجب رشد ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن و رانت فراوان شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر کمال عطاری کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: در پی نشانه های معاملات صوری و اختلال در بازار مسکن، کارشناسان این حوزه هشدارهای لازم را به مراجع اعلام کردند ولی متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد.

وی افزود: با افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن با معاملات صوری، با احتساب ۵۰۰ هزار واحد مسکونی لوکس، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵۰ میلیارد دلار رانت تولید شد که این اقتصاد بسیار خطرناک می باشد.

همچنین بخوانید

وی افزود: طی نظریه برخی از کارشناسان، برخی از بانک ها قرض الحسنه ای که در آستانه ورشکستکی بودند با ورود ۸۰ درصد از نقدینگی خود به بازار مسکن و بهره گیری از افزایش قیمت مسکن در اثر معاملات صوری، سطح داریی های خود را بالا بردند.

وی در خصوص سیاست های افزایش ناگهانی قیمت مسکن توسط سوداگران گفت: در مسیر دوران رکود بازار مسکن، به منظور افزایش قیمت ها و سوداگری، این معاملات صورت گرفت و تا جایی که در برخی از مناطق مثل منطقه ۲۲ تهران که از امکانات کمتری برخوردار است، ما شاهد ۳ برابری قیمت مسکن بودیم که این امر ناشی از دلال بازی در در برخی از مناطق تهران بود و این درحالی بود که تعداد معاملات مسکن ۳۰ در صد کاهش یافته بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا