ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

بیت‌کوین به کدام سو می‌رود؟ / پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۹۸ از زبان ۱۶ فعال ایرانی این حوزه

 

قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۹۸، چقدر می‌شود؟ با افزایش قیمت مواجه می‌شود یا کاهش؟ این‌ها سوال‌هایی است که کسی به درستی پاسخ آنها را نمی‌داند ولی با این حال همیشه وجود دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،  درست است که افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین به عوامل متعددی وابسته است و پیش‌بینی آن مشکل است اما ما با ۱۶ نفر از فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده گفت‌وگو کردیم و پیش‌بینی آن‌ها را از قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۱۳۹۸ جویا شدیم. بر طبق پیش‌بینی این افراد، تا پایان سال ۹۸ احتمال صعودی بودن قیمت بیت‌کوین به‌مراتب بیشتر از احتمال ثبات یا کاهشی بودنش هست. در ادامه نگاهی به پاسخ آنها خواهیم داشت.

همچنین بخوانید

«با توجه به میزان سختی شبکه، میزان تقاضا، کشورهایی که رگولاتور کریپتو راه‌اندازی کرده‌اند، میزان جایزه شبکه و … تا آخر سال ۹۸ قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۰ هزار دلار خواهد بود. همچنین حدود ۵۰ درصد احتمال اینکه بیش از ۱۴ هزار دلار باشد نیز وجود دارد.»

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس

«همان‌طور که از اسم آن مشخص است، پیش‌بینی است و نه پیش‌گویی! محقق شدن این گمانه‌زنی متاثر از عوامل مداخله‌گر متعددی بوده و لذا همراه با ریسک است. تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از پیش‌بینی‌ها بر عهده شخص سرمایه‌گذار است. این عبارت را به‌دفعات در بازارهای مالی شنیده‌اید، پس اینجا هم دوباره به آن تاکید می‌کنیم. از عوامل مداخله‌گر می‌توان به نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در ۶ خردادماه سال ۱۳۹۹ (۲۲ می ۲۰۲۰) و کاهش آن به ۶.۲۵ اشاره کرد. ضمنا با نیم‌نگاهی به روند عرضه و تقاضا و نیز روند سنتی افزایش قیمت قبل از نصف شدن پاداش، همگی نوید یک رالی بلندمدت را می‌دهند. البته که تکنیکالیست‌ها با Time frame بلندمدت نیز نشانه‌هایی از شروع روند صعودی را پیش‌بینی می‌کنند، اما هنوز در زمان ورود به این رمز ارز مردد هستند.

در خصوص پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا اوایل سال ۲۰۲۰؛ محدوده قله قبلی یعنی بیش از ۱۹ هزار دلار (دسامبر ۲۰۱۷) مقاومت سختی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در گام اول از این محدوده عبور کرده و سطح ۲۵ هزار دلار را تا پایان سال ۱۳۹۸ تثبیت کند. یک نکته مهم، وقتی همه نگاه‌ها به سمت گل سر سبد رمزارزها است، یکسری بازدهی‌های رویایی در سایر ارزها محقق می‌شود که توجه شما را به مقاله«شناسایی ICOهای کلاه‌برداری و بهترین معیارهای ارزیابی» جلب می‌کنم.»

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

«پیش‌بینی بنده از قیمت بیت‌کوین تا پایان سال، افزایش قیمت است، قیمت بیت‌کوین تا پایان امسال را بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار می‌بینم.»

یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین

«من سال‌هاست که روند تغییر قیمت بیت‌کوین را دنبال می‌کنم و درمجموع وقوع جریان‌های افزایشی مشابه با دو سال پیش را بعید نمی‌دانم. درواقع احتمال افزایش قیمت را بیشتر از کاهش قیمت آن تا پایان سال ۹۸ میدانم.»

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین

«پیش‌بینی بنده از قیمت بیت‌کوین تا انتهای دی‌ماه، ۳۰ هزار دلار و تا انتهای اسفندماه بین ۳۵ تا ۳۸ هزار دلار است. در کل قیمت بیت‌کوین تا پایان سال صعودی خواهد بود؛ البته در مقاطعی با کاهش‌های مقطعی نیز روبرو خواهد شد.»

محمدرضا قدوسی، موسس و مدیرعامل شتاب‌دهنده ABC

«من فکر می‌کنم افزایش قیمت را تا انتهای سال خواهیم داشت ولی ریتمی که این افزایش قیمت روی آن اتفاق خواهد افتاد، مشابه سال‌های قبل بیت‌کوین خواهد بود. در دنیای بیت‌کوین چیزی وجود دارد بنام four year cycle یا دوره‌های چهار ساله که در این دوره‌ها شاهد افزایش قیمت چشمگیر و بعد اصلاح چشمگیر خواهیم بود ولی روند کلی را که از سال ۲۰۰۹ می‌بینیم، به‌صورت کلی قیمت بیت‌کوین یک روند افزایشی داشته است. نمونه خیلی معروف آن نیز سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بود که قیمت بیت‌کوین تا ۲۰ هزار دلار بالا رفت و دوباره تعدیل شد و به حدود ۵ هزار دلار رسید.

من فکر می‌کنم این اتفاق، امسال نیز خواهد افتاد و تا فوریه ۲۰۲۰ که زمان نصف شدن پاداش شبکه بیت‌کوین برای ماینرها خواهد بود، افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود و پیش‌بینی من  نیز به این صورت است که از آذرماه شروع یک افزایش قیمت را خواهیم دید و عددی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار را شاهد خواهیم بود ولی بعد از این زمان دوباره کاهش قیمت را خواهیم داشت و نهایتا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار تثبیت خواهد شد.

البته این موضوع در حالت عادی هست و المان‌های زیادی می‌توانند روی افزایش و کاهش قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارند. برای مثال اگر شرکت‌ها سرویس‌های مبتنی بر بیت‌کوین ارائه کنند که ای‌بی ممکن است این کار را انجام دهد و یا حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های بزرگ جدیداً شروع کرده‌اند مانند سامسونگ که چیپ‌های ماینینگ را طراحی کرده است؛ این حجم سرمایه‌گذاری‌ها و اقبالی که شرکت‌ها نسبت به ارزهای رمزنگاری شده دارند، می‌تواند این قیمت را خیلی بیشتر از این‌ها بالا ببرد ولی من فکر می‌کنم تا انتهای سال در حالت عادی شاهد افزایش قیمت بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار به ازای هر بیت‌کوین خواهیم بود.»

مهرداد فرنوش، مدیرعامل اول‌بلاک

«من پیش‌بینی افزایش قیمت تا حدود ۲۰ درصد یعنی ۹ هزار دلار را تا پایان سال برای بیت‌کوین دارم.»

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی

«افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین به عوامل متعددی وابسته است. ازجمله عوامل بنیادین فنی، بازاری و عوامل خارجی، مهم‌ترین عامل بنیادین فنی نزدیک شدن به هالوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک است که به‌صورت تاریخی (در دو هالوینگ قبلی) اثر افزایشی را قیمت داشته است. همچنین عوامل خارجی مثل احتمال پذیرفته شدن پروپوزال‌های صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین در بورس امریکا که باز هم به‌صورت سنتی باعث افزایش تقاضا و قیمت دارایی‌های مرتبط با صندوق‌های پذیرفته شده، خواهد شد. در مقابل ممکن است اقدامات و محدودیت‌های قانونی بیشتر دولت‌ها باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت شود. به‌علاوه اتفاقاتی نظیر حکم دادگاه صرافی مت گاکس در آزاد سازی بیت‌کوین‌های باقی‌مانده هم می‌تواند منجر به عرضه شدید بیت‌کوین شود. اتفاقات غیرقابل پیشی‌بینی‌ای مثل هک یک اکسچنج یا عرضه شدید بیت‌کوین از یک یا چند حساب با دارایی بیت‌کوینی بالا هم می‌تواند باعث کاهش قیمت شود.

واقعیت این است که هیچ تحلیلگر تکنیکال یا فاندامنتالی در بلندمدت امکان پیش‌بینی دارایی خاصی مثل بیت‌کوین را ندارد و همه چیز حدس و گمان است. درمجموع حدس من رسیدن قیمت بیت‌کوین به ارقامی فراتر از ۲۰ هزار دلار تا پایان سال است.»

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین

«چیزی که می‌توانم راجع به قیمت بیت‌کوین بگویم، این است که تا آخر امسال (یا اندکی بعد از هالوینگ) بیشتر کشورهای دنیا موضع قانونی خودشان را در این زمینه مشخص می‌کنند و بعد از آن بیت‌کوین رشد قیمتی خودش را با شتابی مناسب با آن قوانین به دست خواهد آورد. در این میان اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا اینکه کشور نسبتا مهمی بیت‌کوین را بپذیرد، این رشد بیشتر نیز خواهد شد.

در نهایت پیش‌بینی من از قیمت بیت‌کوین با هر فراز و نشیب موقتی، صعودی خواهد بود که البته این پیش‌بینی هم در سناریوهایی امکان خطا خواهد داشت.»

حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه رمزارز و بلاکچین

«طبق آمارهای ثبت‌شده بیت‌کوین در سال ۲۰۱۹ توانسته بیشترین حجم معاملات تاریخ خودش را داشته باشد یعنی بیشتر از حجم معاملاتی که در بالاترین نرخ خودشان در سال ۲۰۱۷ داشته. این موضوع نشان‌دهنده افزایش اقبال عمومی مردم به سمت کریپتوکارنسی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها در انجام معاملات است.

آمارها نشان می‌دهد کیف پول‌هایی که حجم زیادی از بیت‌کوین را نگهداری می‌کنند، اخیرا شروع به انجام معامله کردند و نشان می‌دهد نهنگ‌ها در حال معامله هستند و از خواب زمستانی بیدار شدند.

همین‌طور ماه می ۲۰۲۰ پاداش استخراج شبکه نصف می‌شود. همه این موارد و به‌علاوه علاقه‌ای که اخیرا وال‌استریت به بیت‌کوین نشان داده، باعث مشود که افزایش قیمت بیت‌کوین دور از انتظار نباشد و قیمتی بالای ۱۲ هزار دلار را برای آن متصور شد.»

وحید والی، مدیرعامل شرکت نیک پرداخت

«وقتی می‌گوییم قیمت بیت‌کوین فلان قیمت است، معمولاً منظور این است که بیت‌کوین در یک مرجعی مثل coinmarketcap چقدر گفته شده. اما خود این مرجع می‌آید و از میانگین قیمت خریدوفروش شده در اکسچنج‌های رمزارزی مختلف دنیا برای این کار استفاده می‌کند. دقت کنید که این معاملات تمام معاملات بیت‌کوین نیست و معاملات otc که حجم قابل‌توجهی دارد، در اینجا در نظر گرفته نمی‌شود. درنتیجه خود این قیمت‌گذاری دقیق نیست.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که در اکسچنج‌ها چرا به این قیمت‌ها خریدوفروش می‌شود؟ بسیاری از اکسچنج‌ها معاملات صوری انجام می‌دهند و قسمتی از معاملات هم واقعی و بین مردم است. اما مردم چرا این معاملات را انجام می‌دهند؟ درصد کمی به علت نیاز به استفاده عملی از بیت‌کوین و درصد بیشتری به امید رشد بازار در آینده، که این رشد تنها در صورتی می‌تواند پایدار باشد که در اثر نیاز به استفاده عملی باشد. یعنی در انتها این‌طور میگویم که قیمت کنونی قیمت دقیق بر اساس معاملات واقعی مردم نیست، رشد قیمت واقعی در صورت به وجود آمدن نیاز برای استفاده از بیت‌کوین به وجود خواهد آمد و در حال حاضر حجم کمتری از بازار به مصرف نیازهای اشخاص می‌رسد و بیشتر دارند امید و آرزوی آینده را می‌خرند.

در چنین بازاری به نظر من پیش‌بینی قیمت غیرممکن است چون در واقع باید رفتار امید و ناامیدی مردم را پیش‌بینی کرد. مدل‌های تکنیکال و هوش مصنوعی زیادی را دیدم ولی فکر می‌کنم هیچ‌کدام نمی‌توانند قیمت را پیش‌بینی کنند. از بین عددهای زیاد گفته شده ممکن است یک عدد درست باشد، اما حتی آن هم بیشتر نشان از خوش‌شانسی هست تا روش درست؛ اما تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که در خرداد سال آینده به علت نصف شدگی پاداش ماینینگ، احتمالاً با یک افزایش قیمت روبرو خواهیم بود.»

کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه

«پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۹۸ به همان اندازه پیشگویی این که چه تیمی قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد شد، مشکل و غیرقابل انجام هست؛ اما مطابق نظر بسیاری از کارشناسان، احتمال صعودی بودن قیمت به‌مراتب بیشتر از احتمال ثبات یا کاهشی بودنش هست.

به نظر بنده هم شرایط حاکم بر بازار ازنظر روانی و نشانه‌هایی مثل تعداد تراکنش‌های روزانه و کیف پول‌های فعال و روند رشد این موارد، احتمال افزایش آن را بیشتر از کاهش قیمت می‌کند. اما برخلاف عددهایی که خیلی‌ها برای قیمت بیت‌کوین در ۹ ماه آینده روی ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار تخمین می‌زنند، بنده دامنه‌ای بین ۹ تا ۱۴ هزار دلار را برای قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌کنم و نه بیشتر.

با این وجود، همه افرادی که فاقد دانش و تخصص لازم در این زمینه هستند و به امید گران‌تر شدن بیت‌کوین وارد این حوزه می‌شوند، امری نادرست است زیرا احتمال متضرر شدن این افراد به خاطر عدم آگاهی موردنیاز در رابطه با چگونگی نگهداری و تهیه بیت‌کوین و زمان ورود یا خروج از بازار بالا است. درنتیجه این پیش‌بینی‌ها نباید مبنایی برای ورود افراد غیرمتخصص به این بازار بسیار پرریسک باشد.»

مجید خاکپورمقدم، هم‌بنیان‌گذار ادنیک

«فارغ از اثرات روانی اخبار بر رفتار معامله گران بیت‌کوین، قیمت این رمزارز تا حد زیادی تابع مکانیسم عرضه و تقاضا است که با کرانه پایین سوددهی استخراج محدود می‌شود. با گسترش همه‌گیر شدن رمزارزها، بیت‌کوین به‌عنوان رمز ارز پایه و محیط تبادل با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد که نتیجه آن افزایش قیمت خواهد بود.

همچنین اواخر سال جاری شمسی و با نزدیک شدن به نصف شدن پاداش استخراج که اوایل سال ۹۹ اتفاق خواهد افتاد، انباشت سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ و کاهش نسبی عرضه در بازار دور از انتظار نیست این امر تاثیر زیادی در افزایش ارزش رمزارز بیت‌کوین خواهد داشت.

پاداش استخراج به ازای هر ۲۱۰ هزار بلاک نصف می‌شود، نصف شدن‌های قبلی هر کدام آغازگر جهش شدید در قیمت بیت‌کوین و دوره‌های گاوی (Bullish) در بازار رمزارزها بوده‌اند. علاوه بر بحث کاهش نسبی عرضه، پاداش استخراج نصف می‌شود که با فرض ثابت ماندن سختی شبکه و ظرفیت استخراج در واقع سوددهی استخراج حداقل نصف می‌شود و می‌توان انتظار حداقل دو برابر شدن کرانه پایین قیمت و افزایش آن به حدود ۷۰۰۰ دلار را داشت.

جمع‌بندی اینکه تا زمان نصف شدن پاداش که در سال ۱۳۹۹ اتفاق می‌افتد، بازار باید یک روند رشد آرام ناشی از افزایش تقاضا و کاهش نسبی عرضه را طی کند. انتظار می‌رود ارزش بیت‌کوین در بازه ۷ هزار تا ۱۰ هزار دلار نوسان کند و به مرور به کرانه بالای این بازه نزدیک‌تر شود. اما افزایش شدید قیمت در سال ۹۸ دور از انتظار خواهد بود.»

مهدی ناصری، مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی

«با توجه به سیکل‌های صعود و اصلاح بیت‌کوین که به‌طور متوسط ۶۷ هفته پس از زدن یک قله جدید صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد بازار وارد فاز صعودی شده و دیگر شاهد بازار خرسی سال گذاشته نخواهیم بود. همچنین باید توجه کرد، ماه می ۲۰۲۰، زمان تقریبی نصف شدن پاداش استخراج است که بر اساس سوابق گذشته این اتفاق عامل مهمی در رشد قیمت می‌تواند باشد. بر اساس تحلیل‌های تکنیکال امکان رسیدن به اعداد ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دلار برای قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی وجود دارد.»

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس

«فکر می‌کنم قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار را برای بیت‌کوین تا پایان سال شاهد باشیم.»

سعید خوشبخت، مدیرعامل شرکت اریاتک

«به نظر بنده تا پایان سال ۹۸، قیمت بیت‌کوین تا حداقل ۱۲ هزار دلار پیش خواهد رفت.»

رضا شیرازی، عضو موسس انجمن بلاکچین ایران

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا