ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

۱۰ فردی که ممکن است ساتوشی ناکاموتوی واقعی باشند

همه ما ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) هستیم، اما برخی از ما، ساتوشی‌تر از دیگرانیم!

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،ده شخصیت زیر به دلیل شباهت‌های عجیبی که به خالق زیرک ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند. این‌که کدام‌یک از این ده مرد می‌تواند ساتوشی واقعی باشد بستگی به تصمیم شما دارد.

ویلی لدونویرتا (Vili Lehdonvirta)

همچنین بخوانید

شواهد و قراین: این استاد فنلاندی، یکی از اولین افرادی است که در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط مقاله‌ای از سوی نیویورکر (New Yorker) به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. به دلیل کمبود گمانه‌زنی‌ها در آن زمان که باعث شد تا باقی تلاش‌ها برای یافتن ساتوشی حقیقی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

تناقضات: هنگامی که در خصوص وی از نویسنده نیویورکر سوال شد، پژوهشگر ۳۱ ساله موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی (Helsinki Institute for Information Technology) توضیح داد که او از دانش رمزنگاری بی‌بهره است و برنامه‌نویسی ++C را در سطح ابتدایی می‌داند.

حقیقت جالب: ویلی لدونویرتا در حال حاضر دانشیار و پژوهشگر ارشد موسسه اینترنتی آکسفورد (Oxford Internet Institute) در دانشگاه آکسفورد و یکی از دست‌اندرکاران و همکاران برجسته موسسه آلان تورینگ (Alan Turing Institute) است که اخیرا نیز مقاله جالبی در خصوص ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین تحت عنوان «بیت‌کوین یک رمزارز نیست – اگر باشد ارزشش را از دست می‌دهد» نوشته است.

ویلی لدونویرتا (Vili Lehdonvirta)

پاول لرو (Paul Le Roux)

شواهد و قراین: در صورتی که پاول لرو خالق حقیقی ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین باشد، ساتوشی را می‌توان یکی از گردن کلفت‌ترین مخترعین قرن نامید. تولید نرم‌افزارهای رمزنگاری، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و دارو، از جمله فعالیت‌های عجیب و خطرناکی است که لرو در آن‌ها دستی بر آتش داشته است. در این میان، اگر خلق ارز خارق‌العاده‌ای هم‌چون بیت‌کوین را نیز به این فعالیت‌ها اضافه کنیم، تناقض چندانی با جاه‌طلبی‌های این برنامه‌نویس قاتل نخواهد داشت!

تناقضات: زمانی که ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ میلادی روی استخراج نخستین سکه‌های خود کار می‌کرد، لرو سخت مشغول قاچاق اسلحه و ساخت امپراتوری خود بود. این حجم از تناقض اندکی بعید به نظر می‌رسد. ضمن این‌که ساتوشی، در نوشته‌های خود فردی بسیار فروتن به نظر می‌رسد و این در حالی است که لرو، جز شخصیت‌های قدرت‌مداری بود که همواره اصرار داشت او را با عنوان «رئیس» خطاب کنند.

حقیقت جالب: سیستم دارویی‌ آنلاین لرو که تحت عنوان «دِ مسترمایند (The Mastermind)» فعالیت می‌کند یک شعار جالب را دنبال می‌کند: «یکی را انتخاب کنید، دیگری خودش می‌آید! شبکه همواره در حال حرکت است». این شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟

پاول لرو (Paul Le Roux)

گوین اندرسن (Gavin Andresen)

شواهد و قراین: گوین اندرسن یکی از توسعه دهندگان مهم ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین در سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است و در صورتی که این دو فرد، اندرسن و ساتوشی یک نفر بوده باشند، جای تعجب ندارد که ساتوشی توانسته باشد حتی بدون ترک ساختمان خود، وارسی‌های لازم را انجام دهد. علاوه بر این، بر اساس برخی پژو‌هش‌های مبتنی بر سبک‌شناسی (stylometry)، اثبات شده است که نحوه نگارش گوین اندرسن، بیش از سایر نامزدها به قلم ساتوشی نزدیک بوده است.

تناقضات: گوین، در سال ۲۰۱۶ یکی از بزرگترین و اولین بیت‌کوینرهایی بود که فریب کریگ رایت (Craig Wright) را خورد – که ادعا می‌کرد ساتوشی ناکاموتوی واقعی است – و روی ادعای وی سرمایه‌گذاری کرد. حال این‌که اندرسن واقعا فریب خورده بود یا می‌خواست فاصله خود و نام مستعارش را بین خانه‌های شطرنج بیشتر کند یک معما است.

حقیقت جالب: گوین اندرسن، فردی بود که در سال ۲۰۱۰ میلادی اولین فاست (faucet) بیت‌کوین را تولید کرد. وی به هرکس که از سایت بازدید کرده و کپچای (captcha) آن را تکمیل می‌کرد ۵ بیت‌کوین می‌داد.

گوین اندرسن (Gavin Andresen)

هال فینی (Hal Finney)

شواهد و قراین: به‌عنوان اولین پاسخ‌دهنده به لیست پستی که ساتوشی ناکاموتو برای معرفی بیت‌کوین منتشر کرده بود و فردی که اولین بیت‌کوین را از آن خود کرده است، هال فینی یکی از افرادی است که در مرکز توجه این ارز رمزنگاری‌شده مرموز قرار دارد. هال فینی نیز به همان اندازه به بیت‌کوین و آینده آن خوشبین بود که خود ساتوشی ناکاموتو بود و می‌توانست با فصاحت تمام در مورد حاکمیت آینده این ارز رمزنگاری شده خارق‌العاده صحبت کند. در ضمن، برای این‌که بتوانیم به شواهد و قراین موجود مبنی بر یکی بودن ساتوشی و اندرسن بیافزاییم، باید متذکر شویم که اندرسون نیز یکی از کاندیداهایی است که به زعم جولا (Juola) و دستیارانش – به‌عنوان کارشناسان تحلیل نگارشی – بیشترین شباهت را در قلم به ساتوشی ناکاموتوی واقعی دارد.

تناقضات: ساتوشی ناکاموتو، که اغلب اوقات با خود حرف می‌زند یا با خود تعامل و تراکنش دارد، بعید است که با چنین شخصیت روشنی که برای پنهان کردن خودش زمان زیادی لازم دارد در هم بیامیزد. فینی، در برخی از موضوعات به سرعت خودش را لو می‌دهد و این، منطقی به نظر نمی‌رسد که این دو شخصیت در یک کالبد جمع شوند.

حقیقت جالب: هال فینی، تنها دو بلوک آن‌طرف‌تر در همسایگی شخصی به نام دورین ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto) زندگی می‌کرده است و این فرضیه نیز وجود دارد که وی، نام مستعار خود را از این همسایه‌اش به امانت گرفته باشد! همان‌طور که یکی از مولفین ردیت نیز تصریح می‌کند: «برای هال و هم‌قطاران مشتاق رمزنگاری‌اش، این دوست قدیمی بازنشسته که درب خانه‌اش به زور بانکسترها (bankster) بسته شده بود، نمادی از رنسانس مالی برای تمام کسانی بود که قربانی سیستم مدرن مالی شده بودند».

هال فینی (Hal Finney)

نیک سابو (Nick Szabo)

شواهد و قراین: سبک‌شناسی، علم عجیبی است که برخی افراد را از منظر نگارشی به شکل غیرقابل باوری به ساتوشی ناکاموتو نسبت می‌دهد. نیک سابو، سومین کاندیدا از لیست ارائه شده توسط سبک‌شناسی است، اما احتمالاتی که نشان می‌دهند وی همان ساتوشی ناکاموتوی مرموز است، کمی بیش از انتظار است. یکی از این شواهد و قراین آشکار، بیت گلد (bit gold) نیک سابو است که نامش برای همه ما یادآور واژه غریبی است؛ بیت‌کوین! نیک سابو، بیش از هر کس دیگری که در این لیست نامش را می‌شنوید به ساتوشی ناکاموتو بودن نزدیک است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی، نیک سابو در وبلاگ خود ادعا کرد که در حال کار روی ورژن جدید و زنده‌ای از بیت‌ گلد خود است. نوآوری جدیدی که قرار بود چند ماه بعد از آن رونمایی کند. تنها چند ماه بعد، بیت‌کوین ظاهر شد. پست‌های برجسته سابو در وبلاگش در حول و حوش سال ۲۰۰۸ میلادی، نشانه‌های روشنی از ساتوشی را در خود دارند. عباراتی همچون «هزینه‌های غیرقابل جعل یا غیرقابل تغییر (unforgeable costliness)» و امثال آن، دقیقا همان نشانه‌هایی هستند که به مغز بیت‌کوین اشاره دارند.

تناقضات: سابو به طور مکرر و مصمم ساتوشی ناکاموتو بودن خود را انکار می‌کند. به عنوان مثال، این جمله یکی از عباراتی است که وی در رد این ادعا نوشته است: «من از این‌که مرا با ساتوشی ناکاموتو اشتباه می‌گیرید می‌ترسم، اما از من برای آن استفاده می‌شود».

حقیقت جالب: تصمیم ساتوشی برای عدم ذکر کار سابو روی بیت‌ گلد در وایت پیپر بیت‌کوین می‌تواند مهم‌ترین و قانع‌کننده‌ترین شاهد برای همه باشد.

نیک سابو (Nick Szabo)

برام کوهن (Bram Cohen)

شواهد و قراین: کوهن متولد سال ۱۹۷۵ میلادی است؛ همان سالی که ساتوشی در نوشته‌هایش خود را متولد آن عنوان کرده است. شخصی که به طرز عجیبی با واژه بیت در هم آمیخته است و بسیاری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایش رنگ و بویی از بیت‌کوین دارند. خالق بیت‌تورنت (Bittorrent)، قبل از این‌که حتی نام و نشانی از بیت‌کوین باشد نیز با راه‌اندازی سایتی یوزنت با عنوان بیت‌کانجرر (Bitconjurer.org) علاقه خود به این واژه را نشان داده بود. سایتی که در آن، برام کوهن با خالق هش‌کش (Hashcash)، الهام دهنده ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین نیز صحبت کرده است. نکته جالب این‌جا است که تراکم مقالات و نوشته‌های کوهن در وبلاگ پرطرفدارش، همزمان با آغاز کار ساتوشی روی ارز رمزنگاری‌شده خارق‌العاده‌اش رو به کاهش گذاشت و وی نیز در همان حول و حوش سال ۲۰۰۹، سعی می‌کرد تا شخصیت خود را در ورای نوشته‌ها و پست‌های آنلاینش پنهان کند، امضاهای دیجیتال و بسیاری از چیزهایی که به شدت شبیه به علایق و سلایق ساتوشی بودند. به علاوه، علاقه وافر کوهن به سرگرمی‌های ریاضی (recreational mathematics) باعث می‌شود تا او، بیش از دیگران به ساتوشی شباهت داشته باشد.

تناقضات: پروژه فعلی کوهن یک ارز رمزنگاری شده سبز با عنوان چیا (Chia) است که ادعا می‌شود ارزی متناقض با بیت‌کوین و مکانیسم اجماع گواه اثبات کار است. تصور این‌که کوهن، کار قبلی و شاید حتی زندگی قبلی خود را تا این حد بخواهد تغییر دهد اندکی دشوار است.

حقیقت جالب: کوهن در طول سال بیش از ۱۰ بار در مورد ساتوشی صحبت کرده است اما هیچ‌گاه شایعاتی که او را به ساتوشی ارتباط می‌دهند را به صراحت تکذیب نکرده است.

برام کوهن (Bram Cohen)

دورین ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto)

شواهد و قراین: به غیر از تشابه اسمی دورین ساتوشی ناکاموتو با خالق حقیقی ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین، هیچ دلیل دیگری دال بر این‌که این دو نفر یکی باشند وجود ندارد، مگر این‌که بدانیم دورین، تنها چند بلوک با کاندیدای دیگر یعنی هال فینی فاصله داشته است. این موضوع جالب، تنها یک چیز را به ذهن می‌آورد و آن هم این است که هال، ساتوشی حقیقی است و نام مستعار خود را از همسایه‌اش به امانت گرفته است.

تناقضات: دورین، شاید در ظاهر و چهره شبیه ساتوشی باشد اما در مغز، هرگز شبیه او نیست.

حقیقت جالب: دورین ساتوشی ناکاموتو، به قدری مشهور شده است که حتی برای کنفرانس‌های مهم بلاکچین نیز دعوت می‌شود!

دورین ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto)

کریگ رایت (Craig Wright)

شواهد و قراین: رایت به معنای واقعی کلمه دوست دارد ساتوشی باشد و از سال ۲۰۱۶ میلادی نیز در نقش ساتوشی ناکاموتوی واقعی زندگی می‌کند. شاید شما نیز چنین احساسی را در مورد یکی از ابر قهرمانان آرمانی‌تان داشته‌اید. این‌که دوست داشته باشید یک شب بخوابید و فردا صبح، در قالب آن ابر قهرمان از خواب بیدار شوید. در مورد شما، شاید این فقط یک آرزوی بزرگ در شش سالگی‌تان بوده باشد، اما رایت، یک مرد بالغ ۴۸ ساله است!

شواهد و قراین حاکی از این هستند که رایت، تنها چندی پس از ظهور بیت‌کوین سربرآورده است ولی هرچه که هست، مشخص است که این فیک‌توشی (Faketoshi) تنها سایه ستاره‌ای است که دنیا به دنبال آن است.

تناقضات: داستان رایت و تناقضات، درست به مثابه آفتاب و سایه است. با این حال، به نظر نمی‌رسد رایت از گفته‌های خود و ادعاهای بچه‌گانه‌اش دست بردارد، تا زمانی که این معمای جذاب حل شود و ساتوشی ناکاموتوی واقعی، با شواهد مستدل خود رخ بنماید.

حقیقت جالب: رایت، در سال ۱۹۸۷ میلادی در آکادمی نیروی دفاعی استرالیا ثبت نام کرده بود تا به عنوان خلبان آموزش ببیند اما رد شد.

کریگ رایت (Craig Wright)

دیو کلیمن (Dave Kleiman)

شواهد و قراین: کلیمن یکی از اعضای مجموعه‌ای بود که تحت عنوان گروه ساتوشی ناکاموتو، ادعا می‌کردند ساتوشی هستند و افرادی همچون کریگ رایت و فیل ویلسون (Phil Wilson) نیز جزو آن بودند. با این حال، گواه اثبات خلق بیت‌کوین توسط دو مدعی آخر – فیل و کریگ – تقریبا صفر است و کلیمن نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی فوت کرده است. کلیمن نیز به عنوان یکی از مشتاقان رمزنگاری، در لیست ایمیلی که ساتوشی نخستین بار در سی و یکم اکتبر سال ۲۰۰۸ هنگام معرفی بیت‌کوین منتشر کرده بود حضور داشت. ضمن این‌که این مدعی پروپای قرص بیت‌کوین، در استخدام شرکت نرم‌افزاری مدرن اس-داک (S-doc) بود که روی توسعه سیستم رمزنگاری‌شده غیرقابل تغییر حسابرسی مدرنی کار می‌کند که شباهت زیادی به مفاهیم فراپرده بیت‌کوین نیز دارد.

تناقضات: هر سند و مدرکی که کلیمن را به بیت‌کوین ارتباط می‌دهد عموما از کریگ رایت سرچشمه می‌گیرد و به همین دلیل نیز تقریبا می‌توان مطمئن بود که جعلی هستند. در نتیجه، هیچ دلیل و مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد کلیمن، همان ساتوشی ناکاموتوی خالق بیت‌کوین است. رایت در حقیقت مانند یک کرکس پیرامون نام خانوادگی کلیمن می‌چرخید تا ثابت کند وی، با توجه به سرمایه ۱ میلیون بیت‌کوینی که در اختیار دارد خالق ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین است. چیزی که رایت نداشت. زمانی‌که کلیمن از دنیا رفت، فرصت خوبی برای رایت فراهم شده بود تا با حیله‌گری‌های خود، میلیون‌ها دلار پول به جیب بزند و از نمد نام مستعار خالق بیت‌کوین، کلاهی برای خود بدوزد.

حقیقت غم‌انگیز: دیو کلیمان در فقر و به شکل اندوهناکی از دنیا رفت. بدن متلاشی شده او در حالی پیدا شد که اطرافش را بطری‌های خالی مشروب و یک اسلحه پر گرفته بود… تشک او با گلوله سوراخ شده بود و این در حالی بود که هیچ پوکه خالی در محل قتل پیدا نشد.

دیو کلیمن (Dave Kleiman)

معمای رازگونه‌ای که شاید هیچ‌گاه حل نشود

افرادی زیادی بوده‌اند که ساتوشی نامیده شده‌اند. افراد سرشناسی همچون الون ماسک (Elon Musk)،‌ جیمز باوری (James Bowery) و یا محققانی نظیر نیل کینگ (Neal King)، ولادیمیر اوکسمن (Vladimir Oksman) و کارلس برای (Charles Bry). چه این افراد و چه تمام افراد دیگری که در مظان اتهام قرار دارند، بعید به نظر می‌رسد که در خلق ارز رمزنگاری‌شده خارق‌العاده بیت‌کوین دست داشته باشند. برای کسانی‌که تمایل دارند تا در مورد این راز بزرگ تحقیق کرده و خود در مورد کشف آن دست به کار شوند، مجموعه‌ای از نوشته‌ها و آثار ساتوشی ناکاموتو گردآوری شده و از طریق موسسه مطالعات ناکاموتو (Nakamoto Studies Institute) در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اغلب کسانی که در مورد شخصیت حقیقی ساتوشی ناکاموتو تحقیق می‌کنند یا به عبارت دیگر در این زمینه صاحب نظر هستند، بر این موضوع متفق‌القولند که معما باقی ماندن شخصیت ساتوشی تا ابد، به نفع ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین خواهد بود. با این حال، تلاش برای جست‌وجو هنوز هم ادامه دارد و به قول انیشتین: «مهم این است که متوقف نشویم. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد».

 

منبع
bitcoin.com

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا