بانکبورس اوراق

عملکرد وتجارت ۹۲درصد بهبود یافت

بانک تجارت با بهبود ۹۲ درصدی عملکرد سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶، خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را تثبیت کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر امین پور‌بهبهانی مدیر امور مالی بانک تجارت در گفت‌وگویی به مناسبت انتشار صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷، گزارشی از بهبود وضعیت مالی بانک ارائه کرد.

وی با اشاره به وضعیت نقدینگی این بانک گفت: اگرچه بانک تجارت سال ۱۳۹۷ را با بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی به بازار بین بانکی و ۴ هزار میلیارد ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی (مجموعا ۴۴ هزار میلیارد ریال) آغاز کرد، اما توانست در پایان سال ۱۳۹۷ تراز نقدینگی خود را مثبت کند به نحوی که موجودی بانک نزد بانک مرکزی و در بازار بین بانکی به ۶۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. به این معنا که نه تنها ۴۴ هزار میلیارد ریال بدهی بین بانکی و اضافه برداشت از بانک مرکزی جبران شد، خالص این تراز به موجودی ۶۴۰۰ میلیارد ریالی این بانک در بازار بین بانکی و طلب از دیگر بانکها تبدیل شد.

پور‌بهبهانی کاهش در میانگین نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها را از دیگر موفقیت‌های بانک تجارت در سال ۱۳۹۷ عنوان کرد و گفت: با توجه به تدابیر مدیریت ارشد به ویژه مدیرعامل محترم بانک در خصوص اتخاذ سیاست‌های کارآمد در زمینه انضباط مالی و تاکید بر کاهش هزینه جذب منابع و تلاش همکاران ساعی مان در صف و ستاد، بانک تجارت موفق به کاهش بیش از دو درصدی نرخ هزینه پول سپرده‌های سرمایه‌گذاری ریالی از ۲/۲۰ درصد در ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ به ۹/۱۷درصد در پایان سال ۱۳۹۷ شد.

همچنین بخوانید

مدیر امور مالی همچنین یادآور شد: این دستاورد مهم سبب شد با وجود افزایش ۱۴ درصدی مانده سپرده‌های سرمایه گذاری ریالی در پایان سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، حجم سودپرداختی به سپرده‌های مذکور پنج درصد کاهش یابد.

پوربهبهانی در خصوص عملکرد تسهیلاتی بانک تجارت در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اذعان کرد: مقایسه مجموع مصارف تسهیلات ریالی در مقاطع یاد شده ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد که این مهم به همراه بهبود در عملکرد اعطای تسهیلات، رعایت بهداشت اعتباری، وصول مطالبات و پیشگیری از ورود تسهیلات به سرفصل‌های غیرجاری، موجب شد میانگین نرخ بازدهی مصارف تسهیلات اعطایی ریالی بانک تجارت حدود ۳ درصد رشد یابد و به تبع این عملکرد، درآمد تسهیلات ریالی بانک در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، بیش از ۳۰ درصد رشد را به ثبت رساند.

وی همچنین افزود: بانک تجارت در سال ۱۳۹۷ ضمن عملکرد مناسب در منابع و مصارف ریالی به شرح فوق، توانست؛ مبلغ ۲۶۴۲ میلیارد ریال درآمد حق‌الوکاله از محل عملیات واسطه‌گری مالی کسب کند. این در صورتی است که بانک در سال ۱۳۹۶ فاقد این درآمد بود. علاوه بر این با افزایش بیش از ۵۸ درصدی در جذب سپرده‌های بدون هزینه به ویژه سپرده های جاری با ۷۲ درصد رشد، ترکیب پورتفوی منابع بانک بهبود یافت.

مدیر امور مالی بانک تجارت با اشاره به تدابیر مدیرعامل این  بانک با منظور گسترش و تنوع در فعالیت‌های کارمزدی، گفت: درآمدهای کارمزدی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل، ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد که با توجه به کاهش بیش از شش درصدی هزینه‌های مستقیم آن به دلیل صرفه‌جویی‌های انجام شده، خالص درآمدهای کارمزدی رشد قابل توجه ۸۳ درصدی داشته است. علاوه بر این، در بخش تعهدات اعتبارات اسنادی ریالی، ۱۸۷ درصد و در بخش تعهدات ضمانتنامه‌های ریالی، ۲۸ درصد افزایش توسط بانک تجارت به ثبت رسیده که از جمله عوامل مهم در رشد درآمدهای کارمزدی به شمار می آید.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده مجموعه کارکنان بانک تجارت یادآور شد: با وجود افزایش محسوس نرخ تورم در سال ۱۳۹۷، بانک تجارت به دلیل تلاش همکاران و صرفه جویی‌های انجام شده از جمله کاهش تعداد شعب، رشدی کمتر از ۱۶ درصد را در هزینه‌های اداری و عمومی تجربه کرد. همچنین در زمینه مدیریت دارایی‌های ثابت نیز این بانک توانست به رشد بیش از ۴۹ درصد در درآمد فروش اموال مازاد و تملیکی دست یابد.

پور بهبهانی در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های تمامی ارکان و همکاران محترم بانک تجات، با یادآوری افزایش سرمایه موفق ۳۹۰ درصدی بانک، ماحصل عملکرد مناسب سال ۱۳۹۷ در قیاس با سال ۱۳۹۶ را کاهش زیان از ۶۱ هزار میلیارد ریال به ۵ هزار میلیارد ریال و تثبیت خروج بانک تجارت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت دانست و چشم انداز بانک را با توجه به عملکرد جاری بانک در سال ۱۳۹۸، مثبت ارزیابی کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا