صنعت، معدن، تجارت

تمرکز بسیج سازندگی بر توسعه صنایع تبدیلی

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: از آغاز دولت یازدهم بسیج سازندگی ورود میدانی و عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال داشته و تلاش کرده تا از ظرفیت های خود برای محرومیت زدایی بهره ببرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سردار نعمان غلامی به مناسبت فرارسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه سالروز فرمان تاسیس بسیج سازندگی به دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مولفه‌های رسیدن به وضعیت موجود ایفای نقش مردم در دفاع از انقلاب اسلامی در مقاطع و موضوعات مختلف بوده و ایفای نقش مردم موجب اثبات و افزایش کارآمدی نظام در موضوعات مختلف بوده است.  

غلامی ادامه داد: یکی از بحث‌ها محرومیت‌زدایی و ساختن کشور است که به لطف الهی و تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری به منظور فراهم شدن ایفای نقش مردم در محرومیت‌زدایی، بسیج سازندگی تشکیل شد. بسیج سازندگی تشکیلات گسترده مردمی است که هم ساختار آن را مردم شکل می‌دهند و هم این مردم در یک مجموعه سازمان‌یافته، ظرفیت‌های مردمی را برای حل مشکلات کشور و نظام به کار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: بسیج سازندگی نهادی صد در صد مردمی است که این نهاد به دلیل نیروی محرکه ارزشی و معنوی و دینی که پشت‌سر خود دارد یکی از عرصه‌هایی است که نظام ما را از نظام‌های عالم متمایز می‌کند.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم این سازمان در اشتغال‌زایی اظهار کرد: از سال ۹۲ بسیج سازندگی ورود میدانی و عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال داشته و در همین سال عملا برنامه شاخص و مدون سازمان بسیج به تمام استان‌ها و شهرستان‌ها برای ایجاد اشتغال اعلام شد. بحث ایجاد واحدهای کوچک تولیدی با استفاده از ظرفیت‌های مردم در راستای اقتصاد مقاومتی هدف ما در قرار گرفته در طول چهار سال بسیج سازندگی توانست بیش از ۱۳۰ هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در کشور ایجاد کند.

به گفته این مقام مسئول در دو سال گذشته بحث صنایع تبدیلی در برنامه ما قرار گرفت که از این ۱۳۰ هزار، ۲۱ هزار واحد آن به صنایع تبدیلی مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع مورد نیاز این واحدها از طریق بانک مهر اقتصاد تامین شد و میانگین هر واحدی که ایجاد کردیم حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه داشت،  مابه التفاوت آن هم از طریق بسیج تامین شد.

رئیس بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی در بحث آبخیزداری و منابع طبیعی گام‌های موثری برداشته همچنین در خصوص تجهیز مدارس نیز توانسته به توفیق دست یابد.

سردار غلامی با اشاره به حضور نیروی متخصص بسیجی در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: نیروهای مختصصی در عرصه کشاورزی، صنعت و در حوزه مدارس، دانشگاه ها و اقشار مختلف وجود دارد که ما هم از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس بسیج سازندگی در پاسخ به سوال آرمان اقتصادی مبنی بر اقدامات صورت گرفته درحوزه سلامت و همکاری با دولت برای اجرای طرح تحول سلامت  بیان داشت: ما از ظرفیت های خود به بهترین شکل ممکن بهره برداری می‌کنیم، نمونه آن واکسیناسیونی بود که ظرف سه روز توسط ده هزار نفر از نیروهای بسیج سازندگی کشور در ۵۰ درصد روستاها و ۱۳ استان کشور انجام شد و این یک رکورد جدید به شمار می‌آید.

وی گفت:‌ باید دستگاه‌های دولتی هم خود را در طرح‌های بسیج دخیل کند به این ترتیب انگیزه در بین جوانان هم افزایش می‌یابد. بسیج با تمام توان و قدرت و در تمام حوزه‌هایی که دولت نیاز می‌بیند اعلام آمادگی می‌کند، ما اتحاد و باورمان این است که نظام اسلامی در یک روز باید خدمات و سطح ارائه خدمات به مردم را داشته باشد و مسئولیت دستگاه‌ها در قبال مردم هر روز باید بیشتر محقق شود لذا ما در این زمینه آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دوم آرمان اقتصادی مبنی بر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بسیج سازندگی کشور در حوزه ناهنجاری های اجتماعی اعم از تکدی گری و اعتیاد تصریح کرد:یکی از وظایف بسیج سازندگی این است در مناطقی که دچار آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد هستند، ورود کند و با تهیه زیرساخت های لازم به آن مناطق یاری رساند، همچنین باید برای بهبودیافتگان مواد مخدر اشتغال ایجاد کرد که این سازمان در سال گذشته برای بیش از ۶۶۰ نفر از بهبود یافتگان اشتهارد شغل ایجاد کرد.  

سردار غلامی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی ۳۷ هزار واحد کوچک را احداث کردیم، ادامه داد: هرچند فضایی که در اختیار داشتیم، محدود و منابع ۱۶ درصد بانک مهر اقتصاد بود، اما فضا را مدیریت کردیم.

رئیس بسیج سازندگی با اشاره به ضرورت پر کردن اوقات فراغت جوانان افزود:‌ یک میلیون و ۱۷۱ هزار نفر از جوانان به اردوهای جهادی رفتند و ۵ هزار و ۴۰۰ طرح کوچک را آغاز کردند لذا در جهت محرومیت‌زدایی گام‌های موثری برداشتند.

وی با اشاره به ایجاد گروه‌های جهادی تخصصی در بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: عملکرد و جهت‌گیری‌ سازمان در جهت استفاده از نیروهای مختصص است، در کشور بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ گروه جهادی داریم، که همه انان هدف محرومیت زدایی را دنبال می کنند.

سردار غلامی تصریح کرد:‌ ما سال گذشته ۱۵۰ گروه در بخش بسیج سازندگی داشتیم که بیش از ۲۰ نیروی متخصص در این عرصه به پایش مشغول شدند، چرخ برخی صنایع از کار افتاده را به کار انداختند.

سردار غلامی تصریح کرد: گروه ما در خدمات پزشکی و تخصصی بیش از ۴۰۰ منزل برای نیازمندان که ۲۰۰ مورد خانه بهداشت و ۲۰۰ مورد در حوزه توانمندی و اشتغال تهیه کردند که نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

رئیس بسیج سازندگی کشور افزود:ما در سطح کشور حجم بالایی از واحدهای کوچک تولیدی در حوزه مواد غذایی، صنایع تبدیلی، محصولات زراعی و باغی داریم که اینها واحدهای بسیار کوچک خانگی هستند لذا محصولاتی که در این واحدها تولید می‌شود نمی‌تواند به بازار عرضه شود لذا باید در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان غذا و دارو امضا شد، بازنگری کرده و ضوابط را تسهیل بخشید و ما با آنها توافق کردیم که در جهت بهبود کارشان کمک کنیم تا مجوز و شناسه بگیرند و بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.  

وی افزود: امروزه یکی از موضوعات مهم مسائل اقتصادی است که جنگ اقتصادی را نیز به همان مدل الهی خودمان باید حل کنیم، ما اگر سهمی از عزت داریم به واسطه حضور مردم در صحنه است، هر ساله ۲۲ بهمن، روز قدس و ۹ دی که در این کشور خلق می‌شود تمام توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کند و به هم پیوستگی و تبعیت مردم از نظام را می‌رساند، وضع موجود ما در کشور دستاورد حاکمیت‌های دینی و ایفای نقش مردم و اعتقاد و باورهای آن‌هاست.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه بسیج سازندگی در سال ۹۶ برای کدام مناطق است، گفت: در سال ۹۶ در حوزه‌هایی که جز ماموریت‌های بسیج سازندگی است فعالیت خود را ادامه می‌دهیم، همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی هم ایجاد ۵۰ هزار واحد تولیدی در برنامه خود داریم.

سردار غلامی ادامه داد: البته کار بسیار بزرگی هم قرار است در سال ۹۶ در زمینه صنایع تبدیلی انجام شود که مطالعه‌ای دو ساله بر روی آن انجام شده است، ‌ با توجه به این که اکنون در کشور حدود ۳۰ درصد ضایعات زارعی و باغی داریم که رقم بسیار بالایی است و اقدام در این زمینه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: بحث ایجاد نمایشگاه‌های ارائه محصولات برای کمک به فروش و زنجیره تولید هدف دیگر ما است، همچنین در عرصه همکاری با دستگاه‌های دولتی انجام بیابان‌زدایی و آب‌خیزداری هم در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس بسیج سازندگی کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما در زمینه تولید و اشتغال دارای یک زمینه چهار ساله هستیم و بر اساس این تجربه نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است.

وی ادامه داد:  لذا امسال ۱۳۰ هزار واحد ایجاد شده و همچنین واحدهایی که قرار است ایجاد شود در حال بررسی بحث خوشه‌بندی و دسته‌بندی آنها در بستر اتحادیه‌ها و صنوف کشور هستیم.

سردار غلامی اظهار داشت: برای ترویج فرهنگ کار به طور جدی در حال فعالیت هستیم، سال گذشته یکی از اقداماتی که آغاز کردیم این بود که با استفاده از منابع کوچک و مردمی اشتغال‌زایی کنیم که در این زمینه چهارهزار شغل تنها با مشاوره جوانان و مردم و همچنین ظرفیت انها ایجاد کردیم.

سردار غلامی همچنین با اشاره به اینکه بسیج سازندگی بیشتر در حوزه اجرای پروژه‌های کوچک و زودبازده با بکارگیری نیروهای بسیجی و جوانان کشور فعالیت می‌کند، اذعان داشت: بسیج سازندگی از نظر وظایف قانونی در پروژه‌های بزرگ به هیچ عنوان ورود پیدا نمی‌کند بلکه ما در زمینه پروژه‌های کوچک آن هم در مناطق محروم فعالیت می‌کنیم.

رئیس بسیج سازندگی کشور خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های جاده‌های روستایی جزو فعالیت‌های بسیج سازندگی است که بیشتر در مناطق محروم اجرایی می‌شود، ۵۴۰۰ پروژه‌ای که در سال گذشته بیشتر در بحث آبرسانی روستاها یا ایجاد پل انجام شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا