بیمهكشاورزی و دامپروری

فقط ۱۱ درصد کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی دارند

عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد ، کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱/۹ کشاورزان تمایل به بیمه محصولات کشاورزی دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر علی اکبر باغستانی عضو هیات علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد، کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: بیمه صندوق کشاورزی در سال های ۹۰ تا ۹۵ در حدود ۸۸ هزار میلیارد ریال و در سال۹۵ تا ۹۶ نزدیک به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان غرامت بابت خسارت به محصولات کشاورزی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: تعداد بهره بردارن حوزه کشاورزی ۵/۴ میلون نفر هستند که از این تعداد فقط ۵۷۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته اند و ۶۸% حق بیمه کشاورزان توسط دولت و تحت عنوان یارانه پرداخت می شود.

همچنین بخوانید

دکتر علی اکبر باغستانی ۴۱ درصد یارانه مصرفی دولتی را در بخش کشاورزی دانست و افزود: از ۱۴ میلیارد دلاری که دولت به یارانه وارادات کالاهای اساسی اختصاص داده، بخش اعظمی به ورادات نهاده های دامی، بذر، سم، کود، جو، ذرت، کنجاله سویا، واکسن های دام و طویور، تعلق گرفته است . برخی از سازمان ها و دستگاه ها در صدد کمک به منظور دست یابی به خودکفایی در تامین نهاده های کشاورزی در داخل کشور هستند.

وی عدم اجرای کشاورزی قرار دادهای را از مشکلات عمده تولید کنندگان دانست و افزود: کشاورزان از اطمینان لازم در خصوص هزینه های محصولات کشاورزی خود برخوردار نیستند و راهکار آن در کشاورزی قرار دادی و تقویت تعاونی های روستایی است و نیز ایجاد زنجیره عرضه و تولید محصولات کشاورزی است که ضمن تضمین تامین هزینه ها و توزیع نهاده های کشاورزی در حل مشکلات انباشت شده در این بخش، دست دلال بازی را از این بخش کوتاه کنند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی، اقتصاد ، کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی گفت: کشاورزان پیشگامان تامین کننده امنیت غذایی هستند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند ولی در حال حاضر که اقتصاد دولتی در تنش به سر می برد و منابع محدود شده، تولید کنندگان نباید نگاه صرف به منابع دولتی داشته باشند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا