آموزش کسب و کارکسب و کار

مربع برندینگ چیست؟

احتمالا از این عنوان تعجب کردید اما مطمئن باشید قصد صحبت کردن در مورد مباحث ریاضی را ندارم.

چندی پیش ارائه یک سری بیلبوردهای تبلیغاتی از سوی برخی برندها با جملاتی نامناسب و دور از اخلاق کسب و کار حرفه ای و در کنار آن شیطینت یک طراح برای ایجاد تمپلیتهای آماده مشابه بیلبوردهای مورد نظر و انعکاس اخبار مفصل آن در یکی از روزنامه ها باعث ایجاد حرف و حدیث هایی موافق و مخالف در این خصوص شد.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

از این رو بر حسب وظیفه و تخصصم تصمیم گرفتم در این رابطه مطلبی خدمتتان ارائه دهم. همیشه وقتی نام چارچوب میان می اید معمولا تصویر یک مربع در ذهن ما نقش می بندد. خیلی خوب است که چارچوب ها و پارادایم های ذهنی خود را به روز کنیم. در نوشته های پیشین نیز همیشه تاکید بنده روی این مساله را به کرات ملاحظه کرده اید. کنار گذاشتن تفکرات و نگرش های پوسیده، منقضی و کهنه باعث روند رو به رشد ما نه تنها در حوزه برند بلکه در تمامی جوانب زندگی خواهد شد. یک امای بزرگ اینجا وجود دارد. تغییر چارچوب و یا شکستن آن مانند یک چاقو است. با چاقو هم می توان روی پوست درختان یادگاری نوشت و به محیط زیست آسیب رساند و هم می شود میوه پوست گرفت.

همچنین بخوانید

این موضوع به هیچ عنوان بدین معنا نیست که شما آزاد هستید هر عملی که می خواهید انجام دهید و نام آن را خلاقیت و بهانه اجرای آن را شکستن چارچوب بگذارید. گرچه انسانها روی کاغذ کاملا ازاد هستند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند اما در زندگی واقعی چنین نیست و عواقب برخی کارها انچنان تاوان سنگینی برای فرد و یا سازمان مربوطه دارد که حتی می تواند آن را تا ورطه نابودی نیز پیش ببرد.

متاسفانه به دلایل متعدد نمی خواهم تصاویر مربوط به بیلبوردهای مورد نظر را در این متن قرار بدهم و تنها به اشاره کردن به نکات حرفه ای کار بسنده میکنم. برندینگ یک امر تخصصی و علمی است. حتی اجازه بدهید بهتر بگویم هم علم است و هم هنر. همانطور که قبلا هم اشاره کردم برندینگ مانند یک پازل است که شما باید به بخش های مختلف آن توجه کنید و قطعات را کنار هم بگذارید تا پازل شما تکمیل شود.هر بخش یا بخش هایی از آن در تخصص افرادی خاص است که شما با مشورت با آنها مسیر صحیح را طی خواهید کرد.یکی از این بخشها، قسمت تبلیغات برند شماست. بخشی بسیار حساس از این منظر که مانند ویترین هویتی برند است و مخاطب بدون اطلاع از پشت پرده های استراتژی های برند شما، آن را می بیند و بر آن اساس تصویر و شخصیت برند شما در ذهن او نقش خواهد بست.با روی کار آمدن فضای آنلاین، حساسیت این بخش نیز بالاتر رفته است به صورتی که در کسری از ثانیه تبلیغات برند شما در معرض دید میلیون ها نفر در سراسر دنیا قرار میگیرد.

یکی از زیربناهای اصلی این بخش ایده پردازی و اعمال خلاقیت به منظور تمایز برند شما نسبت به رقبا و همچنین جلب توجه مخاطبین به شیوه مناسب و اصولی است.با ذکر یک مثال بحث را ادامه می دهم.

تصور کنید شخصی برای متفاوت بودن و یا جلب توجه در یک مهمانی لباسی را بر تن کند که از لحاظ رنگ بندی و المانهای دیگر بسیار یک دست و هماهنگ باشد در مقابل شخصی که به بهانه چارچوب شکنی لباسی پاره بر تن داشته باشد.

چه تصویری از این دو شخص در ذهن شما نقش می بندد؟ چه شخصیتی برای آنها قائل هستید؟ از نظر شما هویت آنها چگونه است؟ با کدام یک از این افراد احتمال ایجاد معاشرت و صحبت کردن را بیشتر می دانید؟

به بحث اصلی بر می گردیم

انجام تبلیغات محیطی که یکی از بزرگترین نقاط تماس برند شما یا در اصطلاح touch point برند شماست که در معرض دیدگان قرار می گیرد و باید دارای سناریوی منحصر به فرد و خلاقانه باشد اما اگر هدف این سناریو به قصد ” به هر طریق دیده شدن باشد” برند شما را از دنیای کسب و کار محو خواهد کرد. یکی از اهداف این سناریو باید علاوه بر نمایش مناسب برند شما، اشاعه زیبایی و ترویج فرهنگ صحیح باشد. این کار بخش اعظمی از مسئولیت اجتماعی هر برند است.

متاسفانه اخیرا در این زمینه برخی برندها به طریقی عمل کردند که یک طراح نیز در ادامه این روند دست به تولید یک سری تمپلیتها کرد بدین منظور که اگر قرار است جمله ای مستهجن بر روی بیلبورد تبلیغاتی قرار بگیرد و لوگویی نیز در کنار آن باشد، بنده کار شما را راحت میکنم و از قبل تمپلیت را اماده کرده ام. بفرمایید و لوگوی خود را در کنار ان بگذارید!! این کنایه از طرفی قابل تحسین نیز هست و تلنگوری است به صاحبین برندی که تصور می کنند به هر قیمتی باید در بین رقبا دیده شوند و مخاطب در مورد انها صحبت کند اما دریغ از انکه بی خبر هستند از عواقبی که در انتظار برند آنهاست.

امیدوارم که با الگو برداری صحیح از برندهای دنیا و همچنین مشاوره با افراد متخصص، از اینگونه موارد تکرار نشود و حوزه برندینگ در بخش تبلیغات، از الودگی های بصری و فرهنگی پاکیزه بماند. مراقب باشید که مربع برند خود را به چه قیمتی می شکنید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا