بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مدیر توسعه کسب وکار کنسرسیوم ققنوس مطرح کرد: کاهش هزینه‌های تبادل ارزش در کنسرسیوم ققنوس با استفاده از فناوری بلاکچین

مدیر توسعه کسب وکار کنسرسیوم ققنوس در حاشیه اینوتکس ۲۰۱۹ مهم‌ترین دستاورد این شبکه را کاهش زمان و هزینه‌های تبادل ارزش برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایسنا، محمد طهرانی مدیر توسعه کسب‌وکار کنسرسیوم ققنوس در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری در نشست خبری درباره شبکه ققنوس توضیح داد: «ققنوس؛ پلتفرمی شفاف، امن و مقرون‌به‌صرفه بر مبنای فناوری بلاکچین است که از اتصال تعدادی میزبان به صورت غیرمتمرکز تشکیل شده است. در حال حاضر هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد، پارسیان، شرکت توسن و شرکت ققنوس به‌عنوان میزبان در این شبکه حضور دارند، در واقع شرکت ققنوس پس از راه‌اندازی صرفاً به عنوان یک میزبان در شبکه ققنوس است.»

او مهمترین دستاورد این شبکه را کاهش زمان و هزینه‌های تبادل ارزش برشمرد و افزود: «محور اصلی فعالیت ققنوس، آماده کردن بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم است که به اقتصاد دیجیتالی معروف است. یکی از الزامات جدی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم، بحث دیجیتالی کردن دارایی‌ها، پیشنهاد خدمت متمایز به مشتریان و ارتباط ویژه با هر کدام از آنها است. از دید انقلاب صنعتی چهارم، اقتصادی موفق است که بیشترین فعالیت و تمرکز را در دیجیتالی کردن دارایی‌ها داشته باشد؛ بنابراین هدف اصلی شبکه ققنوس توکنیزه کردن انواع دارایی‌ها مانند املاک و اموال مازاد بانک‌ها است، تا به یکی از چالش‌های بزرگ که بانک‌ها در بحث دارایی‌های منجمد خود با آن روبه‌رو هستند، پاسخ دهد.»

طهرانی با بیان اینکه ققنوس با حضور شش میزبان اولیه فعالیت خود را آغاز کرده، افزود: «در این شبکه تصمیمات مربوط به راهبری شبکه بر اساس مکانیزم رأی‌دهی میزبانان است. به‌طورکلی، دو نوع میزبان در این شبکه وجود دارد: میزبان‌های ناظر و میزبان‌های پردازنده. میزبان‌های ناظر که نهادهای نظارتی و حاکمیتی هستند و صرفاً امکان مشاهده تراکنش‌ها در شبکه را دارند و میزبان‌های پردازنده که علاوه بر مشاهده، قادر به صحت‌سنجی، ثبت و ذخیره کلیه تراکنش‌ها و عملیات کاربران خود هستند. همچنین در این شبکه امکان افزودن میزبان‌های جدید با اخذ آرا بیش از نیمی از میزبان‌های فعال، وجود دارد.»

او تصریح کرد: «این شبکه با بهره‌گیری از مزایای فناوری زنجیره‌بلوک و دفاتر کل توزیع‌شده، فرآیند الزامات قانونی بانک‌ها را مبنی بر شناسایی و احراز هویت مشتری تسهیل کرده است. به این معنی که هویت به‌صورت دیجیتالی و توکن در اختیار سرویس‌گیرندگان و سرویس‌دهندگان قرار گیرد. از دیگر موارد کاربرد که در بستر ققنوس در حال پیاده‌سازی است می‌توان به پرداخت فردبه‌فرد، توزیع وثایق بانکی، مدیریت وفاداری مشتریان و پیش‌فروش توکن سکه طلا اشاره کرد.»

به گفته مدیر توسعه کسب‌وکار ققنوس، سال ۲۰۲۵ فناوری بلاکچین در جهان به بلوغ خواهد رسید و ققنوس نیز به عنوان بزرگترین شبکه بلاکچینی کشور در این سال جذب ۱۰ درصد از GDP کشور را در شبکه ققنوس هدف‌گذاری کرده است.

او همچنین به خلق رمزارز پیمان در شبکه ققنوس، که در بانک‌ها قابل تبدیل به پول یا طلای معادل است، اشاره کرد و گفت: «رمزارز پیمان قابل رگولاتوری است و ما با خلق این رمزارز در حال پول‌زدایی از تراکنش‌ها در کشور هستیم.»

به گفته طهرانی، هر پیمان معادل ۳۰ صوت یا ۳۰ میلی گرم طلای ۲۴ عیار است که طلای پشتیبان این رمزارز در بانک‌ها وجود دارد و تیم نظارت بنیاد ققنوس به طور پیوسته طلای پشتیبان رمزارز پیمان را در بانک‌ها مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌دهد.

او گفت: «هر رمز ارز پیمان، ۱۰۰ هزار تراکنش را پوشش می‌دهد و کارمزد آن حدود ۱۸ ریال است.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا