بورسبورس اوراق

افزایش اقبال به نمادهای بانکی/ شاخص بورس تهران به کانال ۲۳۳ هزار واحدی رسید

آخرین روز معاملاتی هفته با رشد دو هزار و ۷۳۵ واحدی بورس تهران پایان یافت. نمادهای «همراه»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز نماگر اصلی بازار سهام داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات آخرین روز از هفته، سوم خردادماه نیز با صعود دو هزار و ۷۳۵ واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. طی این روز دماسنج اصلی بازار سهام به واسطه رشد قیمت در نمادهای بانکی، مخابراتی و دلاری‌ها بازدهی ۱.۱۹ درصدی را به ثبت رساند و برای اولین با در تاریخ ثبت شاخص بورس تهران به سطح ۲۳۳ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. همین امر سبب شد تا کلیت معاملات در نمادهای کوچکتر نیز رنگ و بوی مثبت به خود بگیرد.

در این روز رشد اغلب نمادهای کم وزن بازار ۱.۵۲ درصد دیگر شاخص هموزن را به پیش برد و آن را به سطح ۵۸ هزار و ۱۳۲ واحد رساند. طی این روز اگرچه تعداد زیادی از نمادها در گروه‌های خودرویی، لبنی و دارویی در محدوده منفی قیمت معامله شدند با این حال، میزان رونق در سایر نمادها به حدی بود که تاثیر منفی بر جهت گیری نماگرهای بورس تهران نداشته باشد. به نظر می رسد که قرار گرفتن به فصل مجامع سبب شده تا فعالان بازار کمتر به خبرهای بیرون از فضای بازار سرمایه واکنش نشان دهند؛ امری که به خوبی در معاملات برخی بیش از پیش پیداست.

به طور کلی می‌توان گفت که امروز عوامل بیرونی تاثیر گذار بر معاملات بازار سهام به شکلی مناسب دست به دست هم دادند تا کلیت بازار معاملات خوبی را شاهد باشد و سرمایه گذاران با آرامش خاطر بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند. چرا که از یک سو همزمان با سفر نخست وزیر ژاین به نظر می‌رسد که از میزان ریسک‌های سیاسی موثر در روند معاملات کاشته شده و از سوی دیگر قیمت ارز هم که گاه و بیگاه بر تصمیم گیری‌های سهامداران اثر می‌گذارد، اندکی افزایش یافته است. با این حال به نظر می‌آید، همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد محرک اصلی رشد قیمت‌ها اخیار مثبتی باشد که اغلب در غالب شفاف سازی‌ها و صورت‌های مالی منتشره در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

رونق معاملات در گروه بانکی/ «وبملت» ۴۰۰ تومانی شد

بدون شک می‌توان گفت که نمادهای بانکی امروز قابل توجه ترین نمادهای معامله شده در بورس تهران بودند. این نمادها که همواره در معاملاتشان از اخبار مربوط به تسعیر ارز و حواشی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاثیر می‌پذیرند، هم در سال گذشته هم در سال جاری همواره جز نام‌هایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

امروز نیز همین امر برای چندمین بار در ماه جاری محقق شد و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری ضمن تبادل یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۸۵ میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات گروه‌های مورد معامله در بورس تهران قرار گرفتند. دلیل این امر را می‌توان در صورت‌های مالی بانک‌ها و امیدی که در دل سهامداران ایجاد کرده است جست و جو کرد.

داستان از آنجا شروع شد که رشد شتابان نرخ ارز در سال گذشته و تداوم نسبی آن در دوماه نخست سال جاری به یکباره اف تازه‌ای را پیش روی فعالان بازار سهام گشود. بانک‌ها که همیشه به دلیل ماهیت فعالیتشان، بخشی از دارایی خود را به صورت ارز نگهداری می‌کنند، به یکباره با تغییر و تحولاتی که در اقتصاد کشور رخ داد شاهد تغییر ارزش دارایی‌ها ارزی خود بودند.

همین امر موجب شد تا ظرف مدت کوتاهی نمادهای بانکی که اغلب زیان انباشته قابل توجهی نیز داشت، نزد سرمایه گذاران محبوب شوند. به طوریکه در شش ماهه دوم سال ۹۷ و ماه‌های نخست سال جاری شاهد صف خریدهای سنگین در میان بانکی‌ها بودیم؛ رویه‌ای که امروز در معاملات نمادهایی مانند «وبملت»، «وپاسار» و با شدت کمتری در سایر نمادهای گروه تکرار شد.

در میان این نمادها داد و ستدهای امروز «وبملت» از رونق بیشتری برخوردار بود. این نماد که دارایی ارزی آن از سایر بانکی‌ها بیتشر از در ساعت پایانی معاملات امروز صف خرید شد و به سقف قیمت روزانه رسید. این رویداد موجب شد تا برای اولین بار در تاریخ معاملات سهام بانک ملت قیمت هر سهم این بانک در فراتر از ۴۰۰ تومان معامله شود. معاملات امروز این نماد در حالی به اتمام رسید که ۲۸۱ میلیون سهم از سهام بانک ملت به ارزش تقریبی ۱۱۵ میلیارد تومان طی این روز معامله شد.

خودرویی‌ها در رتبه دوم ارزش معاملات

شاخص گروه خودرو امروز نیز به حرکت پر قدرت خود ادامه داد. در این روز اگر معاملات نمادهایی همچون «خودرو»، «خساپا» و اغلب نمادهای این گروه به قدرت روز گذشته دنبال نشد با این حال جریان عرضه و تقاضا به حدی بود که گروه خودرو ساخت قطعات را پس از گروه بانکی در رتبه دوم ارزش معاملات قرار دهد.

نمادهای خودرویی که یا خودرو سازند و یا به تولید قطعات خودرو اشتغال دارند در روز جاری جمعا شاهد تبادل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون سهم بودند که ارزشی بالغ بر ۲۷۹ میلیارد تومان داشت. در این میان دو نماد «خودرو» و «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای مورد بحث داشتند. به طوریکه ارزش معاملات امروز این دو نماد به ترتیب ۶۹ و ۵۶ میلیارد تومان بود.

 آمار و ارقام بازار

پیشروی دو هزار و ۷۳۵ واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد ۱.۱۹ درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نمادهای «همراه»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۳۳ هزار  و ۳۵۲ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه‌ها نظیر مخابرات و بانکی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران پنج میلیارد و ۹۸۸ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۷۴۹ میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۲۸۵ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و دارویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با اوج گیری ۱۹.۴۸ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «میدکو» و «مادیرا» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «کرمان»، «ذوب» و «دماوند» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو میلیارد و ۹۷۶ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۶۶۸ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و چهار میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا