بیمهتعاون و اشتغال

حذف بیمه ۲۲ هزار کارگرنما از بخش ساختمانی

منظره نشستن دسته جمعی کارگران ساختمانی در میادین پرتردد و چهارراه‌های شهرهای بزرگ برای هر کسی آشنا است. کارگرانی که از ساعات اولیه صبح ساک به دست کنار خیابان ساعت‌ها منتظر می‌ایستند تا فردی به‌عنوان کارفرما، دنبال آنها آمده و یک یا چند روزی را به کار مشغول شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران، دستمزد روزانه این کارگران که بیشتر به‌کارهای ساختمانی مشغول هستند، حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است که با توجه به گرانی‌ها و تورم این چند سال اخیر رقم بسیار ناچیزی است. این در حالی است که بسیاری از این افراد حتی بیمه هم نیستند و نمی‌توانند از تسهیلات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند. در این میان برخی افراد سودجو نیز به‌دلیل سوء‌استفاده از تسهیلات بیمه‌ای با شگردهای مختلف از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند.

به‌گفته مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران، بحث بیمه کارگران ساختمانی مربوط به کسانی است که در ۱۸ رشته مختلف صنعت ساختمان مشغول به فعالیت هستند. در سال ۸۶ برای بیمه شدن این دسته از کارگران، قانونگذار شرایطی را پیش‌بینی کرد تا بتوانند از تسهیلات سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

ناهید حیدری در ادامه می‌افزاید: بخشی از موضوع بیمه کارگران ساختمانی، به قانون سازمان بازرسی برمی گردد و بر اساس آن مادامی که ساختمانی در حال ساخت یا بازسازی است، مالک موظف است، کارگران را در برابر حوادث ناشی از کار بیمه کند.

بعدها با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت، بخش دیگری هم در این قانون دیده شد و مطابق با آن کلیه افرادی که در صنعت ساختمان مشغول به کار هستند در وهله اول باید مدرک مهارت فنی داشته باشند تا از طریق آن مشخص باشد که فرد در رابطه با آن رشته تخصص دارد، در وهله دوم انجمن صنفی باید بازرسی انجام داده و تأییدیه بدهد.

 سپس فرد با درخواست شخصی می‌تواند بیمه شود. وی با بیان اینکه حق بیمه این دسته از کارگران تنها ۷ درصد است، ادامه می‌دهد: این حق بیمه ناچیز به قولی جذابیت‌هایی دارد و به همین علت، طبق حمایت‌های قانونی که سازمان تأمین اجتماعی برای جامعه هدف دارد، هرازچندگاهی با درخواست‌های نامرغوبی مواجه می‌شویم که توسط کارگرنماها برای دریافت مزایای مختلف بیمه، ارائه می‌شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران درباره نحوه برخورد با این افراد توضیح می‌دهد: یکی از وظایف ما این است که صحت اشتغال به‌کار متقاضی ثابت شود؛ زیرا رسالت قانونگذار این است که کارگران ساختمانی بتوانند پوشش بیمه‌ای داشته باشند تا قادر باشند، از خدمات درمانی و سابقه‌ای و در نهایت تسهیلات بازنشستگی استفاده کنند. بر این اساس بازرسی‌های ادواری جهت اثبات اشتغال کارگران ساختمانی در جلسات مختلف صورت می‌گیرد تا حقی از کارگری زائل نشود.

به اعتقاد او، کارگران ساختمانی که به اصطلاح کار یدی انجام می‌دهند، در معرض انواع حوادث ناشی از کار قرار دارند پس باید با همه توان از آنها حمایت کرد.

در ساز و کار جدید سازمان تأمین اجتماعی و با بهره‌مندی از برنامه‌های همپوشانی بیمه‌ای و برگزاری نشست‌های مشترک با انجمن‌های صنفی کارگران در خصوص بررسی صحت اشتغال به کار، از حدود ۴۰ هزار بیمه شده به رقمی معادل ۱۸ هزار نفر رسیدیم. در واقع باقی این افراد خارج از سازوکارهای بیمه‌ای بودند و در بین آنها مشاغل متعددی وجود داشت که ربطی به کارگران ساختمانی نداشت.

چندی پیش در بحث همپوشانی بیمه‌ای متوجه شدیم که فردی که در تهران خود را کارگرساختمانی معرفی کرده بود، در یکی از شهرستان‌ها کارفرما بوده و به‌دلیل حق بیمه ۷ درصدی و فرار از پرداخت بیمه اجباری کامل که رقمی معادل ۳۰ درصد است، خود را کارگرساختمانی شاغل در تهران معرفی کرده بود. حتی در موارد دیگری هم صاحبان برخی از مشاغل پردرآمد مثل طلافروشها ، موبایل فروشها و … خود را کارگر ساختمانی معرفی و بیمه شده بودند در واقع پایین بودن نرخ حق بیمه، یکی از جاذبه‌های بیمه کارگران ساختمانی است.

حیدری اضافه می‌کند: فلسفه بیمه کارگران ساختمانی این بوده که این افراد بتوانند خود و خانواده را تحت پوشش درمان قرار داده و از مزایای بلند مدت و کوتاه مدت، مانند مستمری از طریق سازمان تأمین اجتماعی، استفاده کنند. البته در حال حاضر جلوی سوء‌استفاده‌ها گرفته شده و با نشست‌هایی که با انجمن‌های عالی صنفی برقرار کردیم از این به بعد بیمه‌ها، فقط به کارگران واقعی اختصاص پیدا می‌کند.

وی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه «refahi.ir» و پس از دریافت تأییدیه از انجمن‌های صنفی، اسامی  آنها به‌صورت سیستمی به شعب بیمه ارسال می‌شوند و پس از بررسی و تشخیص صحت اشتغال به کار، فرد بیمه می‌شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا