صنعت، معدن، تجارت

تعامل دانشگاه و صنعت نیازبه یک شرکت واسطه ای دارد

سرپرست گروه پژوهش و فناوری موسسه مطالعات وزارت صمت گفت: برای فهم زبان مشترک بین دانشگاه و صنعت نیاز به یک شرکت واسطه ای است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر مسعود افشاری مفرد سرپرست گروه پژوهش و فناوری موسسه مطالعات وزارت صمت در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: یکی از راهکارهایی که می تواند در تعامل بین صنعت و دانشگاه موثر باشد، برپایی نمایشگاها است که نیازهای بخش صنعت و توانمندی های دانش کشور بیان شود که در عمل با مهیا شدن فرآیند زیست بومی ،شرکت های دانش بنیان نیازهای خود را از بخش صنعت تامین کرده و دانشگاه نیز نیازهای بخش صنعت را برطرف نماید .

وی گفت: متاسفانه بخش صنعت وارداتی بوده و برای توسعه خود نیازی به دانش فنی داخلی ندارد و از سویی دانشگاه ها هم وارداتی هستند که با الگو برداری از خارج از کشور عمل می نمایند .

سرپرست گروه پژوهش و فناوری موسسه مطالعات وزارت صمت گفت: طبق آمارشاخص نوآوری جهانی ایران به لحاظ همکاری بین صنعت و دانشگاه از بین ۱۳۷ کشور جهان رتبه ۸۹ را کسب کرده و این در حالی است که حجم عظیم تحصیل کردگان و صنایع بزرگ را در خود جای داده است .

وی از منظر علمی، قوت عمل را در قوت نظر دانست و افزود: چهار چوب فکری منطقی منجر به اجرای عمل مناسب می شود و نظام ملی نوآوری بصور سیستماتیک و نظام مند ارتباطات بخش های مختلف را با هم می سنجد و عملکرد هر کدام از اجزا را تعیین می کند که در نهایت منجر به رونق تولید می شود .

وی افزود :۹۰ درصد ارزش افزوده در شرکت های بزرگ صنعتی اتفاق می افتد که با تعامل بیشتر می توان این میزان را ارتقاء داد .

دکتر مسعود افشاری مفرد ضمن اشاره به سابقه ارتباط و صنعت و نتایج حاصله از این تعامل گفت: از گذشته با تاسیس دفاتر مشترک دانشگاه و صنعت و عدم دستابی به نتایج مطلوب ، مشخص گردید که دانشگاهیان و صنعتگران در دو فضای متفاوت فکری بسر برده و زبان مشترک ندارند و بدین منظور میتوان با راه اندازی شرکت های زایشی در دانشگاهها و نیز تجاری سازی یافته های دانشگاهی در صنایع، گام بزرگی در جهت رونق تولید برداریم .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا