تجارتصنعت، معدن، تجارت

مالیات راهکار خروج واسطه ها از بازار خودرو

یک کارشناس حوزه بازار خودرو گفت: راهکار اصلی برای خروج واسطه گری از بازار خودرو با ابزارهای مالیاتی محقق می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر حسین عسکریان در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این راهکاردر تمامی کشورهابه خصوص ممالک توسعه یافته مورد استفاده قرارمی گیردبدین شکل که در بازار خودرو مالیات برعایدی سرمایه اخذ می کنند.

وی همچنین اظهارداشت: گرانی ماه های اخیر قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی در بازار ناشی از دو عامل اصلی اول عدم برگشت شرایط تولید به حالت عادی و دوم افزایش واسطه گری در بازار بوده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه خودرو در خصوص عامل اول گرانی خودرو در ماه های اخیر گفت: شرایط تولید به حالت عادی برنگشته بود چون خودرو سازان از آغاز تحریم ها با کسری قطعه مواجه بودند.

وی افزود: مواد اولیه ای که قطعه سازان وارد کشور کرده بودند برخی از بخشنامه های بانک مرکزی باعث شد این مواد در پشت درب گمرکات متوقف و به تبع قطعه سازان داخلی نتواند به موقع قطعه را به خودرو سازان تحویل دهند.
عسکریان اظهارداشت: عامل دوم مربوط به افزایش واسطه گری و ورود نقدینگی کاذب به بازار خودرو بود.

وی به رادیو اقتصادگفت: برخی اقدامات نیز باعث شد متولی قیمت گذاری خودرو در ماه های اخیر از شورای رقابت به سازمان حمایت تغییر کند.

این کارشناس حوزه خودرو افزود: سازمان حمایت نیز براساس فرمول حاشیه بازار خودروها را عرضه کرد و از همان ابتدا مشخص بود تا تولید به شرایط عادی برنگردد و خودروساز امکان عرضه خودرو به بازار را نداشته باشد این روش قیمت گذاری با شکست مواجه خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر را ناشی از چه چیست، اظهارداشت: افزایش تولید، خروج تقاضای کاذب تا حدی از بازار و کنترل خرید و فروش های اینترنتی در این کاهش تاثیرگذار بوده است.

عسکریان در ادامه یادآورشد: جدا از این خود مردم نیز به این نتیجه رسیده بودند که قیمت خودروهای موجود در بازار واقعی نیست از اینرو وقتی خریدار نباشد به خودی خود پدیده واسطه گری دربازار کمرنگ و قیمت ها نیز روند کاهشی به خود می گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا