بانکبانک و بیمه

تمامی بانک ها باید بخشودگی سود و جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را اجرایی کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که قوه مقننه پیگیر است که تمامی بانک ها بخشودگی سود و جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را اجرایی کنند و اجازه نمی دهد اجرای آن به آخر سال موکول شود تا زمان عملیاتی شدن قانون تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۹۸، درباره بخشودگی سود و جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان، گفت: مشمولان بخشودگی این وام ها افرادی هستند که کسب و کارهای خرد و کوچک داشته و بیشتر آنها کشاورز و دامپرور هستند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس برای سومین سال متوالی است که در بودجه سالانه بخشودگی سود و جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را مصوب می کند، افزود: مصوبه مجلس درباره این تبصره ابلاغ شده است، اما برخی بانک ها می گویند که ما منابعی نداریم که جریمه دیرکرد این وام ها را ببخشیم.

بانک ها می گویند برای بخشودگی جریمه دیرکرد بودجه و منابع نداریم

وی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس هزینه سود را دولت پرداخت می کند و بانک ها باید تنها هزینه دیرکرد را بانک می بخشند و اصل تسهیلات نیز توسط وام گیرنده پرداخت می شود، اما وام دهنده عنوان می کند که برای بخشودگی جریمه دیرکرد بودجه و منابع نداریم.

انارکی محمدی با بیان اینکه در حال حاضر برخی بانک ها همانند بانک کشاورزی مصوبه  بخشودگی سود و جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان اجرا می کنند، تاکید کرد: برخی بانک ها با بهانه تراشی های متفاوت همچون اینکه این مصوبه شامل ما نمی شود یا اینکه سقف آن پر شده از عملیاتی کردن آن امتناع می ورزند، همانند موضوعی که در امهال وام های خسارت دیدگان کشاورزی رخ داد که البته با پیگیری های انجام شده کمتر بانکی بوده که موضوع امهال را انجام نداده باشد.

دامنه شمول  بخشودگی سود و جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰۰ میلیون تمامی بانک های دولتی و خصوصی هستند

وی با تاکید بر اینکه تمامی بانک ها و موسسات باید بخشودگی سود و جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را انجام دهند، چراکه دامنه شمول این مصوبه تمامی بانک های دولتی و خصوصی هستند، افزود: بانک ها نمی گویند که قانون مجلس را اجرا نمی کنیم، بلکه عنوان می کنند که منابع نداشته و نمی توانیم اجرایی کنیم، اما در هر حال مجلس پیگیر است که تمامی بانک ها این مصوبه را اجرایی کنند و اجازه نمی دهد اجرای آن به آخر سال موکول شود تا زمان عملیاتی شدن قانون تمام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حجم زیادی از وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان با مصوبه بخشودگی سود و جریمه دیرکرد طی ۳ سال گذشته تسویه شد، اما ظاهرا در سال ۹۸ برخی بانک ها  حاضر به همکاری در این زمینه نیستند که این موضوع در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس پیگیری می شود./

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا