انرژی

طرح ملی پترو پالایشی یک مدل مترقی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ملی پترو پالایشی یک مدل بسیار مترقی و پیشرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی بختیار در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با محوریت استفاده از ظرفیت پترو پالایشگاه ها برای بی اثر کردن تحریم نفتی افزود: پتروپالایشگاه ها ازجمله طرح‌های جذاب برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی همچنین اظهارداشت: احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در دنیا جایگزین ایجاد واحدهای پالایشگاهی شده چرا که دوره بازگشت سرمایه این واحدها در مقایسه با واحدهای پالایشگاهی بسیار سریعتر است.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون انرژی خانه ملت گفت: طرح ملی پترو پالایشی سال گذشته به تصویب کمیسیون های «برنامه و بودجه» و «انرژی» مجلس شورای رسید.

وی افزود: براساس ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی مجلس امضای ۸۰ نماینده جمع آوری شد برای اینکه این طرح از اولویت برخوردار است اما تعداد طرح های ذیل ماده ۱۰۰ زیاد بود به همین دلیل تاکنون طرح مزبور در دو مرحله با طرح های اولویت دار دیگر جابجا شده است.

بختیار اظهارداشت: دیروز نیز در جلسه علنی مجلس با طراحان یکی دیگر از طرح ها صحبت شد تا طرح ضد تحریمی پتروپالایشی طی هفته آینده بجای آن در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی در ادامه گفت: نزدیک به دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که هرزگاهی باعث التهاب در بازارهای سکه، ارز، خودرو مسکن می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: تمامی تلاش ها بر اینکه نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای مولد مانند طرح های جذاب پتروپالایشگاهی سوق پیدا کند.

عماد رفیعی از کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی نیز در این برنامه بر ضرورت توسعه واحدهای پترو پالایشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: پترو پالایشگاه از ترکیب دو واژه پتروشیمی و پالایشگاه تشکیل شده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی اظهارداشت: واحدهای پترو پالایشگاهی در واقع ادغام شده واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی در دل یکدیگرند یعنی واحدهای هستند که هم محصولات پالایشگاهی مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت و هم محصولات پتروشیمیایی تولید می کنند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تنوع فرآورده ها، ارزش افزوده و اقتصاد واحدهای پترو پالایشگاهی از واحدهای پالایشگاهی خیلی بیشتر و بهتر است.

رفیعی افزود: کمبود خوراک یا عدم تامین به موقع خوراک مشکلی که پتروشیمی های کشور خیلی زیاد با آن مواجه هستند.

وی اظهارداشت: این مشکل در واحدهای پترو پالایشگاهی رفع می شود به دلیل اینکه خود پالایشگاه تامین کننده خوراک واحد پتروشیمی است.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی گفت: زمانی که ترامپ اعلام کرد که آمریکا در مدت شش ماه از برجام خارج خواهد شد مسئولان کشور به فکر این افتادن که بتوانند طی شش ماه طرح های جایگزینی برای مقابله با تحریم نفتی طراحی کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از کارهای خوبی که انجام شد به همت مرکز پژوهش های مجلس ، کمیسیون انرژی مجلس، مجموعه وزارت نفت وسازمان بورس و اوراق بهادارطرح پتروپالایشگاه ها با استفاده از تنفس خوراک بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا