بانک و بیمهطلا و ارز

نخست وزیر ژاپن رفت، دلار به کدام سو می‌رود؟

رییس کل بانک مرکزی به تحولات رخ داده در بازار ارز تهران در روز گذشته واکنش نشان داد، حالا می‌توان این واکنش را در زمره سریع‌ترین واکنش ها به تغییرات قیمت ارز، ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین ، افزایش قیمت ارز از نیمه دیروز، وضعیت تازه ای را در بازار ارز ایجاد کرد.

 هر چند بازار ارز در ۱۰ روز گذشته روندی کاهشی ر ا به خود دیده بود و افزایشی نزدیک به ۲۶۰۰ تومان را پذیرا بود اما از میانه روز گذشته تحت تاثیر اتفاقات رخ داده برای نفتکش ها، با رشد حداقل ۷۰۰ تومانی قیمت روبرو شد.

تکاپوی دلالان برای بالا بردن قیمت ارز دیروز مشهود بود به طوری که برخی دست از فروش کشیده بودند و تنها به تقاضاهایی پاسخ مثبت می دادند که راض به خرید بالاتر از عرف بازار باشد و همچنین پول نقد تحویل دهد. همین امر سبب شد جو روانی حاکم بر بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

در سایه نبود خرید و فروش در روز نیمه تعطیل بازار اما قیمت ها تا مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان پیشروی کرد. برخی فعالان اما معتقد بودند اتش افزایش قیمت ها با تعطیلی جمعه خاموش می شود و همان طور که کاهش قیمت سبب نشد تقاضای فروش افزایش یابد، رشد قیمت نیز نتوانست شرایط را برای بالا رفتن تقاضا فر اهم کند.

عبدالناصر همتی اما از زاویه ای دیگر مساله را مورد بررسی قرار داده است.   وی که دیروز به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود در واکنش به اتفاقات رخ داده در بازار ارز گفت: این نوسانات گذراست و بانک مرکزی بر بازار مسلط است.

وی در خصوص تأثیر سفر«شینزو آبه»، نخست وزیرکشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان های اقتصادی که تعیین کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.

پیش از این نیز همتی درباره ریزش قیمت ها رد بازار تاکید کرده بود این ریزش ها چندان تحت تاثیر وقایع سیاسی نظیر سفر نخست وزیر ژاپن نیست و مدیریت بانک مرکزی شرایط جدیدی را رد بازار رقم زده است.

بازار ارز

وی با اشاره به تحولات رخ داده در بازار ارز در روز پنجشنبه گفته است: علی رغم تلاش های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود ۹,۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده ایم و به امید خدا این روند را ادامه می دهیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می کند.

همتی خاطرنشان کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در نام گذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده اند، ما نیز تمام برنامه ریزی مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.

حالا شمارش معکوس برای راستی آزمایی آنچه رییس کل بانک مرکزی گفته است، آغاز شده است. دلار روزهای پیش از ریزش در انال ۱۴ هزار تومان قرار داشت اما در روزهای گذشته به کانال ۱۲ هزار تومان ورود کرده بود، و روز گذشته تحت تاثیر تحولات رخ داده بار دیگر به محدوده ۱۳ هزار تومان بازگشت.هر چه هست شنبه روز مهمی برای بازارهای ایران است.

۲۲۳۲۲۳

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا