بانک و بیمهطلا و ارز

دولت برای اخذ مالیات از خریداران خارج از  شبکه بانکی سکه چه فکری کرده است؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:دولت برای کسانی که خارج از  شبکه بانکی اقدام به خرید و فروش طلا کرده و یا با کارت ملی دیگران اقدام به پیش خرید سکه و پولشویی کرده اند، چه فکری کرده آیا قرار است این افراد آزادانه تردد کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدحسن حسینی شاهرودی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اخذ مالیات از سکه، گفت: دولت باید زمانی که اقدام به پیش فروش سکه می کرد درباره اخذ مالیات از آن نیز به خریداران توضیح می داد تا با شفاف سازی بحث فروش سکه انجام شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید پیش از توزیع و سکه پاشی در جامعه و اینکه منابع طلای بانک مرکزی را تخلیه کند درباره اخذ مالیات از آن تصمیم می گرفت، افزود: دولت با این نیت که تعادلی در قیمت طلا در بازار ایجاد کند بحث پیش فروش آن را مطرح کرد، غافل از اینکه در همان زمان باید بحث مالیات بر عایدی سرمایه را عملیاتی می کرد و به اطلاع عموم می رساند.

همچنین بخوانید

تعداد بسیار اندکی  صدها و هزاران سکه را با قیمت های دولتی پیش خرید کرده اند

وی با اشاره به اینکه دولت با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می توانست از انباشت سرمایه توسط یک عده خاص و اندک جلوگیری کند، ادامه داد: تعداد بسیار اندکی  صدها و هزاران سکه را با قیمت های دولتی پیش خرید کرده و اکنون قرار است تحویل بگیرند و  این افراد همچنین با قیمت های گزاف چندین برابری این سکه ها را در بازار عرضه می کنند.

حسینی شاهرودی تاکید کرد: دولت در آن زمان تصمیم اشتباهی در خصوص بحث پیش فروش سکه گرفت، در حالی که باید   همان زمان بحث مالیات آن را نیز مطرح می‌کرد تا هر فردی که با اعمال این مالیات تمایلی به خرید سکه داشت اقدام و در همان زمان اظهارنامه آن را پر و تکمیل می‌کرد، بنابراین اعمال قانون پس از یک سال و نیم کار پسندیده ای نیست.

 چرا دولت  پس از گذشت یک سال و نیم از پیش فروش سکه ها به دنبال اخذ مالیات از آن است؟

وی با بیان اینکه اصل موضوع اخذ مالیات بر عایدی سکه باید اتفاق می افتاد، اما باید در زمان خود اجرایی می شد، افزود: احتمال دارد بحث جدید اخذ مالیات از سکه های پیش فروش شده اثرات سویی در بازار به ویژه در بحث افزایش قیمت سکه بر جای گذارد که دولت باید در این بخش تدابیر لازم را بیندیشد و پیش بینی های لازم را داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت  پس از گذشت یک سال و نیم از پیش فروش سکه ها به دنبال اخذ مالیات از آن است، ادامه داد: بسیاری از افرادی که سکه های خود را تحویل گرفته‌اند آن را در بازار  فروخته اند و منابع آن را در بخش های دیگر مصرف کرده‌اند، بنابراین باید به این سوال پاسخ داده شود که  چرا پس از گذشت یک سال و نیم دولت به این فکر افتاده  که از سکه مالیات اخذ کند، آن هم از کسانی که از شبکه بانکی اقدام به خرید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه خارج از شبکه بانکی رقم بسیار بالا و گزافی جابجایی سکه صورت گرفته است، تصریح کرد:  آیا دولت برای این بخش نیز  فکری کرده است، یا اینکه قرار است  کسانی که از شبکه بانکی و شبکه مجاز نسبت به خرید اقدام کرده‌اند تنبیه شوند و آنهایی که خارج از  شبکه بانکی اقدام به خرید و فروش طلا کرده و یا با کارت ملی دیگران اقدام به پیش خرید سکه  و یا به نوبه خود پولشویی کرده و از رانتی استفاده کرده اند باید آزادانه تردد کنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: فردی که  کارت ملی خود را با اندک بهایی در اختیار دیگران  قرار داده است، اکنون باید تاوان اقدامی را که انجام داده پس دهد، هر چند که از این اقدام درآمد ناچیزی کسب کرده و عملا منافع این  معامله نصیب دلالی شده که سکه ها را تحویل گرفته است./

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا