ارتباطات و فناوري اطلاعات

تحقق ۶۲.۸ درصدی طرح دولت الکترونیک در کشور

دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات کشور در تشریح جزییات پنجمین دوره ارزیابی کارنامه دولت الکترونیک از تحقق ۶۲.۸ درصدی طرح دولت الکترونیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا باقری اصل دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات کشور در نشست کارنامه دولت الکترونیک و پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی با حضور خبرنگاران گفت: یکی از مهم ترین اتفاقاتی که باید در حوزه دولت الکترونیک رخ دهد، بازآفرینی دولت است و در همین راستا کارنامه‌ای منتشر می‌شود تا تاثیر خدمات الکترونیکی و وضعیت دستگاه‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که دستگاه‌ها به دنبال ارائه خدمات به صورت جزیره‌ای هستند و از سویی وزارت صمت به دنبال ارائه اپلیکیشن اختصاصی به جای استفاده از خدمات دولت همراه به منظور ارائه قیمت ۱۰۰ کالای اساسی است؛ همچنین وزیر نیرو اعلام می‌کند که برای قبوض یک اپلیکیشن درست می‌کنیم اما این سرویس می‌تواند در دولت همراه باشد چرا که خدمات بانکی در دولت همراه به صورت مستقیم وجود دارد و ارائه خدمات در یک اپلیکیشن جزیره‌ای صرفا هزینه کردن اشتباه منابع است و این موضوع حرکت به سوی مسیر اشتباه برای ارائه قبوض الکترونیک به جای قبوض کاغذی است.

همچنین بخوانید

دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات کشور افزود: گزارش کیفیت و استقرار خدمات الکترونیک با ابلاغ دولت باید به صورت سه ماهه منتشر شود اما با توجه به صرف زمان زیاد به صورت ۶ ماه یکبار ارائه خواهد شد؛ در حال حاضر تحقق دولت الکترونیک ۶۲.۸ درصد است  که نسبت به اولین دوره با تحقق ۲۰ درصدی شاهد رشد چشمگیری هستیم؛ امروز ۱۰۵ دستگاه عضو دولت الکترونیک و ۲۲۰۰ خدمت مورد بررسی قرار گرفته که رشد بسیار زیادی را به همراه داشته است.

وی افزود: از جمله دستگاه‌هایی که در حوزه خدمات دولت الکترونیک و ارزیابی همکاری نکردند باید به دانشگاه دفاع عالی مقدس، سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران، شرکت ملی نفت ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام پزشکی، وزارت نیرو، سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی و سازمان اداری و استخدامی اشاره داشت.

باقری اصل با بیان اینکه در آمار ۱۰ دستگاه برتر تغییرات خاصی نشده اما رتبه سازمان امور مالیاتی تا زمان بررسی بیشتر وضعیت تراکنش‌های این سازمان موقت است اظهار داشت: از رتبه اول تا دهم، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان نهضت سواد آموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است.

دبیر اجرایی شواری فناوری اطلاعات کشور در خصوص سازمان امور مالیاتی گفت: نمره سازمان مالیاتی ثابت بوده اما مشکل تراکنش و اشتباهات بر اساس سندهای داخلی این سازمان وجود داشته که در صورت اثبات این موضوع با پیگیری از ریاست این سازمان، رتبه این سازمان ۱۰ رتبه تنزل پیدا خواهد کرد و هر چه سریعتر این مشکل باید رفع شود.

وی تاکید کرد: تمامی خدمات و زیر خدمات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دچار مشکل است و هدف‌های حداقلی نیز محقق نشده که باید سریعتر اقدامات لازم با توجه به اهمیت و تقاضای مردم انجام شود.

دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات کشور با اشاره به وزارتخانه‌های برتر در دولت الکترونیک گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهر سازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت در رتبه اول تا پنجم قرار گرفته و وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات در جایگاه ششم وزارت خانه‌های برتر قرار دارد؛ این در حالی است که وزارت نفت در رتبه ۱۸ و وزارت امور خارجه در رتبه ۱۹ و در پایین ترین بخش فهرست قرار گرفته‌اند.

باقری اصل افزود: دستگاه‌هایی که بیشترین منابع را در اختیار دارند و مردم متقاضی خدمات آنها هستند در حوزه دولت الکترونیک رتبه‌هایی بسیار پایین دارند و هدف‌ها را محقق نکردند؛ دولت الکترونیک راهکار مبارزه با فساد است و عدم تحقق این زیرساخت شفاف یک مشکل اساسی است که باید رفع شود.

دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات کشور اظهار داشت: هیچ دستگاهی برای تحقق خدمات دولت الکترونیک نیاز به هیچ زیرساخت و اپلیکیشنی ندارد؛ پروژه سوخت بسیار ارزشمند بود و حاصل یک همکاری مهم میان بانک مرکزی و وزارت ارتباطات بود.

باقری اصل خاطر نشان کرد: در روز جاری کارنامه دولت الکترونیک دستگاه‌ها و سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر و با نام رییس و معاون فناوری دستگاه برای مقامات در دولت ارسال خواهد شد تا فرآیند رسیدگی تسریع شود.

منبع
ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا