بورسبورس اوراق

نوسان دو هزار واحدی شاخص کل بورس در نخستین روز هفته/ آیفکس عقب نشینی کرد

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته نسبت به روز معاملاتی قبل از آن ۸۱۴ واحد افزایش یافت و به سطح ۲۳۴ هزار و ۱۶۷ رسید. نمادهای «همراه»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز نماگر اصلی بازار سهام داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داد و ستدهای نخستین روز هفته در بازار سهام کشور با با سبزپوشی بیشتر نماگرهای بازار خاتمه یافت. معاملات شنبه ۲۵ خردادماه در حالی آغاز شد که  افزایش ریسک‌های سیاسی و افزایش تنش در خلیج فارس در ابتدا تاثیر روانی منفی در روند معاملات بورس تهران گذاشت و از ارتفاع شاخص کل این بازار در حدود  هزار و ۲۰۰ واحد کاست. با این حال تداوم معاملات در روز جاری و همزمانی آن با فرونشستن رفتارهای هیجانی در بسیاری از سهامداران و فعالان بازار موجب شد تا پس از گذشت تقریبا یک ساعت از شروع معاملات در این روز شاهد برگشت قیمت در بسیاری از نمادها در روز چهارشنبه باشیم.

بورس و فرابورس تهران که این روزها در روند تقریبا پر قدرت صعودی به سر می‌برند در روزها و هفته‌های اخیر به واسطه اخبار بعضا منفی همچون روز جاری با افت ضعیف رو به رو می‌شوند. با این حال تمامی این کاهش‌های یاد شده شکلی ضعیف و اغلب اصلاحی داشتند و به منزله فرصت خرید برای فعالان با تجربه تر بازار عمل کردند. دلیل این امر را می‌توان در وضعیت بنیاد مناسبی یافت که در سه ماه گذشته منجر به رشد قابل توجه قیمت در سیاری از نمادهای ریز درشت بازار شده است.

بازار سرمایه که به دلیل رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر در عمل تاثیر مخرب تحریم‌های یکجانبه آمریکا را در صورت‌های مالی شرکت‌ها به خصوص دلاری‌ها دفع کرده است، این روزها سر خوش از خبرهای خوبی که به واسطه افزایش نرخ و گزارش‌های مالی مناسب به بازار مخابره شده به مسیر خود ادامه می‌دهد. همین امر سبب شده تا اثرپذیری بازار از اخبار منفی نظیر آنچه که در پایان هفته گذشته برای کشتی‌های وابسته به ژاپن رخ داد به حداقل برسد. به دنبال همین رخداد بود که در روز جاری علی رغم سقوط نماگر اصلی بازار به قعر کانال ۲۳۲ هزار واحدی، در ادامه معاملات افت یاد شده پایدار نماند و شاخص بورس تهران شنبه را با رسیدن به سطح ۲۳۴ هزار و ۱۶۷ واحدی خاتمه داد.

 آمار و ارقام بازار

پیشروی ۸۱۴ واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد ۰.۳۵ درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نمادهای «همراه»، «وبملت» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۳۴ هزار  و ۱۶۷ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه‌ها نظیر مخابرات و بانکی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و ۷۹۸ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات با مجموع ارزش معاملات ۲۲۸ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، بانک، مواد دارویی و رادیویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند. در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز عنوان پر بازده ترین گروه با بازده ۴.۶۸ درصد به گروه رادیویی رسید که نمادهای «اخابر» و «همراه» را در خود جای داده‌اند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افول ۵.۴۱ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «سرچشمه» و «وهور» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند»، «کگهر» و «ذوب» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۶۱۳ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۵۵۶ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا