صنعت، معدن، تجارت

قیمت بهای نان متناسب با نرخ تورم نیست

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: قیمت بهای نان واقعی نیست و هزینه ها بر روی کیفیت نان تاثیر منفی می گذارد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   بیژن نوروز مقدم آب کنار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد  گفت: از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان به تناسب نرخ تورم همانند کالاهای دیگر افزایش نیافته و کسبه با توجه به افزایش هزینه ها بالاجبار از کارگران بی تجربه را استخدام میکنند که همین امر موجب کاهش کیفیت نان می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که دستمزد کارگران حرفه ای بالا رفته بسیاری از واحد های پخت نان به دستگاه های مکانیزه روی آوردند و این در حالی است که شونه گیری نان بوسیله نیروی انسانی تاثیر به سزایی در کیفیت نان دارد.

وی در خصوص افزایش قیمت در برخی از نانوایی ها گفت: ۱۶ درصد از واحد های نانوایی بصورت آزاد پز هستند که آرد را بصورت آزاد تهیه و از شیوه نرخ گذاری دولتی خارج هستند و ۸۴ در صد مابقی واحدهای نانوایی، بصورت یارانه ای آرد را تهیه می نمایند و قیمت گذاری توسط اتحادیه صورت می گیرد و در چند سال گذشته نیز این نرخ ثابت مانده است.

بیژن نوروز مقدم آب کنار ادامه داد: اگر قیمت نان بر اساس نرخ تورم افزایش می یافت ضمن افزایش کیفیت ، قیمت هر عدد نان در حدود ۴۰۰ تومان بود.

وی همچنین پایین بودن کیفیت نان را در خارج از نانوایی ها، وابسته به عوامل مختلف دانست و افزود: نانوایی آخرین حلقه کار در آماده سازی نان است و عواملی همچون نوع خاک، بذر، کود،شیوه آبیاری،محل کشت، حمل، نحوه نگهداری، اختلاط گندم، میزان رطوبت و گلوتن بستگی دارد که وزارت جهاد کشاورزی، شرکت گندم و آرد و اداره بازرگانی دولتی متولیان این امر محسوب می شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران عدم انتخاب نوع آرد را توسط واحد های نانوایی یکی دیگر از آسیب ها ی این صنف دانست و افزود: تعداد کارخانه های تولید آرد مرغوب بسیار کم است و همین مقدار بعنوان سهمیه در سایت واحد های صنفی قرارداده می شود که به سرعت به فروش می رسد و مابقی نانوایان مجبورند سهمیه خود را از آردهای بی کیفیت سایر کارخانجات تهیه نمایند که همین امر سبب پخت نان های بی کیفیت می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا