بورسبورس اوراق

توقف تعداد بسیاری از نمادهای بورسی و فرابورسی در پی افزایش قیمت شیر خام/ لبنیات گران شد

اولین روز هفته با توقف بسیاری از نمادهای دو گروه «رزاعت و خدمات وابسته» و «محصولات غذایی» به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اولین روز هفته با توقف بسیاری از نمادهای دو گروه «رزاعت و خدمات وابسته» و «محصولات غذایی» به اتمام رسید. در این روز افزایش قیمت شیر موجب شد تا تعداد زیاد از نمادهای نامبرده ملزم به شفاف سازی در خصوص اثرات این رویداد بر عملکرد مالی خود شوند.

داستان از این قرار بود که به موجب تصمیمات دستور دوم سی و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به جلسه ارائه و با اصلاح قیمت شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰.۰۰۰ و تحویل درب دامداری به قیمت دو هزار و ۳۹۰ تومان موافقت شده است. به موجب این رویداد، افزایش قیمت یاد شده که تقریبا تاثیری ۲۰ درصدی در گران شدن قیمت شیر خام دارد، بهای هر لیتر شیر خام را از دو هزار تومان به دو هزار و ۳۹۰ تومان تغییر داده است.

به دنبال این رویداد که بود که بسیاری از نمادهای تولیدکننده شیر که نماد معاملاتی آنها در بورس یا فرابورس تهران معامله می‎شوند همچون «زبینا»، «زکشت»، «زفکا»، «زشگزا» و «زقیام»، به طور موقت از تابلوی معاملات فاصله بگیرند. این تغییر نرخ اگرچه برای تولیدکنندگان شیر خام خبری مناسب بود با این حال به افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت های لبنی منتهی می‌شد. بنا بر این منطقی بود که با افزایش قیمت شیر قیمت فرآورده‌های لبنی نیز همسو با آن تغییر کند؛ اتفاقی که محقق شد و به توقف نمادهایی مانند «غشان»، «غپاک» و «غپاذر» انجامید.

همچنین بخوانید

بر این اساس انتظار می‌رود که تغییر قیمت یاد شده به افزایش ۲۰ تا ۳۰ دصدی قیمت محصولات لبنی منجر شود چنانکه در متن شفاف سازی «غفارس» آمده است، « سه قلم کالای لبنی مشمول گروه یک کالای اساسی میانگین قیمت محصولات تولیدی مندرج در مصوبه پیوست این شرکت در حدود ۲۹ درصد افزایش یافته است.»

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا