صنعت، معدن، تجارتمعدن

استفاده از زغال سنگ در تولید برق صفر است

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: به دلیل پایین بودن قیمت های انرژی از استفاده از ذغال سنگ برای تولید برق به صفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   مهندس سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفتگو با برنامه ساعت صنعت رادیو اقتصاد گفت: وزارت نیرو پروژه ۱۵۰۰ مگاواتی برق تولیدی از زغال سنگ را در طبس آمده نمود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ذغال سنگ مورد نیاز این نیروگاه را آماده و در اختیار این نیروگاه قرار داد ولی با توجه به پایین بودن قیمت گاز، تمایلی برای استفاده و استخراج ذغال سنگ از معادن وجود ندارد.

وی افزود: صنایع دیگر نیز همچون صنعت سیمان می توانند از ظرفیت زغال سنگ در تولید استفاده نمایند. در تمام کشور های دنیا ۹۸ درصد سوخت برای تولید سیمان با استفاده از زغال سنگ انجام می شود ولی در ایران در صنعت سیمان سازی از گاز مازوت استفاده می‌گردد که اگر قیمت انرژی واقعی شود تمامی صنایع به سوی ذغال سنگ خواهند آمد.

همچنین بخوانید

مهندس سعید صمدی توسعه صنعت زغال سنگ را در امر صادرات و ارزآوری برای کشور بسیار مثبت دانست و افزود: سال گذشته طبق آمارهای انتشاری ۴۴۰ هزار تن ذغال سنگ به قیمت ۷۲ میلیون دلار به کشور های ترکیه و چین صادر گردید که عمده این صادرات، محصولات کک و ذغال های سنگ های غیرقابل استفاده در مصارف داخلی بوده است.

وی ادامه داد: از آنجا که این محصول تحت تأثیر نرخ ارز قرار نمی گیرد اشتیاق زیادی برای تولید زغال های حرارتی با هدف صادرات وجود دارد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران در خصوص تاثیرات آلودگی تولید زغال سنگ بر محیط زیست گفت: زغال سنگ در داخل شهرها مورد استفاده قرار نمی گیرد و مصرف کنندگان زغال سنگ معمولاً نیروگاه‌ها و کارخانجات مانند سیمان سازی هستند که ۵۰۰ کیلومتر از شهر ها فاصله دارند. مهندس سعید صمدی ظرفیت ذخائر ذغال سنگ ایران را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن دانست و گفت: تولید زغال سنگ در ایران در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که به صورت شست و شو شده و فرآوری شده و تحویل کارخانه فولاد سازی می گردد.

وی ادامه داد: مصرف فعلی مورد نیاز کشور دو میلیون تن می باشد که مابقی آن با استفاده از واردات انجام می شود.

وی افزود: با راه اندازی کارخانجات کک سازی و کارخانه کوره بلند تا آخر سال جاری مصرف ایران به ۵/۳ تا ۵ میلیون تن خواهد رسید.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: درحال حاضر تنها واحد مصرف کننده ذغال سنگ ذوب آهن اصفهان است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا