بانک و بیمهطلا و ارز

چرا دلالان موفق به بالا بردن قیمت دلار نشدند؟

روز مهم بازار ارز در حالی پایان یافت که تحرکات دلالان برای افزایش قیمت ها ناکام ماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین ، در حالی که بازار ارز ایران، روز پنجشنبه تحت تاثیر وقایع رخ داده آماده می شد تا رشدی دوباره را از سر گیرد، در اولین روز کاری هفته، اما با توقف قیمت ها و نه ریزش کار خود را به پایان برد.همزمان با اتفاقات رخ داده در دریای عمان برای دو نفتکش ژاپنی ، قیمت ها روز پنجشنبه در بازار رو به افزایش گذاشت.

گزارش میدانی خبرنگار خبرانلاین از بازار ارز نشان می دهد از اولین ساعات روز شنبه برخی از دلالانی که در خیابان ها حضور دارند از فروش دلار خودداری می کردند و تاکید داشتند قیمت ها در حال افزایش است، از سوی دیگر برخی صرافان نیز تمایلی به فروش نشان نمی دادند اما در پاسخ به پیشنهاد برای خرید تاکید می کردند به قیمتی بالاتر از ۱۳ هزار و ۱۰۰ توان دلار را خریداری نمی کنند. این در حالی است که قیمت بازار در این ساعات در محدده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قرار داشت.

 صرافی ها نیز فعالیت خود را با دلار ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومانی آغاز کرده بودند و نرخ خرید دلار از مردم را ۱۲ هزار و ۸۵۰ اعلام کردند.

از ساعات میانی روز مانور پرفشار برخی دلالان با به کف رسیدن تقاضا بی پاسخ ماند، تلاش ها در شرایطی که مشتری چندانی در بازار نبود و خرید خاصی صورت نمی گرفت بی ثمر ماند. برخی نیز می گفتند نشست ارزی مهمی میان نمایندگان صرافان و بانک مرکزی در عصر امروز برگزار شده و نتیجه این نشست هر چه باشد سمت و سوی دلار در روزهای آتی را روشن خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی رکود بازار را ناشی از آغاز محاکمه متهمان ارزی می دانستند . شایعات فراوانی در این حوزه در میدان فردوسی به گوش می رسید.این دو عامل از سوی بسیار از فعالان دلیل درجا زدن قیمت ها به رغم مانور سنگین دلالان و تلاش برای امتناع از فروش ارز و … بود.

 قیمت واقعی بالا نمی پرد

یکی از صرافان قدیمی منطقه فردوسی اما وقتی با این سئوال روبرو شد که آیا قیمت ها احتمال افزایش دارد یا خیر؟ گفت: قیمت دلار واقعی است، وقتی قیمت واقعی باشد، تحریکات برای بالا بردن یا پایین آوردن کوتاه مدت است، او در توضیح این مطلب ادامه داد: با خبرهای یا بهتر بگیم شایعات خوب قیمت ۲ هزار تومانی میریزد و با خبرها و شایعات بد ۲۰۰۰ تومان بالا می رود، همین. همه هم به این وضعیت عادت کرده اند. از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی می گفتند این ریزش و افزایش دو هزار تومانی اتفاقا مساله ای مهم برای اقتصاد ایران تلقی می شود چرا که ثبات نرخ ارز در بسیاری از موراد اهمتی بالاتر از ریزش یا افزایش دارد.

کامران ندری، عضو هیات علمی موسسه عالی بانکاری نیز با تایید این نکته می گوید: وقتی قیمت ها ثبات بیابد بدان معنی است که سیاست مشخص و مدیریت درستی بر بازار یا بهتر بگوییم فضای اقتصادی ایران اعمال شده است.

محتوای نشست ارزی امروز چه بود؟

هر امروز بانک مرکزی اعلام کرد: به دنبال مباحث مطرح شده در جلسه مدیران بازار متشکل ارزی و صرافی‌ها، بعد از ظهر امروز کارشناسان و مدیران ارزی بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی در دفتر رئیس کل بانک مرکزی موضوعات مطرح شده را مورد بحث و تصمیم گیری قرار خواهند داد.

تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر هماهنگی کامل بین عوامل مختلف مرتبط با بازار قبل از عملیاتی شدن آن است. قرار است صرافی‌ها و بانک‌های عامل به عنوان بازیگران اصلی این بازار نقش آفرینی کنند. در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما خواهد بود.

۲۲۳۲۲۳

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا