امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی ۸۷۵ برابر شد/ آغاز خرید توافقی خرما تا چند روز آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی با افزایش قابل ملاحظه از ۸۰۰۰ میلیون ریال به ۷۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که می تواند بهطرز چشمگیری قدرت شبکه تعاونی‌ های روستایی را برای تامین منابع مالی افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان تعاون روستایی حسین شیرزاد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در  اظهار داشت: براساس مصوبه اخیر مجمع عمومی، سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی با افزایش قابل ملاحظه از ۸۰۰۰ میلیون ریال به ۷۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که می تواند به طرز چشمگیری قدرت شبکه تعاونی‌ های روستایی را برای تامین منابع مالی افزایش دهد.

شیرزاد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تعاونی های روستایی در سالهای اخیر، فقدان پشتوانه اعتباری لازم جهت دریافت تسهیلات بانکی مورد نیاز به منظور راه اندازی طرح های با بازده اقتصادی بالا سودآور بوده اعلام کرد: افزایش سرمایه سازمان ضمن تسهیل روابط بازرگانی و تعاملات اقتصادی برای تعاونی های روستایی، حضور شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی را در بازار سرمایه مانند بورس کالا امکان پذیر نموده و درعین حال بستر لازم به منظور افزایش توان چانه زنی آنها را برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم می‌نماید.

وی افزود: افزایش سرمایه توان تحمل ریسک را ارتقاء داده و در اصلاح ساختار مالی ترازنامه اتحادیه مرکزی و سازمان تعاون روستایی نقش به سزایی ایفا می نماید.

همچنین بخوانید

وی ضمن یادآوری این موضوع که حدود ۲۲ درصد سهام سازمان مرکزی تعاون روستایی متعلق به اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی کشور شامل اتحادیه های فعال در حوزه های مختلف کشاورزی است، تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی برای تعاونی های روستایی جهت استفاده از ظرفیت های افزایش سرمایه وجود ندارد و آنها می‌توانند از این پشتوانه سرمایه ای برای فعالیت در حلقه های مختلف زنجیره ارزش بخش کشاورزی استفاده کنند، افزایش ارزش سهام اتحادیه ها پشتوانه بزرگی برای حضور در معاملات آتی، ضمانت جهت مبادلات گسترده تجاری و وثایق مربوط به اخذ وام حتمی حضور در صندوق های کالایی است.

تصمیمات پینگ پنگی در ستاد تنظیم بازار/ مصوبه وضع عوارض بر صادرات خرما لغو شد+سند

شیرزاد تاکید کرد: با توجه به افزایش سرمایه سازمان، محدودیت های قبلی برای تامین وثایق بانکی و دریافت تسهیلات کافی برای تعاونی ها و اتحادیه های زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی وجود نخواهد داشت و قطعاً به گردش سریع تر جریان مبادله کالا و نقدینگی در خرید و فروش خواهد انجامید.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین اولویت اصلی را با طرح هایی دانست که اکنون در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی یا حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح هستند و از جمله این طرح ها؛ توسعه کشت گلخانه ای، ‌کشت دانه‌های روغنی، پرورش دام سبک و کشت گیاهان دارویی را نام برد.

وی سهم فعالیت های سازمان مرکزی را در مباشرت ها و خریدهای سه گانه (تضمینی،حمایتی و توافقی) بسیار ارزنده تلقی کرد و یکی از ارکان سیاست های تنظیم بازاری وزارتخانه را فعالیتهای سازمان تعاون دانست.

رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی برخوداری از منابع اولیه تولید شامل؛ آب، طرح کسب و کار، مدیریت کارآ و زمین را لازمه افزایش یا ظرفیت برای راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری و شرط اولیه بهره مندی تعاونی ها و اتحادیه ها از این سرمایه عنوان و اعلام کرد؛ این افزایش سرمایه می تواند به سهم آورده بیشتر (منابع سرمایه ای) تعاونیهای روستایی بیانجامد و آنها را در کسب اهرم های مالی افزون تر یاری دهد.
شیرزاد اظهار امیدواری کرد که  افزایش سرمایه سازمان مرکزی تعاون روستایی زمینه ساز حرکتی بزرگ برای توسعه فعالیتهای تعاونی ها و اتحادیه ها باشد که اعضاء و سهامداران اصلی آن ها کشاورزان و روستاییان سراسر کشور هستند.

آغاز خرید توافقی خرما در برخی استان ها تا چند روز آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران اعلام کرد: سازمان تعاون روستایی از ابتدای سال تا کنون بیش از یک و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در قالب تضمینی – مباشرتی و توافقی از کشاورزان خریداری کرده است.

شیرزاد مهمترین انواع این محصولات را گوجه فرنگی، سیر، دانه روغنی کلزا و گندم برشمرد و اظهار داشت: خرید سیر در قالب خرید توافقی به میزان یک هزار و ۶۴۵ تن، گندم به میزان یک میلیون ۲۲۴ هزار تن و دانه روغنی کلزا به میزان ۱۵۰ هزار تن تا تاریخ بیستم خردادماه جاری بوده ضمن آنکه تمهیدات لازم جهت ورود سازمان به خرید گوجه فرنگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در این ارتباط تصریح کرد: خرید تضمینی – مباشرتی گندم و گلزا توسط مراکز تحت پوشش سازمان تعاون روستایی ایران همچنان ادامه دارد که نسبت به سال گذشته از رشد۷/۲ درصدی برخوردار بوده است.

شیرزاد با تاکید بر اینکه یکی از وظایف سازمان تعاون روستایی، ورود به بازار محصولات کشاورزی برای جلوگیری از زیان کشاورزان و تنظیم بازار این محصولات است، افزود: حمایت از کشاورزان، بازاررسانی و بازارگردانی محصولات از وظایف سازمان تعاون روستایی است و بر اساس این وظیفه در صورت لزوم و با موافقت وزارت جهاد کشاورزی به بازار محصولات کشاورزی ورود کرده تا از زیان کشاورزان جلوگیری نماید که این امردر بلندمدت به نفع مصرف کنندگان کلان شهرها نیز خواهد بود.

شیرزاد یکی از آخرین محصولاتی که در دستور کار خرید توافقی سازمان متبوع قرار گرفته است را محصول خرما عنوان کرد و افزود: گزارشاتی از کاهش قیمت خرما در یکی از استان های کشور و زیان نخلداران داشته‌ایم بر همین اساس به زودی خرید توافقی را در این استان آغاز خواهیم کرد.

وی همچنین درباره مجموع اقدامات سازمان تعاون روستایی ایران از سال گذشته تا امروز با هدف حمایت از کشاورزان اینگونه تشریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون سازمان تعاون روستایی و شبکه های زیرمجموعه آن در مجموع حدود ۴ میلیون تن از محصولات کشاورزان را خریداری نموده که از این میزان بیش از ۲۷۵ هزار تن خرید حمایتی ، بیش از ۵۱ هزار تن خرید تضمینی و بیش از ۳ میلیون تن خرید تضمینی – مباشرتی بوده است.

به گفته این مقام مسئول از مجموع خرید گندم در استان‌های مختلف کشور، شبکه‌های زیر مجموعه تعاون روستایی حدود ۳۵ درصد از کل خرید این محصول را به خود اختصاص داده اند. معاون وزیر جهاد کشاورزی دیگر محصولات خریداری شده توسط سازمان و شبکه تعاون روستایی در سال گذشته را سیب زمینی، جو، دانه روغنی کلزا، آفتابگردان،‌گلرنگ، سویا، سبز چای، ذرت، خرما، زعفران و گوجه فرنگی عنوان کرد.

براساس اعلام شیرزاد، میزان خرید سیب زمینی توسط سازمان تعاون روستایی بیش از ۲۵ هزارتن، جو ۲۵ هزار تن، کلزا بالغ بر ۲۰۲ هزار تن، آفتابگردان حدود ۲ تن، گلرنگ یک هزار و۶۸۸ تن ، سویا بیش از ۷ هزار تن، برگ سبز چای افزون بر ۲ هزارتن، ذرت بیش از ۳ هزارتن، خرمای استعمران حدود ۴ هزار تن ، خرمای مضافتی ۸ هزار و ۵۰۰ تن، گوجه فرنگی حدود ۱۹ هزار تن و زعفران بیش از ۶۶ تن بوده است.

وی تاکید کرد: این سازمان با ورود به موقع در خرید حمایتی گوجه فرنگی، سیب زمینی و خرما موفق شد تولیدکنندگان این محصولات و کشاورزان خرده پا را از بحران جدی اقتصادی نجات دهد .

رکورد شکنی در ۱۳ شهر تا خرید ۹۰۰ هزار تنی گندم در خوزستان
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه این گفتگو اظهار داشت: خوشبختانه امسال علیرغم تمامی مشکلاتی که برای خرید گندم استان خوزستان حادث شده بود، توانستیم به خوبی و با تلاش شبانه روزی همکاران در خرید تضمینی گندم به رکوردی مناسب دست یابیم.

وی افزود: تا این لحظه ۱۳ شهرستان این استان تا قبل از اتمام فصل خرید توانسته‌اند رکورد سال گذشته خود در گندم را بشکنند و با رکورد ۴۵۷۵۰۰ تن گندم خریداری شده، حدود ۶۰درصد رکورد سال گذشته را بهبود بخشیده‌اند که این مهم ما را یک گام دیگر به خودکفایی کامل نزدیکتر کرده است.

شیرزاد همچنین با اشاره به اتمام کار خرید کلزا در استان خوزستان گفت: در این زمینه نیز موفق به ثبت رکورد ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان شده‌ایم که خوشبختانه تمامی این محصول استراتژیک و با ارزش راهی کارخانجات روغن کشی شده‌اند.

بنابراین گزارش با ورود اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا به استان یزد اجرای طرح پرورش بز مورسیا در سطح این استان با مشارکت و سرمایه گذاری شبکه اتحادیه و تعاونی های دامداران تحت نظارت سازمان تعاون روستایی آغاز گردید.

شیرزاد ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد: باحمایت وزارت جهادکشاورزی و مشارکت و سرمایه گذاری اتحادیه و شرکتهای تعاونی دامداران اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا مستقیما از کشور اسپانیا وارد استان یزد گردید و اجرای طرح اقتصادی پرورش بز مورسیا به ظرفیت ۱۰۸۰ راس و سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال (تاکنون) توسط مجموعه ای از اتحادیه ها و تعاونی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی کلید خورد.

وی در ادامه اذعان داشت: اتحادیه تعاونی های دامداران استان یزد یکی از توانمندترین تشکل های بخش کشاورزی استان یزد با عضویت بیش از ۱۵ هزار نفراز دامداران منطقه در قالب ۱۱ شرکت تعاونی دامداران با ظرفیت های قابل توجه و سرمایه ای بالغ بر ۵۶ میلیارد ﷼ تحت نظارت سازمان تعاون روستایی در زمینه امور دام بعنوان پایلوت اصلی این طرح انتخاب شده است.

شیرزاد همچنین افزایش بهره وری از نهاده های دامی، توسعه صنعت لبنیات حاصل از شیر بز، دستیابی به بازارهای برون مرزی، توسعه اشتغال پایدار روستایی و بهبود معیشت خانوارهای روستایی را از جمله اهداف اقتصادی این طرح عنوان کرد.

گفتنی است بز شیری نژاد مورسیا با ۲۱۰ روز دوره شیردهی در سال با تولید سالیانه بیش از۶۰۰ کیلوگرم شیر با چربی ۵.۷ درصد و پروتئین ۳.۴ درصد در مقایسه با سایر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز باتفاوت معنی داری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر مزیت ها و ویژگی های خاص این نژاد مدت زمان کوتاه بلوغ، چندقلوزایی و سازگار بودن با اقلیم منطقه و مقاومت بالا در برابر انواع بیماری های شایع دامی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا