امور زیربناییتعاون و اشتغال

جزئیات فعالیت کودکان کار/ نیم میلیون کودکان کار در کشور است

با توجه به بررسی ها در سال ۹۶ از کل جمعیت۶ تا ۱۹ ساله حدود ۱۶۷۲۰۴۲۲نفر (۹۸.۵) با سواد هستند. از این تعداد ۵۱.۶ درصد به پسران و ۴۸.۴ درصد به دختران اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از وضعیت فعالیت کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله نشان می‌دهد که در سال ۹۶ از حدود ۹ میلیون کودک، حدود ۴۹۹ هزار نفر، کودک فعال هستند؛ به عبارتی حدود ۵۰۰ هزار کودک شاغل یا در جستجوی کار هستند. از میان این کودکان ۴۱۰ هزار نفر شاغل و ۸۹ هزار کودک نیز در جستجوی کار بوده اند.
شریعتمداری: فعالیت کودکان کار با تابعیت ۱۵ کشور در ایران

تعداد کودکان شاغل در سال ۹۶، نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۱.۵ درصد و نسبت به سال ۹۴ نیز ۱۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.بررسی این آمار نشان می‌دهد، تعداد کودکان فعال در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۶ درصد و نسبت به سال ۹۴ نیز ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

یافته‌های این پژوهش طی سال‌ها ۹۴ تا ۹۶ از وضعیت فعالیت کودکان در بازار کار بیانگر این است که بیشتر این کودکان را پسران تشکیل می‌دهند. در این تحقیق یکی از عللی که معمولاً در مورد کمتر بودن تعداد دختران فعال در بازار کار نسبت به پسران فعال در بازار کار عنوان می‌شود این است که کودکان دختر وجودشان در منزل ضروری‌تر است و فرهنگ و سنت خانواده‌ها مانع حضور کودکان دختر در مکان‌های عمومی می‌شود.

بر اساس این آمار، تعداد کودکان خیابانی توانمندسازی شده توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۹۶، پنج هزار و ۱۵۲ نفر بوده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

طبق استاندارد سازمان بین المللی کار درباره کار کودک، سه معیار اصلی فعالیت اقتصادی، نوع شغل و ساعت کار هفتگی در کنار معیارهای دیگری مانند شرایط کاری ملاک عمل قرار می‌گیرد.

بر اساس این معیار، در رده سنی ۵ تا ۱۷ ساله، اشتغال کودکان به شکل کار کودک و کار پرخطر کودکان نیز مشاهده می‌شود.

کشور ایران در این مقایسه با بقیه مناطق جهان در شرایط بهتری قرار دارد. در جهان، برای گروه سنی ۵ تا ۱۷ ساله از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶ سهم کودکان شاغل از ۱۶.۷ درصد به ۱۳.۸ درصد رسیده است. کودکان مشمول کار کودک از ۱۰.۶ درصد به ۹.۶ درصد و سهم کودکان دارای کار پرخطر با کاهش ۰.۸ درصدی از ۵.۴ درصد به ۴.۶ درصد رسیده است.

در ایران در سال ۹۱ سهم کودکان شاغل ۵.۵ درصد است و این رقم به ۴ درصد در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است. در ایران در سال ۹۱ سهم کودکان کار ۲.۸ درصد بود و این رقم با کاهش ۰.۶ درصدی به ۲.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.اما در حوزه کارهای پرخطر، سهم کودکان دارای کار پرخطر در سال ۹۱ به میزان ۲.۲ درصد بود که این رقم به ۱.۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

وضعیت تحصیلی جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله کشور

با توجه به بررسی ها در سال ۹۶ از کل جمعیت۶ تا ۱۹ ساله حدود ۱۶۷۲۰۴۲۲نفر (۹۸.۵) با سواد هستند. از این تعداد ۵۱.۶ درصد به پسران و ۴۸.۴ درصد به دختران اختصاص دارد.

از بین جمعیت باسواد این گروه سنی ۱۶۸۲۳۴۶ نفر در حال حاضر تحصیل ‌نمی کنند و خارج از سیستم آموزشی می باشد و سهم پسران و دختران از این تعداد به ترتیب۴۶.۴ و ۵۳.۶۴۶درصد می باشد و دست همه دختران باسوادی که در حال حاضر تحصیل می‌کنند بیشتر است.

از کل افراد ۶ تا ۹ ساله که در حال تحصیل نمیکند،۳۶ هزار و ۹۰۹ نفر مربوط به گروه سنی ۶ تا ۹ ساله و ۱۵۵ هزار و ۹۸ نفر مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک میلیون و ۴۹۰ هزار و سیصد و ۳۹ نفر به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال اختصاص دارد.

با در نظر گرفتن اینکه برخی از افراد گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله پشت کنکور هستند،  قطعاً از سیستم آموزش خارج شده اند ، برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله که در سن تحصیل هستند خروج از آموزش جای تأمل دارد و ممکن است با هدف اشتغال باشد.

همچنانکه جمعیت ۶ در ۱۹ ساله طی سال‌های۹۴تا۹۶ رو به افزایش بوده اند جمعیت باسواد در حال تحصیل به جمعیت باسواد که در حال حاضر تحصیل نمی کنند نیز روند افزایشی داشته است.

برای گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله با سابقه در حال تحصیل معکوس و کاهش می باشد. همچنین جمعیت گروه‌های سنی ۶ تا ۹ ساله و ۱۰تا۱۴ساله که با سواد بوده   ولی در حال حاضر تحصیل می کنند در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ کاهش یافت.

در سال ۹۶ از کل جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله ۲۴۶ هزار و ۲۸۸ نفر یک و نیم درصد بی سواد هستند از این تعداد ۴۹.۶درصد به پسران و ۵۰.۴ درصد به دختران اختصاص دارد. از کل جمعیت بیسواد گروه سنی ۶ تا ۱۲ ساله هزار و ۶۱۵ نفر ۴۶.۲ درصد جمعیت ۶ ساله و ۵۳ هزار و ۴۱۸ نفر ۲۵.۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۷۷ هزار و ۲۵۵ نفر ۳۱ درصد به جمعیت ۱۵ تا ۱۹ ساله اختصاص دارد.

مقایسه جمعیت گروه سنی ۶ تا ۱۹ ساله بعد از وضعیت سواد سال‌های ۸۶ که جمعیت بیسوادی گروه سنی ۶ تا ۹ ساله در سال‌های ۲۰۰۵ ۲.۱ درصد بوده و در سال ۹۶ درصد کاهش یافته است همچنین سهمیه جمعیت سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله روند کاهش داشته است و از ۳۶ درصد در سال ۹۴ به ۴ درصد کاهش یافته اما سهم جمعیتی گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله و پسر های مقبول درصد بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا