امور زیربناییراه و ساختمان

آخرین خبرها درباره حمایت مالی از مستاجرها

طرح صندوق حمایت از مستأجران بانک مسکن که اعلام شده قرار است با هدف حمایت از اجاره نشین ها تشکیل شود، هنوز در مرحله مطالعه و اخذ نظر کارشناسان قرار دارد و مشخص نیست که چه زمانی راه اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی از طرح‌های جدید بانکی برای حمایت از مستأجران سخن گفته می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز هیچکدام از آنها نهایی نشده‌اند و قرار نیست در کوتاه مدت و به ویژه امسال، به داد مستأجران برسند.

طرح تشکیل صندوق حمایت از مستأجران از مهم‌ترین طرح‌ها برای رفع مشکل اجاره بها به شمار می‌رود که چندی پیش توسط مقام های بانکی اعلام شد، اما هنوز این طرح جنبه عملیاتی و اجرایی نگرفته است.

بر این اساس به نظر نمی‌رسد که این طرح بتواند امسال چاره ساز در برابر رشد سرسام آور اجاره بها در کلانشهرها باشد و بهتر است اجاره نشین ها فعلاً به این طرح که بر روی کاغذ نقش بسته، دلخوش نشوند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرده است: هنوز طرح حمایت از بازار اجاره و راه اندازی شیوه پرداخت تسهیلات به مستأجران در بانک مسکن و دولت نهایی نشده، این طرح هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد و کارشناسان و مسؤولان بانک مسکن در حال ارزیابی مدل‌های مختلفی هستند که به واسطه آنها بتوان بهترین روش را برای این کار انتخاب و عملیاتی کرد.

محمد حسن مرادی افزود: راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران برای پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به آنها با تکیه بر منابع مردمی و پس اندازهای متقاضیان یکی از روش‌های مورد بررسی برای اجرای این کار است، حال آنکه روش‌ها و مسیرهای دیگری نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد و هنوز روش نهایی برای اجرای این طرح انتخاب نشده است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر راه اندازی صندوق، روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است.

به گفته مرادی، این طرح با این هدف است که مستأجران بتوانند با پس انداز کردن مبالغی در بانک مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

وی تاکید کرد: همه این مسیرها اکنون در مرحله ارزیابی و مطالعه قرار دارد و تاکنون طرح و برنامه‌ای در ارتباط با بازار اجاره در بانک مسکن و دولت نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.

این مقام بانکی افزود: همزمان با نهایی شدن این طرح و یا اجرای هر طرحی دیگر در حوزه بازار اجاره و یاسایر حوزه‌ها، همچون خرید مسکن به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

هفته گذشته، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک مسکن گفت: اکنون راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران به عنوان یکی از اشکال اجرای این طرح در بانک مسکن در حال بررسی است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک مسکن در این باره اعلام کرد: قرار است صندوقی راه اندازی شود که بتوان با استفاده از منابع آن به حمایت مالی از مستأجران پرداخت؛ منابع این صندوق بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس اندازهای مردمی تأمین خواهد شد.

شیوه فعالیت این صندوق مورد بررسی است که در این طرح اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده گذاران این صندوق است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا