ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

مصوبه تعیین تکلیف استخراج رمزارز همچنان در انتظار تصویب در دولت / اقتصاد زیرزمینی استخراج بیت‌کوین همچنان باقی است

مصوبه تعیین تکلیف استخراج رمزارز در حالی در هیات دولت رای نیاورده است که رشد زیرزمینی مزارع استخراج رمزارز می‌تواند به چالشی جدی برای شبکه برق کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، هفته گذشته، پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دولت برای تعیین تکلیف استخراج رمزارز و فناوری بلاکچین در هیات دولت رای نیاورد و به تصویب نرسید. این مصوبه برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی دولت برگشت.

به گزارش پیوست، این چندمین بار است که این مصوبه در هیات دولت مطرح می‌شود؛ اما هربار بنا به دلایلی برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی برگشت داده می‌شود.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل عدم تصویب این مصوبه از سوی دولت تعیین تکلیف نهاد صادرکننده مجوز برای مزارع استخراج است. طبق پیشنهاد مطرح‌شده از سوی کمیسیون اقتصادی دولت وزارت صنعت معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی صادرکننده مجوز انتخاب شده؛ اما این پیشنهاد مورد مخالفت برخی از حاضران در جلسه قرار گرفت و مقرر شد با توجه به نوع این صنعت کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف برای صدور مجوز برای مزارع ماینینگ انتخاب شود.

برای تعیین این کمیته و همچنین تدوین آیین‌نامه داخلی آن مصوبه به کمیسیون ارجاع داده شد. از دیگر موارد اختلاف‌برانگیز برای صدور مجوز مزارع ماینینگ انتخاب مکان این مزارع است. در پیش‌نویس مطرح‌شده مناطق آزاد تجاری یکی از مناطق پیشنهادی بود اما به نظر می‌رسد این موضوع نیز مورد اختلاف‌نظر قرار گرفت.

کمیسیون اقتصادی دولت بررسی این طرح را از دی‌ماه گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

تعرفه برق متقاضیان استخراج رمز ارز از موضوعاتی است که هر چند در ابتدا چالش اصلی برای نهایی شدن این مصوبه به شمار می‌آمد اما مقرر شده برق با تعرفه میانگین برق صادراتی در اختیار مزارع ماینینگ قرار گیرد.

زیرزمینی بودن استخراج، موجب هدررفت منابع ملی می‌شود

در حال حاضر قانونی برای استخراج‌کنندگان رمزارز وجود ندارد و این مسئله باعث زیرزمینی بودن ماینینگ شده است. زیرزمینی بودن یک فعالیت اقتصادی، باعث می‌شود که دولت بخشی از درآمدهای مالیاتی خود را از دست بدهد؛ بخشی از یارانه کشور صرف درآمدزایی افراد شود و همچنین کنترلی روی آثار منفی آن فعالیت اقتصادی وجود نداشته باشد.

معاون وزیر نیرو هفته گذشته از تغییر نرخ برق برای کسانی که بیت‌کوین استخراج می‌کنند، خبر داد. او اشاره کرده بود که در حال حاضر در واحدهای کشاورزی، دامداری، اداری و حتی مدارس افرادی در حال استخراج رمزارز هستند.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، نه تنها از یارانه برق برای درآمدزایی خود استفاده می‌کنند، حتی شبکه برق کشور را در فصل تابستان و در هنگام اوج مصرف برق، دچار معضل می‌کنند.

تصویب مصوبه دولت در خصوص مجوز فعالیت واحدهای استخراج‌کننده رمزارز، به دولت کمک می‌کند تا مدیریت بهتری بر شبکه توزیع برق داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا