بانکبانک و بیمه

سوئیفت زبان مشترک تبادل بانکی در دنیا

یک کارشناس حوزه بانکی و سوئیفت گفت: سوئیفت یک سیستم پیام رسان مالی بین المللی و زبان مشترک تبادل بانک ها در سطح دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین عطا الهی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سیستم مزبور سال ۹۰ و ۹۱ دسترسی خدمات ایران را قطع و پس از برجام مختصر دسترسی به بانک های ایرانی داد.

وی همچنین اظهارداشت: این سیستم ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷ دوباره جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

همچنین بخوانید

کارشناس حوزه بانکی و سوئیفت به رادیو اقتصاد گفت: این تحریم ها علیه روسیه نیز به همین شکل از ۲۰۱۴ بوسیله اتحادیه اروپا و آمریکا (اعضای نفوذ دار سیستم سوئیفت) اعمال شد وپس از این قضایاروسیه به فکر ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت افتاد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سیستم جایگزین سوئیفت در روسیه عملیاتی شده است، گفت: سیستم مزبور در حال فعالیت است.

عطاالهی افزود: این فعالیت بر اساس اعلام مقامات روسی ابتدا از در داخل خود کشور روسیه آغاز شده و در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ موسسه مالی، بانک و شرکت بزرگ نفتی در سیستم مورد نظر عضو هستند و در عین حال ۱۸ درصد از تبادلات روسیه بر مبنای همین سیستم در حال انجام است.

این کارشناس حوزه بانکی و سوئیفت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا سیستم جایگزین سوئیفت روسیه می تواند جایگزین سوئیفت شود و همان کار کرد را داشته باشد، گفت: خود مقامات روسی اعلام کرده اند که این سیستم قرار نیست زحمتی برای بانک ها داشته باشد که کشورها بخواهد زیرساخت های خود را عوض کنند چون زیر ساخت ها بر مبانی سوئیفت است بنابراین به نحوی طراحی شده که زبان برنامه نویسی و زبان ریاضی این سیستم بر مبنای سوئیفت باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا چین نیز از چنین سیستمی بهره مند است، افزود: کشور چین سردمدار جایگزین سیستم سوئیفت در دنیاست و بسیار هم در این زمینه موفق عمل کرده است.

کارشناس حوزه بانکی و سوئیفت یادآورشد: در حال حاضر ۲۵ درصد مبادلات چین بر مبنای سیستم و ارز خود این کشور در حال انجام است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری و مهدی شیار» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا