امور زیربناییراه و ساختمان

سایه بحران بوئینگ بر سر نمایشگاه هوایی پاریس

نمایشگاه هوایی فرانسه جایگاهی است که کشور‌های مختلف صنعت نوین هوایی و نظامی خود را به نمایش می‌گذارند. این در حالی است که این نمایشگاه زیر سایه بحران بوئینگ، جنگ اقتصادی و تنش‌های خاورمیانه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از یورو نیوز، مشکلات ایمنی، جنگ اقتصادی و بحران‌های امنیتی در خلیج‌‌فارس همگی بر بحران‌ سرکت هواپیمایی بوئینگ سایه افکنده است تا نتواند آنچه را که درحد انتظار این شرکت است، در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه فرصتی برای کسب درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری در این صنعت است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این نمایشگاه به این مهم دست نخواهد یافت.

بوئینگ که به واسطه دو سقوط سهمگین بوئینگ ۷۳۷ مکس نتوانسته است در کنار سایر شرکت‌های هواپیما ساز آبروداری کند، باید رضایت مشتریان و همینطور سایر تولیدکنندگانی که بوئینگ قطعات آنها را تامین کرده است را جلب کند.

«دنیس میلنبرگ» مدیرعامل بوئینگ در روز یکشنبه اظهار کرده است: «ما تنها به مقداری زمان برای تجدید قوای خود نیاز داریم. ما بهتر از گذشته عمل خواهیم کرد.»

این در حالی است که شرکت ایر باس نیز که رقیب سنتی بوئینگ به حساب می‌آید مانند گذشته علیه بوئینگ موضعی اتخاذ نکرده است چرا که خود درگیر فساد احتمالی در این شرکت و جست‌وجوی نهاد‌های نظارتی داخل آن است.

مسئولان سازمان های هوایی آمریکا و اروپا نگران این هستند که میزان رضایت مشتریان از ایرباس و بوئینگ به مرور زمان کمتر شود و بازی را به رقبای دیگر در دنیا ببازند.

شرکت‌هایی که پیش از بحران بوئینگ برای خرید ۷۳۷ مکس به دلیل کم‌مصرف بودن این هواپیما عجله داشتند هم اکنون با میلیون‌ها دلار ضرر به واسطه لغو شدن پروازهای این هواپیما مواجه شده‌اند. این هواپیما پرفروش‌ترین هواپیمای بوئینگ بوده است.

ایرباس روی هواپیمای «ای ۳۲۰ نئو» خود برنامه‌ریزی کرده است و امید دارد در این نمایشگاه بتواند ۲۰۰ سفارش ثبت کند. یکی از گزینه‌های اصلی خرید این نوع هواپیما «امریکن ایر لاین» است. این در حالی است که بوئینگ به واسطه بدنامی سری مکس، نگران عرضه هواپیمای جدید «ان ام ای» خود به بازار است.

این در حالیست که دیگر افراد خوشبین به افزایش فروش شرکت‌ها هستند. از دلایل آنها رشد بی‌سابقه پروازهای «میدل کلاس» آسیایی است و همچنین اینکه شرکت‌ها به واسطه استانداردهای جدید محیط زیستی باید رویکرد نوینی در خرید هواپیما داشته باشند.

با وجود همه اختلاف نظر ها در مورد بوئینگ، ایرلاین کره با خرید تعداد زیادی از هواپیمای ۷۸۷ مکس موافقت کرده است و همینطور هواپیمای ۷۷۷ باری را نیز از بوئینگ خریداری خواهد کرد. همچنین تعدادی ایرباس «ای ۳۳۰ نئو» نیز توسط «ویرجین ایر لاین» خریداری خواهد شد.

با وجود کاهش تقاضاها برای سفارش هواپیما شرکت فرانسوی- آمریکایی «سی اف ام» توانسته است تعداد ۶۰۰ موتور هواپیما از شرکت هندی «ایندی گو» سفارش بگیرد.

۱۷ تا ۲۳ ژوئن تنها نمایشگاهی برای هواپیماها نیست بلکه کشورهای مختلف صنعت نظامی خود را عرضه می‌کنند؛ از موشک‌های ضد هوایی تا تاسیسات جنگ سایبری.

این نمایشگاه توسط «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه با رونمایی از یک جنگنده که قرار است توسط آلمان و فرانسه توسعه یابد، افتتاح خواهد شد.

این نمایشگاه در حالی توسط نمایندگان کشورهای مختلف برگزار می‌شود که جهان چشم به رویارویی‌ها در خلیج فارس دوخته است و اینکه آیا در تنگه هرمز که گذرگاه مهم نفتی جهان است، چه اتفاقی خواهد افتاد.

همینطور این نمایشگاه در سایه تهدید آمریکا برای لغو قرار داد اف- ۳۵ ترکیه برگزار خواهد شد. آمریکا خواهان لغو قرارداد خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه توسط ترکیه  است.

چین به دقت در حال بررسی این نمایشگاه خواهد بود تا بتواند جاه‌طلبی آینده خود را در صنعت نظامی و هوایی توسعه دهد. این نمایشگاه ممکن است نشانه‌هایی از مذاکره روسای جمهور چین و آمریکا در اجلاس گروه ۲۰ را نیز در خود داشته باشد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا