بورسبورس اوراق

افت ۵۹ واحدی شاخص بورس تهران پس از یک رشد دو روزه/ «سفارس» پر معامله‌ترین نماد بازار شد

شاخص بورس تهران پس از دو روز پیشروی امروز با کاهش ۵۹ واحدی رو به رو شد. نمادهای «فارس»، «همراه» و «اخابر» بیشترین تاثیر را در رسیدن نماگر اصلی بازار به سطح ۲۳۸ هزار و ۱۶۱ واحد داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام کشور پس از آنکه در دو روز گذشته مسیری صعودی را پیمود، امروز با افت در تمامی نماگرهای بورس و فرابورس مواجه شد. با این حال افت یاد شده به حدی نبود که شاخص بورس تهران و نماگر فرابورس را با کاهشی جدی رو به رو کند.

معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که رشد قیمت در بسیاری از نمادها در روز گذشته منجر به فروکش کردن تقاضا در سطوح قیمتی فعلی شد. به دنبال همین افت در تقاضا بود که در ساعات نخست معاملات شاهد کاهش قیمت در بسیاری از نمادهای حاضر در بورس و فرابورس تهران بودیم. با این حال خوشبینی فعالان بازار که در چهارماه گذشته همواره به رونق معاملات منتهی شده سبب شد با تداوم معاملات از افت قیمت‌ها به خصوص در برخی نمادهای شاخص ساز کاسته شود و دماسنج اصلی بازار سهام که در ابتدای صبح نزدیک به ۶۶۰ واحد افت کرده بود به سطوح مثبت بازگردد. نهایتا معاملات امروز بازار سهام در حالی خاتمه یافت که نماگر اصلی بورس تهران ضمن بازگشت به کانال ۲۳۸ هزار واحدی، ۵۹ واحد افت کرده بود.

آنچه که در معاملات امروز حائز اهمیت بود و بسیار به چشم آمد، افت قیمت در نمادهای کوچک تر بازار، نظیر انبوه‌سازی‌ها و نمادهای گروه کاشی و سرامیک بود. افت قیمت در نمادهای کم وزن تر بازار و عدم همسویی آنها با نمادهای پتروپالایشیو سایر سنگین‌وزن‌ها که همواره تاثیری مهم بر شاخص کل دارند، موجب شد تا در روز جاری شاهد افت ۱.۴۵ درصد شاخص کل هموزن باشیم.

همچنین بخوانید

افول این نماگر از آنجا ناشی می‌شود که حجم اندک سهام در شرکت‌های کوچک‌تر همان طور که در روزهای رونق موجب راحت‌تر رشد کردن آنها می‌شود در روزهای منفی بازار تاثیری منفی بر رون معاملات این نمادها می‌گذارد، چراکه سهم‌های یاد شده با مقدار کمی از عرضه به راحتی صف فروش می‌شوند.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۱۳۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، سیمان، بانک و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند. در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز عنوان پر بازده ترین گروه‌ها با کسب بازدهی ۴.۰۲، ۲.۷۸ و ۱.۹۸ درصد به ترتیب به گروه‌های استخراج ذغال سنگ، استخراج نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی رسید.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۵۸۶ میلیون سهم و ارزش معاملات آن دو هزار و ۴۸ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز  نماد معاملاتی سیمان فارس خوزستان (سفارس) با تبادل بیش از ۱۶۸ میلیون سهم به ارزش ۶۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان بیشترین ارزش معاملات در میان نمادهای بورسی را به خوداختصاص داد. این نماد در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که در قیمت ۳۸۷ تومان تا سقف مجاز قیمت روزانه به پیش رفته بود.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود ۳۲.۸۷ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «بمپنا» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «میدکو»، «سرچشمه» و «شپاس» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به ۴۴۵ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا