بین المللپرداخت الکترونیککسب و کار

اوبر در حال جمع کردن تیم فین‌تک خود در نیویورک است

به گفته سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، گزارشات حاکی از آن است که اوبر در حال استخدام ‌ده‌ها مهندس و مدیر محصول در شهر نیویورک است تا بتواند یک تیم فین‌تک را دور هم جمع کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، با توجه به دسترسی اوبر به استخر استعداد مالی در شهر نیویورک، این شرکت می‌تواند افراد تیم خود را تا ۱۰۰ نفر گسترش دهد. این اخبار دقیقا با ادعایی که اوبر در عرضه اولیه سهام خود مطرح کرده، تطابق دارد. این شرکت در عرضه اولیه سهام خود، به کسب‌و‌کار کارتی خود اشاره داشته و بر توانایی خود در فراهم کردن خدمات مالی تاکید کرده است.

انگیزه اوبر از ایجاد یک تیم فین‌تک

این اقدام اوبر یک بازی برای رقابت با لیفت (Lyft) است، سطح تعامل را در داخل اکوسیستم خدمات اوبر افزایش می‌دهد و هزینه‌های پردازش را کم می‌کند.

همچنین بخوانید

• لیفت با ارائه محصولات مالی باعث می‌شود تا رانندگان در پلتفرم آن باقی بمانند. لیفت خدماتی مانند سرویس لیفت درایور دایرکت (Lyft Driver Direct) را برای رانندگانش فراهم می‌کند که یک کارت نقدی برای پاداش‌ و یک حساب بانکی با کارمزد رایگان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هر دوی این خدمات ابزار مفیدی برای حفظ رانندگان است و لیفت را قادر می‌سازد تا نیازهای کارکنان سیستم اقتصادی گیگ (GIG economy) را برآورده کند. این قشر، بخش اعظمی از نیروی کار ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

• اوبر با این کار مشتریان خود را قادر می‌سازد تا به خدمات مالی دسترسی داشته باشند و از این طریق، آن‌ها را با اکوسیستم خود درگیر می‌کند و تعامل آن‌ها را حفظ می‌نماید. حدود ۸۷ درصد از رزروهای ناخالص (به معنای کل حجم دلار موجود در بخش خدمات) اوبر از طریق کارت‌های نقدی و اعتباری تامین می‌شود. این امر نشان‌دهنده یک پایگاه بزرگ است که اطلاعات پرداخت این کارت‌ها را ذخیره می‌کند.

• اوبر می‌تواند بخش عمد‌ه‌ای از هزینه‌های مرتبط با دستمزد پردازش کارت‌ها را کاهش دهد. اوبر در سال ۲۰۱۸، شاهد گردش مبلغ ۴۳/۵ میلیارد دلاری در حجم تراکنش‌های کارتی بود و با وجود این که مبلغ پرداخت شده برای پذیرش کارت‌ها در سال ۲۰۱۸ را فاش نکرده است، اما می‌دانیم که در سال ۲۰۱۷، مبلغ ۷۴۹ میلیون دلار را صرف هزینه‌های پردازش کارت کرده است. این مبلغ نسبت به مبلغ ۴۶۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶، با افزایشی ۶۲ درصدی مواجه بوده است.

رویکرد کلی این است که اوبر در نهایت بتواند استراتژی غول بزرگ درخواست تاکسی در جنوب شرقی آسیا، یعنی گرب (Grab) را در استراتژی خودش پیاده‌سازی کند و خدمات مالی را به در بخش مجزا از شرکت خود انجام دهد.

تشکیل یک تیم فین‌تک، این امکان را برای اوبر فراهم می‌کند که جریان‌های درآمدی خود را متنوع‌تر کرده و از این طریق، به سمت سودآوری هر چه بیشتر حرکت کند. گرب، پیشگام حرکت از سرویس آنلاین تاکسی به سمت حوزه پرداخت‌ به شمار می‌رود. خدمات گرب شامل محدوده وسیعی می‌شود که از کیف پول همراه به نام گرب‌پی (GrabPay) گرفته تا یک کسب‌وکار بیمه و ارائه وام را در برمی‌گیرد. خدمات بسیاری نیز در این میان جای می‌گیرند.

مشارکت با ونمو (Venmo)، همکاری با بارکلی‌کارت (Barclaycard) در زمینه یک کارت اعتباری، یک کارت نقدی برای رانندگان و برنامه وفاداری پاداش‌های اوبر (Uber Rewards) که اخیرا راه‌اندازی شده است، همگی اقداماتی هستند که نشان می‌دهد اوبر تا به اینجا استراتژی گرب را کم و بیش به کار گرفته است. در حال حاضر، گرب در نظر دارد تا گروه مالی گرب (Grab Financial Group) را به بخش مجزای کسب‌و‌کار خود بدل کند و این احتمال می‌رود که اوبر نیز همزمان با رشد روزافزون خدمات پرداخت خود، همین رویه را در پیش گیرد.

اوبر می‌تواند از چند روش مختلف نسبت به ایجاد یک واحد خدمات مالی کامل اقدام کند.

۱) اوبر می‌تواند یک حساب بانکی به منظور ذخیره و پس‌انداز در مبادلات ایجاد کند. گزارشات حاکی از آن است که مدیران اجرایی اوبر مذاکرات «سطح بالایی» را در مورد حساب بانکی اوبر انجام داده‌اند، هرچند که ممکن است چند سال تا عملی شدن آن فاصله داشته باشند.

راه‌اندازی یک حساب بانکی اختصاصی، اوبر را قادر می‌سازد تا با پرداخت مستقیم به رانندگان، واسطه‌ها را از میان بردارد و امکان پرداخت مستقیم به جای یک کارت اعتباری را برای مشتریان فراهم کند. این کار باعث می‌شود تا اوبر کارمزدهای مبنی بر تراکنش که توسط صادرکنندگان و شبکه‌ها تحمیل می‌شود را به طور موثری حذف کند.

این هزینه‌ها برای تراکنش‌های کارت‌های اعتباری به ۲ درصد و برای تراکنش‌های کارت‌های نقدی به ۲۴ سنت می‌رسد. در حالت کلی، تاجران، در طول یک سال و فقط در ایالات متحده، مبلغ ۹۰ میلیارد دلار را برای کارمزدهای تراکنش می‌پردازند.

۲) اوبر می‌تواند از مشارکت با پی‌پال (PayPal) به منظور توسعه یک کیف پول همراه بهره ببرد. اوبر پیش از عرضه اولیه سهام خود، یک سرمایه‌ خصوصی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را از پی‌پال دریافت کرده است. این مبلغ به اوبر امکان می‌دهد تا مجموعه ابزارهای پرداخت فعلی خود را تقویت کند و ابزارهای جدیدی مانند یک کیف پول همراه را توسعه دهد.

اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی برای ارائه روش‌های پرداخت مناسب هستند، چرا که معمولا به یک پایگاه کاربری بزرگ و فعال دسترسی دارند که به راحتی می‌توانند خدمات دیگر را به آن‌ها بفروشند. اوبر بالغ بر ۹۳ میلیون کاربر در اکوسیستم خود دارد و می‌تواند محصولات مرتبط با پرداخت خود را به آن‌ها و همچنین به رانندگان خود بفروشد.

 

 

منبع
BusinessInsider

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا