صنعت، معدن، تجارت

اعداد و ارقام تکان دهنده در اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در سال گذشته، ٨۶۶ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل های انرژی پرداخت شده، ولی به تولید نیامده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری، امروز سه شنبه ٢٨ خرداد ٩٨ در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بر اساس آمارهای رسمی کشور، در فاصله سال های ٩٢ تا ٩٨، میانگین رشد سرمایه گذاری در ١۴ فصل منفی بوده و رقمی معادل ٣. ٨- درصد رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: رشد مصرف در ٩ فصل از این مدت مثبت بوده و میانگین آن، ٢. ٢- را به ثبت رسانده و در عین حال، رشد تورم ٢۶. ٩ درصد، رشد اقتصادی ۴. ٩- درصد، رشد صادرات ۶- و رشد واردات ٢١. ٧- بوده است که با توجه به اینکه بخش عمده ای از واردات کشور، واردات مواد اولیه و کالاهای صنعتی بوده، این روند نگران کننده است.

وی تصریح کرد: بحران نقدینگی اکنون وجود دارد و با توجه به تورم، نقدینگی و نرخ ارز بنگاهها را دچار مشکل شده است و در سال جاری، رکود حاکم خواهد بود. تنها راه اصلاح این روند با توجه به وضعیت موجود اقتصاد و شرایط تحریمی، اصلاح ساختار اقتصادی کشور را ضروری می کند.

به گفته رییس اتاق تهران، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، ٨٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می شود؛ در حالیکه کل وابستگی کشور و بودجه به نفت ٢٠٠ هزار میلیارد تومان است؛ پس با اصلاح روند پرداخت یارانه و حذف تنها یک چهارم آن و حتی پرداخت یک چهارم دیگر به صورت نقدی به اقشار آسیب پذیر، می توان ساختار کشور را اصلاح کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در سال گذشته، ٨۶۶ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل های انرژی پرداخت شده، ولی به تولید نیامده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا