بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت دلار به چند تومان می‌رسد؟

دلار در بازه یک‌ماهه افت بیش از ۱۷ درصدی را تجربه کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی کاهش انتظارات تورمی در جامعه باعث کاهش قابل توجه قیمت ارز از جمله دلار در بازار شد، اما این‌روزها مجدد روند صعودی به خود گرفته است و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، البته برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که با وجود تورم، رشد حجم نقدینگی، کاهش احتمالی صادرات و کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت طی سال جاری قیمت دلار به کمتر از ۹ هزار تومان نخواهد رسید.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا احتمال کاهش قیمت دلار در بازار است و بازار متشکل ارزی چقدر می‌تواند در ثبات بازار ارز موثر باشد؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بدون شک تشکیل بازار متشکل ارزی اقدام مثبت و کارشناسانه‌ای است و باعث ثبات بازار ارز خواهد شد، اما تنها احتمال کاهش ناچیز قیمت دلار از این قیمت فعلی وجود دارد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان راجع به چشم‌انداز قیمت دلار پیش‌بینی کرد، زیرا قیمت دلار باید براساس حجم عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود.

وی ادامه داد: اصلاح چند هفته گذشته قیمت دلار به صورت دستوری و فشار از سوی بانک مرکزی صورت گرفت، معتقدم که در حال حاضر قیمت دلار باید بدون فشار از سوی بانک مرکزی حفظ شود، زیرا اگر فشار دولت بر بازار ارز بیشتر شود ممکن است که مشکلات دیگری برای کشور ایجاد شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی نباید دیگر فنر افزایش قیمت دلار را به صورت دستوری فشرده نگه‌دارد و تنها باید به نظارت بر بازار ارز بسنده کند و اجازه دهد که بازار شرایط اقتصادی خود را داشته باشد تا از این حرکت‌های سینوسی در بازار ارز جلوگیری شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آنچه که حائز اهمیت است اینکه زمانی که مورد تهدید و فشار اقتصادی طرف‌های خارجی از جمله آمریکا قرار می‌گیریم باید حالت آفندی به خود بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: معتقدم هر چقدر میزان فشار آمریکایی‌ها در مقابل قدرت انرژی هسته‌ای ایران بیشتر شود، فشار آمریکایی‌ها بر اقتصاد ایران اثر خواهد گذاشت، اما اگر قدرت انرژی هسته‌ای ما براساس ضوابط بین‌المللی افزایش پیدا کند بدون شک فشار آمریکایی‌ها بر اقتصاد ایران بی‌اثر خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا