ارتباطات و فناوري اطلاعاتبانک

مشتریان بانک‌ها هدف اصلی بدافزار WSH RAT

پژوهشگران امنیتی حملات فیشینگ فعالی را کشف کرده‌اند که در حال انتشار تروجان دسترسی از راه دور RAT هستند و مشتریان بانکی را با کلیدنگارها و سرقت‌کنندگان اطلاعات هدف قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری و به نقل از پایگاه اینترنتی BleepingComputer، این بدافزار جدید که ابزار دسترسی از راه دور WSH نامگذاری شده است، نوعی کرم (Houdini (H-Worm مبتنی برVBS ) ویژوال بیسیک اسکریپت ) است که ابتدا در سال ۲۰۱۳ ایجاد و منتشر شده است.

سرعت انتشارWSH RAT بسیار بالا است، به طوری که با وجود شروع انتشار در ۲ ژوئن (۱۶ خرداد) ، در حال حاضر توسط یک عملیات فیشینگ و در قالبURL های مخرب و همچنین فایل‌های MHT و ZIP توزیع می‌شود.

همچنین بخوانید

علاوه بر این، این تروجان به عوامل خود اجازه انجام حملاتی را می‌دهد که قادر به سرقت گذرواژه‌ها از مرورگرهای اینترنتی قربانیان و کاربران ایمیل، کنترل رایانه‌های اهداف از راه دور، بارگذاری، دانلود و اجرای فایل‌ها و همچنین اجرای اسکریپت‌ها و دستورات از راه دور هستند.

حملات فیشینگ توزیع‌کننده ضمیمه‌های ایمیل مخرب WSH RAT که در قالب‌های URL،ZIP و یا MHT هستند، مشتریان بانک‌های تجاری را با هدایت آنان به سمت دانلود فایل‌های ZIP حاوی این بدافزار، هدف قرار می‌دهند.

پس از اجرای محتوای مخرب و برقراری ارتباط با سرور c2،WSH RAT سه محتوای مخرب را روی ماشین‌های آسیب‌دیده قربانیان در قالب فایل‌های اجرایی PE۳۲ و تحت پوشش آرشیوهای tar.gz.، به عنوان بخشی از مرحله دوم حمله، بارگیری‌کرده و روی سیستم قربانی قرار می‌دهد.

این سه ابزار مخرب کلیدنگار، ناظر اطلاعات ایمیل و ناظر اطلاعات مرورگر هستند که اپراتورهای عملیات مخرب برای جمع‌آوری مدارک و سایر اطلاعات حساس از آنها استفاده می‌کنند.

بدافزار WSH RAT همچنین دارای ویژگی کلیدنگاری نیز هست که آن را قادر به از بین‌بردن روش‌های ضدبدافزار و غیرفعال کردن UAC ویندوز کرده و ارسال دسته‌ای دستورات را به همه قربانیان حمله امکان‌پذیر می‌کند.

کارشناسان معاونت فنی مرکز افتا می‌گویند: در حال حاضر، سازندگان بدافزار WSH RAT ، آن را تحت یک مدل اشتراکی به فروش می‌رسانند و تمام امکانات موجود در آن را برای خریداران فعال می‌کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا