امور زیربناییراه و ساختمان

ثبت تعدادی از اقلام دارویی برای بیماری‌های نادر ایران در روسیه /توافق و قرارداد برای واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر

وزیر نیرو اظهار داشت: در زمینه انرژی توافق و قراردادها برای واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رضا اردکانیان در مراسم امضای سند یادداشت تفاهم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه گفت: از همه همکاران وزارتخانه‌های دو کشور، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی که فعالانه در سه روز گذشته نتیجه مذاکرات و فعالیت‌های چندماهه را در قالب تفاهم‌نامه و قراردادهای مهم در ارتباط با توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه درآوردند ، قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: ما امروز عملا نتایج دو اجلاس مهم را گزارش می‌کنیم، دومین همایش فرهنگی بین ناحیه قفقاز شمالی و تعدادی از استان‌های کشور و دیگری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور است. هر دو زمانی اتفاق می‌افتد که لایحه همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس رسیده و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ می‌شود که شروع تاثیرگذاری در روابط اقتصادی در بازار ۲۰۰ میلیونی در سطح منطقه خواهد بود.

وزیر نیروی کشورمان ابزار امیدواری کرد: از جمله نتایج این اجلاس ارتباط بیشتر تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشاورزی، گردشگری با مناطق مختلف و همتایان روس می‌باشد.

وی تصریح کرد: ابتدا برنامه‌ریزی شد هفت سند همکاری در چارچوب این اجلاس امضا شود که با علاقه‌ای که از سوی شرکت‌کنندگان از فدراسیون روسیه و ایران شاهد بودیم ۱۲ سند همکاری به امضا می‌رسد.

وی با اشاره به موارد امضای اسناد گفت: تفاهم‌نامه برای بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز، یادداشت تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته در حوزه حمل و نقل، آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار – اینچه برون فراهم شد که امیدواریم طی دو ماه آینده با انجام تعهدات وزارت راه روسیه کار اجرا آغاز شود.

اردکانیان همچنین اظهار داشت: در سایر زمینه‌های مربوط به حمل و نقل، مذاکرات و توافق‌های خوبی داشته‌ایم. وضع تعرفه رقابتی و همچنین برگزاری جلسات چندجانبه شرکت راه آهن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران، همچنین نقشه راه اقدامات مشترک پروژه برقی سازی راه‌آهن سرخس – بندرعباس، تهران – تبریز، ساخت راه‌آهن ترکمنستان – روسیه، قزاقستان – ایران، برقی کردن راه‌آهن تهران – تبریز، خط دوم بافق – توربان – زنگان، ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان – بیرجند و اتصال به بافق مشهد همچنین پروژه خط ریلی رشت – آستارا از جمله این تفاهمات است.

اردکانیان همچنین گفت: فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های ایرانی جهت صادرات آبزیان پرورشی میگو و خاویار توافقات خوبی صورت گرفت در زمینه دارویی و بهداشتی نیز برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ توافقاتی صورت گرفت و ثبت تعدادی از اقلام دارویی برای بیماری‌های نادر ایران در روسیه توافق شد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کشتیرانی در خزر در چارچوب همکاری استان‌های ایران و قفقاز نیز از جمله موارد توافق است.

وی ابراز امیدواری کرد: با این خط کشتیرانی هر چه زودتر زمینه‌های گردشگری با توجه به امکانات توسعه یابد.

وی اظهار داشت: در زمینه انرژی نیز توافق و قراردادها برای واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است.

وی همچنین گفت: در زمینه نفت و گاز مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت ایران و انرژی روسیه طی روز گذشته انجام شد.

ادامه دارد…

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا