بورسبورس اوراق

تقسیم سود ۹۰ درصدی افق کورش در نخستین مجمع عمومی سالانه/ رشد شتابان تعداد فروشگاه‌ها همچنان ادامه دارد

امروز مجمع عمومی سالانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش برگزار شد. در این مجمع، ۲۷۰ تومان سود نقدی از سود محقق شده ۲۹۸ تومانی تقسیم شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فصل داغ برگزاری مجامع همچنان ادامه دارد و وضعیت تقسیم سود و نحوه عملکرد شرکت‌ها در سال مالی گذشته یکی پس از دیگری مشخص می‌شود. در این بین یکی از شرکت‌هایی که اولین مجمع عمومی صاحبان سهام خود را پس از ورود به بازار سهام برگزار کرد شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کورش بود. این شرکت که در سال گذشته به جمع نمادهای بورسی پیوست و در بازار دوم بورس تهران درج شد، از زمان عرضه تغییرات مثبت بسیاری را شاهد بوده است.

نگاهی کوتاه به نکات مطرح شده در مجمع سالانه

مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌اب افق کوروش در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح امروز در سالن مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. در این مجمع هیات مدیره شرکت همراه با حسابرس و بازرس قانونی شرکت به شرح جزئیات مرتبط با فعالیت شرکت در سال مالی گذشته پرداختند و در خصوص فعالیت‌های جاری و پیش روی شرکت سخن گقتند. مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت امروز با حضور ۹۲ درصد سهامداران برگزار شد و در حالی خاتمه یافت که پس از ارائه پاسخگویی هیات مدیره به سوالات سهامداران، «افق» ۲۷۰ تومان از ۲۹۷ تومان و ۹ ریال سود محقق شده به ازای هر سهم در سال مالی ۹۷ را در میان سهامداران تقسیم کرد.

در این جلسه یکی از مسئولین شرکت از قصد خود برای رساندن میزان شعب شرکت به چهار هزار شعبه خبر داد و عنوان کرد که  شرکت در حال حاضر توانسته هزار و ۴۶۰ شعبه از این مقدار را در سراسر شرکت افتتاح کند. وی در ادامه افزود که شرکت در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴ میزان شعب خود را به چهار هزار عدد برساند که هم اکنون با رسیدن میزان شعبه‌های «افق» به رقم یاد شده، شرکت از زمان بندی برنامه ریزی شده در این زمینه جلوتر است.

 دیگر اتفاق مهمی که در این جلسه به آن اشاره شد تاسیس باشگاه مشتریان افق کوروش است که منفعتی دو طرفه را میان خریدار و فروشنده بر قرار می‌کند. بنا بر آنچه گفته شد، خریداران می‌توانند با عضویت در این سامانه از تخفیفات در نظر گرفته شده برای کالاها برخوردار شوند؛ عاملی که می‌تواند ضمن حصول هدف مشتری مداری به افزایش سودآوری شرکت بیانجامد. در ادامه سخنان مطرح شده به بحث افزایش سرمایه اشاره شد که مسئولین شرکت اگرچه آن را دور از انتظار ندانستند با این حال اعلام کردند که شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در حال حاضر قصدی برای انجام افزایش سرمایه ندارد.

«افق» از شروع فعالیت تا ورود به بورس تهران

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش که از شرکت‌های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ تلقی می‌شود، در ابتدا با مالکیت شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ، سرمایه گذاری توسعه صنایع گلرنگ، گسترش گلرنگ پخش، تولیدی شیمیایی پاکشو و گسترش گلپخش اول بوده اند. با این حال در حال حاضر ۸۸ درصد سهام این شرکت در مالکیت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش است. افق کوروش که در صنعت خرده فروشی فعال است در ۲۷ بهمن ماه سال گذشته به جمع نمادهای مورد معامله در گروه خرده فروشی پیوسته است. از آن زمان تاکنون شرایط بنیادی مناسب شرکت و دید مثبتی که معامله گران نسبت به آینده قیمت سهام شرکت و سودآوری آن داشته اند، سبب شده تا قیمت هر سهم افق از هزار و ۶۹۵ تومان در زمان عرضه  تا قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام به چهار هزار و ۹۶۶ تومان برسد؛ افزایشی ۱۹۲ درصدی که به واسطه جهش سودآوری در شرکت رخ داده است.

نگاهی به صورت‌های مالی و فعالیت‌های «افق»

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در شرایطی پا به معاملات بازار سهام گذاشت که در سال مالی ۹۶ تنها ۶۸ تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کرده بود. همین امر سبب شد تا در کنار در نظر گرفتن سایر شرایط، قیمت هزار و ۶۹۵ تومان از سوی عرضه کنندگان قیمت مناسبی برای عرضه در نظر گرفته شود. اما عواملی مانند توانایی شرکت در زمینه بازاریابی و توسعه فعالیت‌های آن باعث شد تا در نهایت روند مثبت سودسازی شرکت در سال گذشته با شتاب فزاینده‌ای افزایش یابد به طوریکه سود ناخالص «افق» در سال ۹۷ نسبت به سال مالی قبل ۹۲ درصد افزایش یافت.

رشد مقداری فروش و افزایش قابل توجه سایر بخش‌های سود و زیان شرکت در نهایت به رشد ۳۳۶ درصدی سود هر سهم در سال مالی ۹۷ منتهی شد. افق در سه ماهه نخست سال جاری ۱۲۰ شعبه جدید در اقصی نقاط ایران افتتاح کرد، بر این اساس در حال حاضر میزان شعب این شرکت در سراسر کشور به ۱۴۶۰ شعبه رسیده است. بنابراین می‌توان مهم ترین عامل افزایش سود هر سهم شرکت به حدود ۲۹۸تومان را گسترش روز افزون شبکه فروش عنوان کرد.

صورت‌های مالی «افق» که به گواه حسابرس شرکت نحوه عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را به نحوی مطلوب نشان می‌دهند، از افزایش درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت حکایت دارند. به طوریکه در سال مالی ۹۷ درآمدهای عملیاتی شرکت به میزان ۸۰ درصد افزایش داشته و به میزان پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

دیگر مورد جذاب موجود در صورت‌های مالی «افق» درآمدهای غیرعملیاتی آن است که تفاوت مهمی با درآمدهای غیرعملیاتی در سایر شرکت‌ها دارد. با نگاهی به صورت سود و زیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به رقمی ۱۹۹ میلیارد و ۵۷۱ میلیارد تومانی بر می خوریم که در واقع حاصل درآمد شرکت از تبلیغات در محیط فروشگاه‌ها است. این موضوع که در مجمع عمومی سالانه شرکت نیز از سوی حاضرین پرسیده شده بود از سوی مسئولین شرکت پاسخ گفته شد. مطابق با آنچه که حسابرس شرکت عنوان کرد، دلیل منظور کردن درآمد یاد شده در بخش غیر عملیاتی به دلیل مطابق نبودن این درآمد با موضوع فعالیت شرکت بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا