بانک و بیمهصوتطلا و ارز

یکسان سازی نرخ ارز ضرورت دارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران بر ضرورت یکسان سازی نرخ ارز در اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مسعود خوانساری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بدون شک با این اقدام ضمن جلوگیری از فساد و رانت به سلامت جامعه و اقتصاد کشور نیز کمک خواهد شد.

وی در ادامه ضمن نامناسب برشمردن سیاست ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی اظهارداشت: کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌شود با همین قیمت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسددر ضمن مابه تفاوت ارز دولتی و آزاد بسیار زیاد است بنابراین منجر به فساد، رانت و بسیاری مشکلات دیگر در جامعه می شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف ارز دولتی طبقات ضعیف و محروم جامعه دچار آسیب نخواهند شد، گفت: برای مثال اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز اختصاص پیدا کند آیا طبقات به نسبت مرفه جامعه بیشتر می توانند از گوشت یارانه ای استفاده کنند یا طبقات محروم و ضعیف جامعه؟

وی افزود: بطورکلی هرکسی وضع درآمدی بهتری داشته باشد کالاهای بیشتری را مصرف می کند بنابراین با اختصاص ارزهای ارزان برای تامین کالاها بی تردید طبقاتی که وضعیت درآمدی بهتری دارند بیشتر از این کالاها استفاده می کنند و طبقات محروم تر کمتر که این خود عین بی عدالتی است.

خوانساری در مورد مصرف بنزین در کشور نیز به رادیو اقتصاد اظهارداشت: طبق محاسبات صورت گرفته دهک دهم نسبت به دهک پائین تر ۲۳ برابر بیشتر از بنزین ارزان قیمت منتفع می شود و چنین وضعیتی در سایر کالاها هم می تواند مصداق داشته باشد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطورکلی بهترین راهکار در این خصوص واقعی سازی نرخ ارز و پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است تا افزایش قیمت ها به این طبقات فشار مضاعفی وارد نکند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اگر یارانه نقدی به تمامی ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور هم پرداخت شود عادلانه تر و سالم تر خواهد بود تا اینکه بصورت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بخواهد اختصاص پیدا کند و معلوم نیست به دست چه کسی خواهد رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا