ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

سهم بازار آمازون کاهش پیدا کرده و این موضوع به طرز عجیبی به نفع جف بزوس است

آمازون دومین شرکت بزرگ آمریکایی است و به تازگی عنوان ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص داده، ولی سهم بازار آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، شرکت ای‌مارکتر (eMarketer) تخمین زده که در سال ۲۰۱۹، سهم آمازون از فروش آنلاین در ایالات متحده، از ۴۷ درصد به ۳۷/۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

این کاهش، خبر خوبی برای آمازون به شمار می‌رود؛ چرا که این شرکت در تلاش است تا اندازه خود را کوچک جلوه داده و مورد حمله مخالفان انحصار در فناوری قرار نگیرد.

همچنین بخوانید

برآورد جدیدی که از سهم بازار آمازون به عمل آمده، نشان می‌دهد که از میزان برتری این غول فناوری، که روزی بر بازار فروش آنلاین حکمفرمایی می‌کرد، کاسته شده است.

آمازون دومین شرکت بزرگ در آمریکا است و ارزش بازار آن به ۹۲۱ میلیارد دلار می‌رسد. این کمپانی چند روز پیش توسط برندز (BrandZ)، به عنوان ارزشمندترین برند جهان معرفی شد.

ای‌مارکتر به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای ارزیابی سهم بازار آمازون شناخته می‌شود. این شرکت برآورد کرده که سهم آمازون در تجارت الکترونیک ایالات متحده با کاهش چشمگیری روبرو بوده است. شرکت مادر ای‌مارکتر، اکسل اسپرینگر (Axel Springer) نام دارد. اکسل اسپرینگر مالکیت شرکت اینسایدر (Insider Inc) را نیز به عهده دارد و برنامه‌ریزی کرده تا در سال آینده، ای‌مارکتر را با واحد تحقیقاتی اینسایدر، که بی‌آی اینسایدر نام دارد، ادغام کند.

گزارشی که در طی چند روز گذشته توسط د اینفورمیشن (The Information) منتشر شد، نشان می‌دهد که ای‌مارکتر، برآورد خود را از سهم آمازون در بازار فروش آنلاین خرده‌فروشی ایالات متحده، از ۴۷ درصد به ۳۷/۷ درصد کاهش داده است.

ای‌مارکتر در گفتگو با بیزینس اینسایدر عنوان کرد: در ماه آوریل، جف بزوس، مدیر عامل اجرایی آمازون، در نامه سالانه خود خطاب به سهامداران اعلام کرد که فروشندگان شخص ثالت آمازون؛ بیش از ۵۸ درصد از فروش کالاهای فیزیکی این شرکت را انجام می‌دهند.

در آن زمان بود که ما در ارزیابی‌های خود از سهم بازار این کمپانی بازنگری کردیم. ارزش این نوع از فروش، از ۰/۱ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ به ۱۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

بزوس گفت: «فروشندگان شخص ثالث، در تلاش‌اند تا گوی سبقت را از چنگ بخش اصلی فروش ما درآورند.»

یک نماینده از ای‌مارکتر به بیزینس اینسایدر گفت که به لطف اطلاعات جدید منتشر شده از سوی آمازون، این شرکت توانسته، یک «ورودی کلیدی» را به مدل فروش تجارت الکترونیک آمازون اضافه کند. همین امر باعث شده تا رقم تخمینی این شرکت برای فروش و سهم بازار آمازون کوچکتر شود.

این رقم جدید تخمینی، خبر خوبی برای کمپانی بزوس به شمار می‌رود. تحقیقاتی از سوی طرفداران قانون ضدانحصار در حال انجام است و از این منظر، کوچکتر شدن اندازه آمازون، به نفع آن است.

در اوایل ماه میلادی جاری، واشنگتن پست (The Washington Post) گزارش کرد که اداره سرپرستی بازرگانی دولت فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده، مسئولیت رسیدگی به تحقیقات ضدانحصار علیه آمازون و گوگل را در بین خود تقسیم کرده‌اند و بر اساس این تقسیم‌بندی، اداره سرپرستی بازرگانی دولت فدرال وظیفه نظارت بر آمازون را به عهده گرفته است.

پرزیدنت دونالد ترامپ طی چند روز گذشته در مورد احتمال انجام تحقیقاتی بر روی اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل گفت: «موضوعی به نام انحصار وجود دارد و ما قصد داریم رسیدگی‌های لازم را در مورد آن انجام دهیم.»

آن‌چه هر دو رگولاتور را نگران می‌کند، این است که میزان برتری و تسلط آمازون خیلی زیاد است و عملا غیر ممکن است که شرکت‌های دیگر بتوانند با آن رقابت کنند. اگر در مقایسه با گذشته، از میان برتری آمازون کاسته شده باشد، این موضوع به نفع این شرکت است.

 

منبع
Businessinsider

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا