بورسبورس اوراق

افت دو هزار و ۲۶۹ واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته/ کاهش ارزش معاملات در سایه احتیاط سرمایه‌گذاران

داد و ستدهای آخرین روز هفته با افت دو هزار و ۲۶۹ واحدی شاخص بورس تهران پایان یافت. افت یاد شده که بیش از هر چیز تخت تاثیر نمادهای «فارس»، «همراه» و «فملی» روی داد به کاهش ۰.۹۶ درصدی ارزش بورس تهران انجامید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات آخرین روز از هفته جاری با افت دو هزار و ۲۶۹ واحدی شاخص بورس خاتمه یافت.  این نماگر که در ابتدای معاملات امروز با رشد حدودا ۳۵۰ واحدی کار خود را آغاز کرده بود امروز را در حالی به پایان برد که کاهش ۰.۹۶ درصدی ارتفاع این شاخص موجب بازگشت آن به ۲۳۴ هزار واحدی شد. بر این اساس داد و ستدهای بورس تهران امروز در حالی خاتمه یافت که نماگر اصلی این بازار تحت تاثیر نمادهای پترو پالایشی به سطح ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد نزول کرد. این رخداد سبب شد تا پس از سه روز معاملاتی امروز شاهد افت ارزش بازار به زیر سطح ۹۰۰ هزار میلیارد تومان باشیم؛ عاملی که بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز بازار رخ داده است.

با این حال کاهش امروز تنها محدود به نمادهای یاد شده نبود. می‌توان این طور قلمداد کرد که رویه شکل گرفته در روز قبل که منجر به افت قیمت در اغلب نمادهای بازار سهام شده بود امروز به شکلی جدی‌تر تقویت شد. همین امر باعث شد تا امروز هم شاهد بیشتر شدن تعداد نمادهایی باشیم که بهای خود را از دست دادند و در حدوده منفی قیمت معامله شدند. به دنبال همین نزول قیمت بود که امروز هم شاخص کل هموزن ۱.۵۷ درصد از ارتفاعش کاسته شد و ضمن ثبت افت ۸۹۹.۶۶ واحدی به سطح ۵۶ هزار و ۲۶۱ واحد رسید. از جمله گروه‌هایی که در این روز افت قیمت بر کلیت معاملاتشان چربش داشت می‌توان به نمادهای سیمانی، بیمه‌ای، لیزینگی، غذایی و قطعه‌ساز اشاره کرد.

چرا قیمت‌ها افت می‌کنند؟

با نگاهی به کلیت معاملات در روزعهای اخیر و در نظر گرفتن اخبار و سایر شرایط بیرونی دخیل بر معاملات بازار می‌توان دریافت که اغلب سرمایه گذاران و فعالان حاضر در بازار سرمایه به دلیل رشد مناسبی که این بازار طی هفته ها و ماه‌های اخیر داشته‌ است، در مواجه با سطوح جدید قیمت که تا کنون شاهد آن نبوده‌اند اندکی دست به عصاتر عمل می‌کنند. همین امر باعث شده تا در روزهای اخیر مقاومت‌های روانی ایجاد شده همراه با سایر عوامل موثر بر قیمت سهام همچون کاهش ارزش دلار در بازار آزاد و شایعات شکل گرفته پیرامون راه اندازی «سامانه ریسک معاملات» نقشی منفی بر تمایل سرمایه گذاران به خریدهای جدید ایفا کنند.

اما آنچه که باید بخاطر داشت این است که حال اغلب سهم‌ها به خصوص آنها که در روند سودسازی خود از قیمت دلار اثر می‌پذیرند، همچنان خوب است. در حال حاضر بیشتر تحلیلگران بازار بر این باورند که حتی با فرض ثبات شرایط فعلی بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سهام سود ریالی بیشتر نسبت به سال گذشته خواهند ساخت. البته باید توجه داشت که امکان تحقق این مهم برای نمادهای صادرات محور همچون فلزی – معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها بیشتر است. به همین دلیل هم هست تا مادامی که دلیل محکم برای تغییر جهت بازار در بلند مدت وجود نداشته باشد، تضعیف قیمت‌ها را نمی‌توان گواهی بر تغییر جهت قیمت‌ها در نظر گرفت. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که کاهش تقاضا افت ارزش معاملات خرد به سطح هزار میلیارد تومان در دو روز گذشته را در پی داشته و خالص خرید حقیقی نیز پس از مدت‌ها ارقام منفی (۸۱ میلیارد تومان) را به نمایش گذاشته‌اند؛ عاملی که می‌تواند به عنوان دلیلی برای احتیاط بیشتر در سطوح فعلی قیمت‌ها تلقی شود.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو با مجموع ارزش معاملات ۱۷۳ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و سرمایه گذاری‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

در بررسی بازده‌های کسب شده در روز جاری آنچه که واضح است همه گیری تقریبی کاهش قیمت در اغلب نمادهاب بورسی است به طوری که در این روز به جز گروه‌های «استخراج نفت و گاز»، «رزاعت»، «ساخت دستگاه‌های ارتباطی» و «سرمایه گذاری‌ها» تمامی ۳۶ گروه مورد معامله در بورس  با افت قیمت رو به رو شدند.

در این روز «استخراج نفت و گاز» با کسب بازده ۲.۷۱ درصدی بیشترذین بازده را در میان گروه‌های بورسی داشت. در مقابل گروه «محصولات چوبی» تنها گروهی بود که با افت قیمت ۴.۳۴ درصدی مواجه شد.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۴۱۷ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و ۱۸ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادی معامله شده در روز جاری نیز «خساپا» همچنان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. این نماد در حالی معاملات امروز را به اتمام رساند که شاهد دو صف خرید سنگین بود. در معاملات امروز «خساپا» ۵۳۱ میلیون سهم به ارزش ۸۸ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با سقوط ۵۶ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «کرمان»، «دی» و «ودی» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به ۴۳۷ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا